koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360AMKL 75 lat
zmodyfikowano  2 lata temu  »  

Cameristi della Scala & Daniela Pini

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 8 969 wyświetleń od 10 stycznia 2022
  • 14 lutego 2022, poniedziałek
    » 19:00

Wykonawcy:
Ernest Hoetzl – dyrygent
Daniela Pini – mezzosopran
Cameristi della Scala

Program:
A. Vivaldi
Koncert d-moll na smyczki RV 127
Koncert h-moll na czworo skrzypiec RV 580
Agitata da due venti – aria z opery Griselda RV 718
Koncert g-moll na smyczki RV 157
Armatae face et anguibus dalla – aria z oratorium Juditha triumphans RV 644


F. Durante II Koncert g-moll na smyczki
A. Vivaldi Vedrò con mio diletto – aria z opery Giustino RV 717
F. Geminiani Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12, H. 143 „La follia” wg Sonaty op. 5 nr 12 A. Corellego
G.F. Händel Ombra mai fu oraz Crude furie – arie z opery Serse HWV 40

W repertuarze koncertu orkiestry kameralnej Cameristi della Scala i znakomitej mezzosopranistki Danieli Pini pod dyrekcją Ernesta Hoetzla znajdą się dzieła kompozytorów tworzących w epoce baroku – w szczególności z jego późniejszego stadium rozkwitu. Zabrzmią kompozycje m.in. autorstwa Antonia Vivaldiego czy Georga Friedricha Händla ukazujące bogactwo barokowego kunsztu, w tym koncerty instrumentalne oraz arie – operowe, a także te pochodzące z twórczości oratoryjnej.

Antonio Vivaldi zasłynął głównie jako twórca zawrotnej liczby koncertów – na przestrzeni lat stworzył ich ponad czterysta. Niemniej koncentrował się także na innych gatunkach, choćby wokalno-instrumentalnych, jak opera czy oratorium. Szczególną rolę w jego utworach odgrywają smyczki, stanowiące podstawę zarówno mniejszych, jak i większych form. Tego wieczoru muzycy przybliżą spuściznę koncertową twórcy – Koncert d-moll, Koncert g-moll, Koncert h-moll na czworo skrzypiec – oraz arie pochodzące z cenionych oper – Griselda, Il Giustino – a także oratorium Juditha triumphans na podstawie biblijnej Księgi Judyty. Francesco Durante, przedstawiciel szkoły neapolitańskiej, był z kolei utożsamiany w głównej mierze z barokową muzyką sakralną. W rzeczy samej, liczne msze, psalmy oraz hymny zajmują znaczną część jego dorobku. Wśród nich można jednak odnaleźć niewielką liczbę świeckich utworów instrumentalnych, jak choćby uroczysty w brzmieniu II Koncert g-moll na smyczki.

Termin concerto grosso wiąże się bezpośrednio z Arcangelem Corellim – kompozytorem, któremu przypisuje się stworzenie idealnego wzorca formy przeznaczonej na niewielką grupę instrumentów solowych i orkiestrę. Program koncertu obejmuje utwór tego typu autorstwa jednego z uczniów mistrza – Francesco Geminianiego. Dramatyczne i pełne ekspresji Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12 „La follia” oparte jest na słynnej Sonacie op. 5 nr 12 Corellego. Zwieńczeniem walentynkowego wieczoru w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki będą arie Ombra mai fu oraz Crude furie z opery Serses Georga Friedricha Händla. Mimo że nie odniosła ona sukcesu w osiemnastowiecznej Anglii, zawarte w niej solowe partie wokalne cieszą się popularnością do dziś i często wykonywane są jako samodzielne utwory.

Bilety:
https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8825

autor:
zmodyfikowano  2 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ