„Così fan tutte” W. A. Mozart - 32\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 11 czerwca 2023, niedziela» 18:00
32. Festiwal Mozartowski w Warszawie
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeus Mozart
Così fan tutte ossia La scuola degli amanti KV 588
Tak czynią wszystkie, czyli szkoła kochanków
Opera buffa w dwóch aktach, oryginalna włoska wersja
Libretto: Lorenzo da Ponte
Inscenizacja i reżyseria: Marek Weiss
Scenografia i kostiumy: Hanna Szymczak
OBSADA:
Fiordiligi – Anna Mikołajczyk
Dorabella – Elżbieta Wróblewska
Despina – Sylwia Krzysiek
Ferrando – Aleksander Kunach
Guglielmo – Tomasz Rak
Don Alfonso – Leszek Skrla
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – prof. Krzysztof Kusiel-Moroz
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej
Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Pianoforte – Marta Kostrych
„Dzieło uchodzi za komedyjkę o niewiarygodnej intrydze, w której dwaj młodzieńcy przebierają się za egzotycznych adoratorów i uwodzą nierozpoznani swoje narzeczone. Celem jest wypróbowanie ich wierności i wygranie zakładu z weteranem miłostek utrzymującym, że nie ma wiernych kobiet i wszystkie w końcu zdradzają swoich partnerów. Dla niektórych miłośników Mozarta jest to jednak najbardziej skomplikowane i gorzkie arcydzieło, w którym boska muzyka osłania piękną formą straszliwą prawdę o bezradności ludzkiej wobec sprzeczności pomiędzy pokusami seksu a ideą miłości. Podzielam ten punkt widzenia i w moim spektaklu pokazuję, jak głęboko sięgają Mozart z Da Ponte w swojej krytyce obłudy i podłości, jakiej dopuszcza się świat męski wobec kobiet.
Perfidia ich pomysłu polega bowiem nie na przebierance, tylko na jednoczesnej zamianie partnerów. To znaczy, że każdy z panów świadomie i bezkarnie uwodzi narzeczoną kolegi. Założyłem, że nie ma żadnych szans, żeby nie zostali rozpoznani. A więc cała gra jest prowadzona świadomie. Początkowo kobiety bronią się przed zabawą. Jedna opiera się krócej, druga dłużej, zgodnie ze swoim temperamentem seksualnym. Gra doprowadza obie siostry do przekonania, że zamiana jest zgodna z ich prawdziwymi skłonnościami. A więc początkowe ustalenie „kto z kim” okazało się błędne. Teraz wyjaśniło się, kto z kim powinien spędzić życie. Ale nagle gra się kończy i mężczyźni chcą powrócić do wersji oficjalnej.
Mają pretensje do kobiet, chociaż sami zainicjowali grę i brali w niej udział bez skrupułów. W mojej ocenie są podli i ich stwierdzenie tytułowe, że „tak czynią wszystkie” jest bezczelne. Żeby ten sens wydobyć z konwencji wesołej zabawy, poczyniliśmy w naszej inscenizacji pewne zabiegi interpretacyjne. Uważam, że nie naruszają intencji twórców opery, lecz przybliżają je widzom wychowanym w innej obyczajowości i obeznanym z wieloma gorzkimi prawdami o ludzkich skłonnościach, które w epoce Mozarta nie mogły być przedmiotem publicznych rozważań. Mój spektakl jest przeciwko libertynom i rozpustnikom, którzy swoje zepsucie i pogardę dla kobiet ubierają w filozoficzne tezy i mądrości mające świadczyć o doświadczeniu, a tak naprawdę są efektem narastającej impotencji i poczucia odrzucenia. To oni psują młodych tęskniących za czystą miłością.
To oni manipulują wartościami w świecie sztuki i refleksji nad człowiekiem, odbierając nam nadzieję na pozytywny wymiar ludzkich uczuć. To oni z seksu czynią fałszywą religię i prawdę ostateczną, od której nie ma odwołania. Twierdzą, że zabawa jest w życiu dobrem najwyższym, a powaga miłości jest śmieszna i żałosna […] – świntuchy głoszące ich żałosną prawdę o kobietach, które traktują jak przedmioty pozbawione indywidualności i godności. Bywa niestety, że czuję się jednym z nich. Ten spektakl jest więc również moim wyznaniem skruchy i formą przeprosin za podłe myśli i uczynki. Ktoś może powiedzieć, że opera nie jest miejscem na osobiste porachunki. Ale opera jest teatrem, a to już jest miejsce, w którym osobiste wyznania są fundamentem.”
Marek Weiss
***
Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.
Oj przydałby się ktoś na przyczepkę
29 marca 2009 - 14:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
20 369teatr
Bolero Teatru 13
29 marca 2009 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
20 220teatr
PAJĘCZA SIEĆ
29 marca 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
20 696teatr
PRÓBY - Bogusława Schaeffera
28 marca 2009 - 18:00
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
20 192teatr
Sędziowie Wolandejskiego
28 marca 2009 - 19:00
Teatr Ochoty - Ośrodek Kultury Teatralnej
ul. Reja 9 Warszawa
20 906teatr
Isobe Mieko i jej zespół
27 marca 2009 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Wielki - Opera Narodowa
pl. Teatralny 1 Warszawa
34 542teatr
V Teatralna Wiosna na Rakowcu
od: 18 marca 2009 do: 27 marca 2009
Dom Kultury Rakowiec
Wiślicka 8 Warszawa
20 687teatr
Poczekalnia
27 marca 2009 - 19:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
20 395teatr
Spartakus
24 marca 2009 - 17:00jest więcej terminów
Iluzjon Filmoteki Narodowej
Narbutta 50A Warszawajest więcej miejsc
49 971teatr
KABARETOWA SCENA TRÓJKI
23 marca 2009 - 18:30, 21:00
Piwnica Pod Harendą
Krakowskie Przedmieście 4/6 Warszawa
35 213teatr
Bodo - Pieśniarz Warszawy
22 marca 2009 - 17:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
34 150teatr
Teatr Objazdowy Vaška Trzy świnki
22 marca 2009 - 10:00, 12:00
Dom Kultury Śródmieście
ul. Smolna 9 Warszawa
20 328teatr
Meeting teatralny
22 marca 2009 - 18:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
19 989teatr
Kot w butach
22 marca 2009 - 12:00
Dom Kultury Świt
Wysockiego 11 Warszawa
20 093teatr
KINO PALACE
21 marca 2009 - 17:30jest więcej terminów
Teatr Lalka
Palac Kultury i Nauki Plac Defilad 1 00-901 Warszawa Warszawa
19 977teatr
Kabaret Widelec
21 marca 2009 - 19:00
Dom Kultury Stokłosy
Lachmana 5 Warszawa
20 485teatr
Śpiewając jazz
21 marca 2009 - 19:30jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
34 476teatr