koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!
Summer GuitarTplCogitoGiełda20 Jubileusz UE
zmodyfikowano  10 miesięcy temu

Bez mistrza, bez pana. Ruchomy obraz i feministyczne tworzenie światów

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 5 362 wyświetleń od 20 czerwca 2023

Warszawa » ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 22, Warszawa » NA MAPIE

  • 9 lipca 2023, niedziela
    » 18:00
  • 8 lipca 2023, sobota
    » 20:00
  • 7 lipca 2023, piątek
    » 20:00
  • 6 lipca 2023, czwartek
    » 20:00
  • 21 czerwca 2023, środa
    » 20:00
  • 20 czerwca 2023, wtorek
    » 20:00

Artystki:

PeggyAhwesh; Helena Amiradżibi-Stawińska; Marjorie Beaucage i RebeccaBelmore; Ann Carney i Barbara Phillips; GardiDeppe, Barbara Kasper, Brigitte Krause, Ingrid Oppermann i Tamara Wyss; Maya Deren; KatherineDunham; Sara Gómez; Grupo Chaski (MaríaBarea, Fernando Barreto, Fernando Espinoza, Stefan Kaspar, AlejandroLegaspi); Krystyna Gryczełowska; Gwendolyn; Ana Victoria Jiménez; Barbara Hammer; Mona Hatoum; Sandra Lahire; Robin Laurie i Margot Nash; NaliniMalani; Barbara McCullough; HelkeMisselwitz; Tracey Moffatt; Zora NealeHurston; Gunvor Nelson i DorothyWiley; Newsreel (Bev Grant i Karen Mitnick Liptak); Han Ok-hee; Paper TigerTelevision (Nicole Cousino, Sarah Lewison, Julie Wyman); LetíciaParente; Alice Anne Parker (Severson); Claudia Schillinger; Gundula Schulze Eldowy; DelphineSeyrig; EsfirShub; MilicaTomić; Agnès Varda; Joyce Wieland

Kuratorki:
Erika Balsom, HilaPeleg

Opiekunka ze strony Muzeum: Magda Lipska

Filmowa twórczość kobiet na wystawie w MSN-ie Trzydzieści filmów o kobietach stworzonych przez kobiety, bogactwo tematyczne i szeroka reprezentacja artystek z kilku kontynentów. Wystawa Bez mistrza, bez pana.Ruchomy obraz i feministycznetworzenie światów otworzy się w piątek 12 maja 2023 roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Kiedy latem zeszłego roku kuratorki HilaPeleg i Erika Balsom otworzyły wystawę No Master Territories. FeministWorldmaking and the Moving Image w bodaj najważniejszej berlińskiej galerii prezentującej sztukę współczesną, Haus der Kulturen der Welt. Nie minął rok, a jej warszawską odsłonę zobaczymy w Muzeum nad Wisłą. Opiekunką ekspozycji ze strony MSN-u jest Magda Lipska.

Jak mówi jedna z kuratorek, HilaPeleg: „Bez mistrza, bez pana. Ruchomy obraz i feministycznetworzenie światów to wystawa, która prezentuje filmy o kobietach tworzone przez kobiety. Publiczność zobaczy także fotografie i dokumenty towarzyszące prezentowanym filmom”.
Erika Balsom dodaje: „Wybrane prace mają podkreślić różnorodność i obfitość tej sfery praktyki filmowej. Wystawa nie jest podzielona na odrębne sekcje – widzowie nie mają z góry ustalonej trasy, którą powinni podążać, są swobodnie prowadzeni przez różnorodne tematycznie prace”.

Wystawa Bez mistrza, bez pana.Ruchomy obraz i feministycznetworzenie światów zaprezentuje filmy powstałe głównie w latach 70., 80. i 90. To różnorodne stylistycznie prace, których wspólnym mianownikiem jest przynależność do gatunku non-fiction – filmu niefabularnego, który obejmuje zarówno dokumenty, jak i film eksperymentalny, sztukę wideo, film edukacyjny, a także docu-fiction (film dokumentalny z elementami fikcji). Zazwyczaj do ich tworzenia używano zupełnie innych metod produkcji niż tych stosowanych w przemyśle filmowym, stawiając nacisk na pracę kolektywną czy eksperymentalne formaty. Jaki motyw spaja filmy wybrane na wystawę w MSN-ie? To twórcze poszukiwanie nowego języka wizualnego, który mógłby oddać różne doświadczenia i przekroczyć dotychczasowy sposób przedstawiania kobiet, zazwyczaj podporządkowany męskiemu spojrzeniu i męskiej przyjemności. Jak wskazuje Gundula Schulze, bohaterka prezentowanego na wystawie filmu HelkeMisselwitzAktfotografie, dla którego punktem wyjścia był wydany w 1978 roku poradnik dla fotografów-amatorów dotyczący kobiecych aktów: „Obraz kobiecego piękna tworzony dla publiczności nie jest prawdziwy. Jest to iluzja. A kobieta, która go współtworzy, jest na nim oddana, nie ma z nim nic wspólnego, bo jej codzienność (…) jest tak naprawdę zupełnie inna”.

Symboliczną matronką wystawy jest Trinh T. Minh-ha – pochodząca z Wietnamu reżyserka, pisarka i teoretyczka kina. To ze zbioru jej esejów zapożyczony został angielski tytuł wystawy No Master Territories, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „terytoria bez pana/mistrza”. Fraza ta przywołuje obraz pana i niewolnika, odnosząc tematykę wystawy do kolonialnego wyzysku i niewolnictwa. Wybrzmiewa w nim również sposób widzenia świata, który jest wolny od podziału na osobne konkurujące ze sobą terytoria. Trinh T. Minh-ha odrzuca „mistrza” – wszechwiedzący autorytet – który zdominował powojenny świat kina, by oddać pole twórczości inspirowanej kobiecym aktywizmem, często kolektywnej, powstałej we wzajemnej współpracy.

Wystawa nie dąży tworzenia historii kina kobiet w miejsce historii kina mężczyzn. Siłą napędową prezentowanych na niej praktyk artystycznych jest marzenie o radykalnej przemianie i odrzucenie autorytetu przyjętych norm. Zobaczymy na niej prace twórczyń, które traktują obrazy tworzone za pomocą kamery nie tylko jako sposób wchodzenia w relację ze światem, ale także narzędzie do jego przekształcania.

Wernisaż Bez mistrza, bez pana.Ruchomy obraz i feministycznetworzenie światów odbędzie się w Muzeum nad Wisłą w piątek 12 maja, wystawa potrwa do 16 lipca. Partnerem ekspozycji jest Festiwal Filmowy Millennium DocsAgainstGravity. W stołecznej Kinotece od 12 do 21 maja w ramach 20. edycji festiwaluw sekcji „Bez mistrza, bez pana" będzie można oglądać pokazy towarzyszące wystawie.

zmodyfikowano  10 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ