koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
AMKL 75 latCO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360
zmodyfikowano  8 miesięcy temu

MOZART - BEETHOVEN / KONCERT SYMFONICZNY - sobota, 09.09.2023, godz. 19:00

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 4 521 wyświetleń od 14 lipca 2023

WYKONAWCY:

OLGA PASIECZNIK - SOPRAN
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DAWID RUNTZ - DYRYGENT

PROGRAM:

Wolfgang Amadeus Mozart
Aria koncertowa Vado, ma dove? KV 583
I Symfonia Es-dur KV 16
Allegro molto – Andante – Presto

Ludwig van Beethoven
Aria koncertowa Ah! Perfido op. 65
V Symfonia c-moll op. 67
Allegro con brio – Andante con moto – Scherzo. Allegro – Finale. Allegro

Wolfgang Amadeus Mozart i Ludwig van Beethoven – dwaj wybitni reprezentanci stylu klasycznego, a jednocześnie twórcy o całkiem odmiennych językach kompozytorskich. Zestawienie arii i symfonii, które wyszły spod ich pióra daje doskonałą okazję do refleksji nad tym, jakie cechy
są wspólne dla danej epoki oraz w jaki sposób formalne i harmoniczne wzorce mogą prowadzić do ukształtowania dwóch całkiem różnych postaw artystycznych.

Pierwszą część koncertu otwiera sentymentalna aria Vado, ma dove? oh Dei! KV 583, którą Mozart napisał w 1789 roku z myślą o znakomitej śpiewaczce Louise Villeneuve. Liryczna skarga zakochanego serca znajduje doskonały wyraz w niezwykle śpiewnej melodii oraz znakomicie wyważonej partii orkiestry. Zamiłowanie kompozytora do włoskiej sztuki operowej łączy się tu nie tylko z językiem tekstu, ale przede wszystkim ukazuje się w nawiązaniu do urzekającego stylu bel canto. Zresztą zamiłowanie do opery przenika przez wszystkie gatunki uprawiane przez Mozarta – także te czysto instrumentalne, choć ta fascynacja nie jest jeszcze obecna w jego pierwszej symfonii, napisanej w wieku zaledwie ośmiu lat.
W partyturze, której autograf przechowuje Biblioteka Jagiellońska, widać natomiast efekty pilnych studiów nad kompozycjami swego ojca oraz synów Johanna Sebastiana Bacha.

Zupełnie inny nastrój towarzyszy arii Ah! Perfido Beethovena, ukończonej przez kompozytora w Pradze w 1796 roku. Libretto Metastasia stanowi opowieść porzuconej przez Achillesa Deidamii. Falę silnych uczuć – miłości i wzburzenia – oddaje emocjonalna i pełna kontrastów muzyka. Program zwieńczy słynna V Symfonia mistrza z Bonn z poruszającym czterodźwiękowym „motywem losu”. Stanowi on budulec całej pierwszej części dzieła
i powraca niczym echo w burzliwym Scherzu i triumfalnym finałowym Allegro. Bogata uczuciowość prowadzi słuchacza przez kolejne rozbudowane części wielkiego cyklu napisanego w pierwszych latach XIX wieku. Jeszcze mieści się on w ramach klasycznej formy, ale już zapowiada burzliwe stulecie, którego muzyka niebawem wybuchnie feerią barw i głębią emocji.
Marta Dziewanowska-Pachowska

SPRZEDAŻ BILETÓW:

60 zł - bilet pełnopłatny
40 zł - bilet ulgowy

Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do ukończenia 26 roku życia, emerytom i rencistom (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert.

Bilety można kupić na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  8 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ