koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - MAJ 2024 - nr 360AMKL 75 lat
zmodyfikowano  8 miesięcy temu

WAGNER | SAINT-SAËNS | NOSKOWSKI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 4 755 wyświetleń od 23 lipca 2023

Niedziela, 10. 09. 2023, godz. 19.00
WAGNER | SAINT-SAËNS | NOSKOWSKI
Koncert Inaugurujący Sezon Artystyczny 2023/2024

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Wykonawcy:
Hyuk Lee fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Antoni Wit dyrygent

Program:
Richard Wagner – Uwertura do opery Tannhäuser
Camille Saint-Saëns – V Koncert fortepianowy F-dur „Egipski” op. 103
Zygmunt Noskowski – III Symfonia F-dur Od wiosny do wiosny

Bilety w cenie: normalne - 45 zł, ulgowe - 35 zł (przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom, osobom powyżej 70 roku życia oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności)

Tannhäuser był pierwszą z oper Richarda Wagnera zainspirowanych literaturą staroniemiecką – w tym przypadku opowieściami o śpiewaczych turniejach minnesingerów w wiekach średnich i o spotkaniu jednego z nich, tytułowego bohatera, z samą boginią Wenus oraz o jego miłosnych rozterkach. Sławna, monumentalna uwertura do opery rozpoczyna się imponującym orkiestrowym crescendo antycypującym motywy Chóru Pielgrzymów z III aktu. Wagner skomponował ją po ukończeniu całego dzieła, które swą premierę miało w Dreźnie w 1845 roku.

Twórczość Camille’a Saint-Saënsa budzi pewne kontrowersje – określana czasem jako eklektyczna, zarazem zachwyca swą brzmieniową urodą, bogactwem melodycznej inwencji, świetnym wyczuciem proporcji, barwną orkiestracją. Jego dzieła mają w sobie coś równie pociągającego, jak warsztatowo doskonałe płótna akademickich malarzy XIX stulecia, pełne kunsztownie upozowanych postaci z dawnych mitów i historii. Wielka popularność II Koncertu przyćmiła pozostałe utwory tego gatunku, tymczasem ostatni, V Koncert (1896) jawi się jako niemający precedensu i ze wszech miar warty przypomnienia. Powstał podczas zimowych wakacji spędzanych w egipskim Luksorze – stąd podtytuł: „Egipski”, lecz sam kompozytor wspominał, iż koncert jest symbolem wielkiej „podróży morskiej” – toteż przywołuje echa nie tylko muzyki egipskiej i bliskowschodniej, ale także iberyjskiej, a nawet... jawajskiej. To niezwykle oryginalne dzieło wykona dwudziestotrzyletni południowokoreański pianista Hyuk Lee, rozwijający imponująca karierę na światowych estradach. Jest znany polskiej publiczności między innymi jako zwycięzca X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy oraz laureat wyróżnienia na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest też zwycięzcą VIII Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Moskwie, a w 2022 – prestiżowego Międzynarodowego Konkursu im. Marguerite Long i Jacques’a Thibaud.

III Symfonia F-dur Od wiosny do wiosny należy do najważniejszych osiągnięć polskiego kompozytora neoromantycznego, Zygmunta Noskowskiego. Dzieło jest pięknym hołdem dla ojczystej przyrody, ale też tradycji. Polskie „pory roku” kolejnymi częściami przywołują nastrój poszczególnych okresów, a element narodowy objawia się też obecnością cytatów pieśni ludowych i religijnych. Została skomponowana w 1903 roku na zamówienie niedawno powołanej Filharmonii Warszawskiej i z powodzeniem wykonana tamże 15 stycznia 1904 (rękopis zachował się w Bibliotece Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego). Jej ogniwa ilustrują wiosenne przebudzenie przyrody, zabawy letniej nocy świętojańskiej, jesienne dożynki (z pieśnią Plon niesiemy, plon i roztańczonym kujawiakiem), groźną zimową zamieć z trwożną modlitwą ludu Kto się w opiekę, i wreszcie nadzieję na powrót wiosny, symbolizowaną pieśnią Kiedy ranne wstają zorze i nawiązaniem do początku. Ta efektowna, obrazowa, pełna emocji symfonia popadła w zapomnienie, obecnie bywa wykonywana bardzo rzadko, a bez wątpienia zasługuje na popularyzację.

Koncert będzie okazją do ponownego spotkania ze sztuką jednego z najwybitniejszych współczesnych dyrygentów, Maestro Antoniego Wita, artysty o imponującym dorobku (między innymi nagranie ponad 200 płyt w łącznym nakładzie ponad 5 milionów egzemplarzy!), prowadzącego przez wiele lat ważne instytucje muzyczne wielu krajów: w Polsce kierował zespołami Filharmonii Pomorskiej (1974-1977), Orkiestry i Chóru Polskiego Radia i TV w Krakowie (1977-1983), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (1983-2000), w latach 2002-2013 sprawował funkcję dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie. Kierował także Orquesta Filarmónica de Gran Canaria (1987-1992), Orquesta Sinfónica de Navarra w Pampelunie (2013-2018). Studiował dyrygenturę u Henryka Czyża w PWSM w Krakowie, ukończył również studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Działalność zawodową rozpoczął jako asystent Witolda Rowickiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Po otrzymaniu II nagrody w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Herberta von Karajana w Berlinie w 1971 roku został asystentem patrona konkursu. Trwająca wiele dekad aktywność na estradach całego świata przyniosła mu wielkie uznanie publiczności i krytyków; jest także bardzo cenionym nauczycielem akademickim, który wykształcił wielu znakomitych dyrygentów. [pmac]

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

www.sinfoniaiuventus.pl

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  8 miesięcy temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ