MATTHEW SHIPP MATEUSZ WALERIAN : M-theory project
MATTHEW SHIPP MATEUSZ WALERIAN : M-theory project
- 16 maja 2012, środa» 20:00
Matthew Shipp _ piano & Mateusz Walerian _ saxophone + woodwinds
MATTHEW SHIPP MATEUSZ WALERIAN: M-theory project
**Matthew Shipp _ piano
*Mateusz Walerian _ saxophone + woodwinds *
*info: *mateuszwalerian.tumblr.com
*MATTHEW SHIPP _ piano
*
Matthew Shipp - wizjoner, uznawany za "św. Gralla" jazzu i muzyki wspołczesnej. Jeden z najbardziej uznanych pianistow jazzowych w historii gatunku. Kreując własną, unikatową stylistykę instrumentu, pozostaje jednym z niewielu w świecie jazzu muzykow tej rangi. Przenosząc się w 1984 roku do Nowego Jorku bardzo szybko stał się jedną z osobistości przewodnich środowiska sztuki, pozostając w kręgu najważniejszych muzykow tamtejszej sceny. Poczynając od 1987 roku zrealizował ponad 40 albumow. W latach 90' zrealizował szereg albumow dla prestiżowej szwajcarskiej oficyny Hatology. Zaprezentowana tam autorska muzyka, określana mianem „chamber jazz" wyznaczyła nowy kierunek dla muzyki jazzowej. Pianista jest rownież kuratorem, oraz dyrektorem artystycznym prestiżowej serii „Blue Series" wydawnictwa Thirsty Ear. Pan Matthew Shipp jest osobistością przewodnią nowej generacji gigantow jazzu.
Grę na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat. Jego matka była przyjaciołką Clifford'a Brown'a. Na granie jazzu zdecydował się już jako dwunastolatek. Jego głownym polem zainteresowania był jazz, aczkolwiek podczas szkoły średniej grywał rownież w grupach wykonujących rock, najczęściej na instrumencie elektrycznym. W zasadzie nigdy nie odebrał formalnego wykształcenia muzycznego studiując prywatnie m.in. u Sunyata'y, a następnie u nauczyciela Clifforda Browna - Roberta "Boisey" Lawrey'a. Shipp przez rok uczęszczał na Delaware University, a następnie studiował w New England Conservatory of Music, gdzie pracował pod okiem saksofonisty i kompozytora Joe Maneri. Sam Matthew uważa prywatne lekcje u Dennis'a Sandole (ktory był rownież nauczycielem Johna Coltrane'a) jako najbardziej istotny aspekt rozwoju swojej tworczości.
W roku 1984 przeniosł się do Nowego Jorku, gdzie spotkał m.in. Williama Parkera i w zasadzie od tego czasu datuje się ich wspołpraca. W roku 1989 Shipp dołączył do zespołu Davida S. Ware'a (gdzie basistą był Parker).
Od początku lat 90 pozostaje bardzo aktywny na scenie muzycznej, pojawiając się na dziesiątkach albumow jako lider, sideman czy producent. Początkowo jego aktywność była zauważalna najbardziej na scenie free jazzu, jednakże od tamtego momentu jego zainteresowania sięgały o wiele dalej, eksplorując rejony muzyki klasycznej, elektroniki czy nawet hip-hopu. Z początkiem lat 90. sformował swoj pierwszy zespoł z Parkerem i zamiennie: Whitem Dickey'em lub Susie Ibarrą na perkusji. Wkrotce też rozpoczął grywanie w duetach, z ktorych do najważniejszych należą te z Roscoe'm Mitchellem i Matem Mannerim.
Shipp jest muzykiem wciąż eksperymentującym, tak z materią jak i formą swej muzyki. Grywa solo; przedstawił kilka ciekawych duetow (z Joe Morrisem, Matem Manerim, Roscoe Mitchellem, Williamem Parkerem, Robem Brownem); w trio, przy czym obok typowego tria z udziałem Williama Parkera i Whita Dickeya bądź Susie Ibarry, prowadził też trio bez perkusji z Robem Brownem na alcie; w przerożnych kwartetach, gdzie instrumentem melodycznym pozostaje, bądź to trąbka (Wadada Leo Smith, Roy Campbell), bądź skrzypce (Mat Maneri). Stworzył też dwa zespoły bez perkusji: Matthew Shipp's String Trio (płyta "By The Law Of The Music" i "Expansion, Power, Release") oraz Horn Quartet(płyta "Strata"), ktore miały wowczas zaprezentować muzykę pianisty na zupełnie nowym tle.
Od końca lat 90. Shipp pojawia się w coraz to nowych kontekstach, jako muzyk prezentujący się w postmainstreamowej manierze (nagrania jego kwartetu), czy też, może obecnie przede wszystkim, jako muzyk, ktory zabrał głos podczas procesu tworczego nowej muzyki powstającej ze splotu wspołczesnej, niejednokrotnie eksperymentalnej, muzyki elektronicznej oraz jazzu i generalnie muzyki improwizowanej. Nie tylko wziął udział w dwu sesjach Spring Heel Jack, DJ Spooky'ego, ale rownież sam nagrał płytę w tym duchu-"NuBop".
Od pewnego czasu oprocz akustycznego fortepianu ponownie sięgnął po Fender Rhodes'a, nie obce stały mu się też syntezatory. Właśnie dzięki wykorzystaniu tego instrumentarium, płyta Davida S.Ware'a "Corridors And Parallels" brzmi tak świeżo. W tym czasie zmienił się też nieco język wypowiedzi Shippa. Pianistyka Matthew Shippa to wykorzystanie całego wachlarza środkow wyrazu, od bebopu począwszy, a na wspołczesnej awangardzie skończywszy.
*MATEUSZ WALERIAN _ saxophone + woodwinds
*
Saksofonista, kompozytor. Obok saksofonu, ktory jest jego głownym instrumentem, korzysta z szerokiej palety innych instrumentow takich jak klarnet, czy klarnet basowy, kreując szerokie spektrum kolorystyczne realizowanych projektow.
Dyrektor artystyczny autorskiego cyklu koncertowego OKUDEN MUSIC: SOUND TO THE DEEPEST, prezentującego wybitnych wizjonerow stanowiących czołowkę światowej sceny muzycznej.
Mateusz Walerian jest autorem wielu projektow muzycznych z udziałem muzykow stanowiących ścisłą czołowkę europejskiej sceny muzyki improwizowanej. Prowadzi szereg autorskich projektow, takich jak MATEUSZ WALERIAN trio z udziałem Braci Oleś, uważanych za największy fenomen w historii polskiego jazzu, oraz najlepszą obecnie europejską sekcję rytmiczną. Mateusz Walerian prowadzi rownież aktywną wspołpracę ze znakomitościami chicagowskiej sceny jazzowej, oraz nowojorskiej awangardy. Jego muzyka jest silnie osadzona w stylistyce mainstreamu jazzu nowoczesnego (hard free bop) z ukłonem w stronę awangardowej muzyki atonalnej.
Znamienny rys na jego tworczości odcisnęły japońska oraz indyjska muzyka klasyczna, klasyka jazzowa, muzyka wspołczesna.
Mateusz Walerian jest także autorem takich projektow jak: BLACKADMIN - inspirowane poźną tworczością Johna Coltrane'a, oraz muzyką Richarda Davida Jamesa elektroniczne duo saksofonu i perkusji ; SAINTHUNTER - wyznaczające nowy standard muzyki improwizowanej trio z udziałem elity amerykańskiej sceny muzycznej ; TRIO ZEN - spotykające się ze znakomitymi recenzjami światowej krytyki, oscylujące pomiędzy free jazzem i kameralistyką wspołczesną trio saksofonu, harfy i wiolonczeli ; WHITE LOTUS - ekskluzywny, akustyczny projekt, ktorego muzyka powstaje na bazie inspiracji kulturą Dalekiego i Bliskiego Wschodu, z przeważającym elementem improwizacji otwartej, będącej mieszanką wpływu jazzu lat `60 i muzyki klasycznej przełomu wiekow XIX/XX.
W zrożnicowanych projektach wspołpracuje z muzykami reprezentującymi rożne nurty muzyczne; jazz, muzykę klasyczną, wspołczesną, muzykę etniczną, awangardową muzykę improwizowaną, muzykę elektroniczną.
W realizowanych autorskich projektach Mateusz Walerian łączy klasyczną muzykę kameralną, muzykę etniczną i klasykę jazzową z nowoczesnym brzmieniem muzyki improwizowanej.
bilety:
35,00 PLN; 40,00 PLN; 45,00 PLN
Kolędy świata
25 grudnia 2018 - 20:30 | KUP-BILET | 49złjest więcej terminów
Kościół Rektoralny pw. Przemienienia Pańskiego
ul. Pijarska 2 Kraków
116 686muzyka
JOSEPH CALLEJA
22 grudnia 2018 - 19:00 | KUP-BILET | 199.00, 239.00, 269.00, 299.00, 329.00zł
ICE Kraków Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
14 967muzyka
Tre Voci
21 grudnia 2018 - 19:00 | KUP-BILET | 85zł
ICE Kraków Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
146 492muzyka
TREvoci – Christmas Concert
21 grudnia 2018 - 19:00 | KUP-BILET | 100.00, 120.00, 140.00, 85.00zł
ICE Kraków Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
13 034muzyka
TREvoci
21 grudnia 2018 - 19:00 | KUP-BILET | 85zł
ICE Kraków Congress Centre
ul. Marii Konopnickiej 17 Kraków
16 527muzyka
Piwnica Pod Baranami - Kolędy i Pastorałki "Dla Miasta i Świata"
21 grudnia 2018 - 18:00
Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej - MANGGHA
ul. Konopnickiej 26 Kraków
248 733muzyka
Klub Podróżnika - Islandia – kraina ognia i lodu
20 grudnia 2018 - 18:30
Centrum Kultury Ruczaj
ul. Rostworowskiego 13 Kraków
9 718muzyka
Scena piosenki autorskiej - Agata Rymarowicz
19 grudnia 2018 - 19:00
NOWOHUCKIE CENTRUM KULTURY
aleja Jana Pawła II 232 Kraków
9 441muzyka
Kocia muzyka. Muzyka współczesna nie sweter - nie gryzie...oraz wspólne kolędowanie!
18 grudnia 2018 - 18:00
Aula Nowodworskiego, Collegium Medicum Uj
św. Anny 12 Kraków
9 927muzyka
B.R.O. w Empik Bonarka
17 grudnia 2018 - 18:00
empik Bonarka
ul. Kamieńskiego 11 Kraków
9 699muzyka
Otwórz Uszy. Tu i Teraz #10: Muzyka północy, Saariaho, Norgard, Reinholdtsen, Steen-Andersen i inni
17 grudnia 2018 - 18:00
Ośrodek Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 5 Kraków
9 583muzyka
Koncert "Choir of Kent College" z Anglii
16 grudnia 2018 - 19:00
Kościół św. Katarzyny
ul. Augustiańska 7 Kraków
9 603muzyka
Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia
16 grudnia 2018 - 17:00jest więcej terminów
Willa Decjusza
28 lipca 1943, 17a Kraków
12 105muzyka
Andrzej Piaseczny - O mnie, o tobie, o nas
16 grudnia 2018 - 18:00
Aula Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Krupnicza 33 Kraków
165 571muzyka
Andrzej Piaseczny - O mnie, o tobie, o nas
16 grudnia 2018 - 18:00
Aula Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Krupnicza 33 Kraków
65 850muzyka
Andrzej Piaseczny - O mnie, o tobie, o nas
16 grudnia 2018 - 18:00
Auditorium Maximum UJ
Krupnicza 33 Kraków
83 162muzyka
4Dreamers w Empik Bonarka
15 grudnia 2018 - 14:00
empik Bonarka
ul. Kamieńskiego 11 Kraków
9 635muzyka