FOTOGRAFIA NA CZAS - TIME EXPOSURE
- 7 grudnia 2001, piątek» 18:00
Andrzej Dudziński
Wystawa fotografii. Podczas wernisażu odbędzie się promocja albumu Andrzeja
Dudzińskiego Dudi - Fotografia na czas
, prezentowanego na tegorocznych
Wrocławskich Promocjach Dobrych Książek. 'FOTOGRAFIA? Trudno artyście jest
się przeszeregować. Jeśli został uznany jako malarz, rzeźbiarz czy grafik
– to środowiska twórcze, krytycy a w końcu sama publiczność niechętnie
pozwala
temu artyście na zmianę dyscypliny, zmianę środków wypowiedzi.
Taka zmiana postrzegana jest z duża doza podejrzliwości. Jesteś malarzem
– maluj. Jesteś grafikiem – rób swoje. Otóż ja jestem także
fotografikiem. Tarnowska wystawa jest pierwszą prezentacją większego cyklu,
ale już wcześniej prezentowałem swoje fotografie, choć nieco w podstępny
sposób. Wydawnictwo ZNAK zwróciło się kiedyś do mnie abym zajął się serią przekładów z angielskiego, Stanisława Barańczaka. Postawiłem
warunek, – ale będą to moje zdjęcia. Po wstępnym zaskoczeniu i wydawnictwo i Barańczak zaakceptowali pomysł. Seria ta cieszy się dużym
powodzeniem, ja zaś miałem możliwość użycia moich prac w poetyckim
kontekście. FOTOGRAFIA! Robię zdjęcia od dawna. Często traktuję aparat
fotograficzny jako szkicownik. Szkicownik lenia, bo gdyby nie aparat
musiałbym te rzeczy wyrysowywać a to nie byłoby to samo. Artyści w przeszłości podpierali się soczewkami oglądając świat, martwą naturę
czy modela przez comera lucida. Ułatwiali sobie pracę kopiując już
dwuwymiarowy obraz rzucony przez system soczewek i pryzmatów na płaszczyznę. Pozwalało to uzyskać doskonałą perspektywę, idealny skrót
i właściwe proporcje. Zabierało im to jednak ciągle dużo czasu. Przez
porównanie fotografia prawie nie wymaga wysiłku. Z nastaniem polaroidu czas
oczekiwania bardzo się skrócił. Dzisiaj nie przestaje mnie fascynować
natychmiastowość fotografii cyfrowej. Będąc z natury dość powolny mam
wielki podziw dla wszystkiego, co odbywa się w oka mgnieniu. Czy jest coś
szczególnego, co lepiej daje się przekazać fotograficznie? Wydaje mi się,
że zawsze najsilniej działającym aspektem fotografii był realizm. Nawet w dalece odrealnionych działaniach surrealistów elementy wyjściowe są
realistyczne. To właśnie ich prawdziwość potęguje zaskoczenie i wzmaga
niesamowitość. Intelektualna różnica między spontanicznym szkicem kredką
a pstryknięciem migawki jest taka jak między dawaniem a braniem. Szkic jest
wyrzuceniem z siebie czegoś, co niekoniecznie związane jest z procesem
patrzenia. Marcel Duchamp, który często wyrażał obrzydzenie dla malarzy
źrenicowych
, chciał żeby malarstwo znowu zaczęło służyć duszy.
Musiałem się chyba kiedyś przejąć Duchampem, bo moje szkice często
niewiele mają wspólnego z obserwowalną rzeczywistością. Naciśnięcie
migawki jest wynikiem procesu patrzenia zakończonego gotowym obrazkiem.
Biorę w myśl zasady: dostajesz to, co widzisz
. Oko puszczone samopas
wyszukuje sobie temat. Powiedzmy, że tym tematem jest profil. Tak zaprogramowane oko zaczyna odnajdywać profile
w swoim otoczeniu. Po niedługim czasie widzi je prawie wszędzie. W odpadającym tynku, w wybrzuszonej tapecie, w kałuży, na niebie, w piaskownicy. Moje oko
spostrzega a taśma filmowa lub płyta cyfrowa rejestruje te obrazy w najdrobniejszym detalu, i tak będzie się powtarzało aż do odwołania
dopóki nie pojawi się kolejny temat. Czy w moim odczuciu fotografując
rejestruję dosłownie bez najmniejszej choćby interpretacji? Wydaje mi się,
że jedyną interpretacją jest wybrany przeze mnie kadr. Na fotografii
zobaczę dokładnie to samo, co zwróciło moją uwagę. Oko zobaczy na zdjęciu niemal identycznie to, co widziało przez soczewki. Nie ma istotnych
różnic między fotografowanym zjawiskiem a fotografią. Fotografia przynosi
tą rzecz do domu. Pozwoli mi przeżyć jeszcze wiele razy moment, w czasie
trwania, którego oko sprawiło, że ręka wyciągnęła aparat, odsłoniła
obiektyw i uruchomiła migawkę. Dlatego w niektórych egzotycznych kulturach
wierzono, że robiąc zdjęcie kradnie się twarz fotografowanej osoby. Po prostu nie chcieli być przeniesieni do czyjegoś domu w zimniejszej części
świata, gdzie różne obce osoby w nieskończoność przeżywają ich twarze.
Dzisiaj nazywamy to naruszeniem prywatności. Na szczęście fotografowane
przeze mnie obiekty nie mają takich obaw. Nazwałem tą wystawę Fotografia
na czas
, bo czas jest bohaterem i sprawcą większości fotografowanych
sytuacji. W momencie uruchomienia migawki czas zostaje uśmiercony. Czas
umiera w każdej upływającej sekundzie: spojrzenie chwyta ten moment:
zdjęcie zatrzymuje. W jednej chwili przemijanie zamienione zostaje w trwanie.
Haczyk przy okiennicy nie pogłębi już wydrapanego przez stulecia rowka.
Renesansowy tynk już się dalej nie obsypie. Bardziej już nie pęknie
kamienna posadzka. Nie wydarzy się nic więcej ponad to, co jest na zdjęciu.
Chwila trwa. Fotografia jako przekaz jest bardziej wiarygodna niż obraz czy rysunek i ja to cynicznie wykorzystuję. Przypadkowy szczegół, niepozorny
fragment większej całości, który zwrócił moją uwagę, na fotografii
zaczyna znaczyć. Kawałek drutu, dziura w płocie, zadrapana dykta, pet w kałuży, sfotografowane nabierają ważności, rozpychają kadr: stają się symbolami. Jeszcze przed chwilą byty przez nikogo niezauważanymi elementami
obojętnie mijanego tła a teraz domagają się interpretacji. Ale czy można rozmawiać o obrazach nie popadając w pretensjonalność? Pomiędzy
okiem a strunami głosowymi zdaje się zachodzić jakiś rodzaj biologicznej
rywalizacji. Wszelkie analizy werbalne zamieniają zjawiska ulotne, często
tylko po części świadome w doznania dosłowne i w pełni świadome. To, co
niewyrażalne staje się oczywiste i w czasie takiej transformacji na ogół
ulega destrukcji. Rzecz objaśniona przestaje nas interesować. Paul
Delaroche, francuski malarz, wielki rywal Ingresa, kiedy po raz pierwszy
zobaczył dagerotyp zawołał: Dzisiaj umarło malarstwo!
. Ten przedwczesny
entuzjazm dla fotografii udzielił się wielu jego współczesnym. Szukając
motta dla tej wystawy chciałbym powtórzyć za niektórymi naukowcami
pracującymi na obszarze Wielkiej Teorii Wszystkiego: Dzisiaj umarł czas
.
Finisaż wystawy prac Miry Żelechower-Aleksiun oraz wierszy Mariusza Olbromskiego
30 listopada 2022 - 18:00
Klub Muzyki i Literatury
Pl. Kościuszki 10 Wrocław
8 008sztuka
Brave Inclusive dudni w mieście
28 listopada 2022 - 17:00
Barbara
ul. Świdnicka 8B Wrocław
3 829sztuka
Boho księżyc - warsztaty wyplatania makramy
27 listopada 2022 - 17:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
9 554sztuka
Głosy w deltach małych rzek – wystawa, oprowadzanie i warsztaty Be Together 2022
od: 19 listopada 2022 do: 26 listopada 2022
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej – Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Wystawowa 1 Wrocław
6 354sztuka
Kobietostan: Chór na jedną aktorkę + panel dyskusyjny
25 listopada 2022 - 19:00
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
7 678sztuka
Historia pocztówki bożonarodzeniowej
23 listopada 2022 - 14:00
Muzeum Poczty i Telekomunikacji
ul. Zygmunta Krasińskiego 1 Wrocław
5 569sztuka
Ebru - sztuka malowania na wodzie
22 listopada 2022 - 18:00
CRZ Krzywy Komin
ul. Dubois 33-35a Wrocław
8 829sztuka
Mistrz i uczniowie - wystawa prac Iwony Gocyk i uczniów artystki
18 listopada 2022 - 17:00
Młodzieżowy Dom Kultury - Śródmieście
ul. St. Dubois 5 Wrocław
8 346sztuka
XXXV spotkanie autorskie z cyklu Szczyt Formy Bożenna Biskupska BUDOWLA MOŻLIWA?
15 listopada 2022 - 18:00
Galeria Entropia
Rzeźnicza 4 Wrocław
9 356sztuka
Wernisaż z Muzyką | Katarzyna Banaś & Henry No Hurry
13 listopada 2022 - 18:00
Wrocławski Klub Formaty
ul. Samborska 3-5 Wrocław
7 364sztuka
Joanna Kaucz WERNISAŻ WYSTAWY MALARSTWA
od: 28 października 2022 do: 13 listopada 2022
Arsenał Miejski
Cieszyńskiego 9 Wrocław
13 511sztuka
DIGITAL REDUX #2
12 listopada 2022 - 20:00
Centrum Sztuki WRO
7 Widok Wrocław
5 180sztuka
Jacek Kurowski - Nocą i dniem malowane
11 listopada 2022 - 16:00
Galeria Małgosia
Odrzańska 39/40 Wrocław
12 901sztuka
Tomasz Koclęga, Małgorzata Kosiec "Układy binarne"
10 listopada 2022 - 19:00
Galeria Sztuki Współczesnej "Arttrakt"
Ofiar Oświęcimskich 1/1 Wrocław
6 826sztuka
Super Forma. Najlepsze prace konkursowe rzeźby studenckiej ASP im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.
od: 7 października 2022 do: 7 listopada 2022 jest więcej terminów
Centrum Kultury Agora
Serbska 5A Wrocław
16 899sztuka
IMPART DZIECIOM: spektakl „Miejsce, w którym nic nie jest stracone” (PREMIERA)
7 listopada 2022 - 12:00jest więcej terminów
Impart
Mazowiecka 17 Wrocław
17 445sztuka
BAKARIADA 4
6 listopada 2022 - 15:00jest więcej terminów
CKiE BAKARA
ul. Różana 4-6 Wrocław
24 116sztuka