ONTOLOGICZNY DOWÓD NA MOJE ISTNIENIE
- 31 października 2003, piątek» 19:00
- 30 października 2003, czwartek» 19:00
- 26 października 2003, niedziela» 19:00
- 25 października 2003, sobota» 19:00
- 24 października 2003, piątek» 19:00
- 28 marca 2003, piątek» 19:00
- 27 marca 2003, czwartek» 19:00
- 26 marca 2003, środa» 19:00
- 2 lutego 2003, niedziela» 19:00
- 1 lutego 2003, sobota» 19:00
JOYCE CAROL OATES
Czy lęk przed przemocą, pragnienie przemocy prześladują tylko mnie, czy też daję wyraz powszechnym odczuciom? Wyczuwam je wszędzie dookoła,
zarówno lęk, jak pragnienie.
Joyce Carol Oates
Jak udowodnić, że Bóg istnieje? – zagadnienie wielokrotnie rozważane w minionych wiekach; dziś już nie. Jak udowodnić, że człowiek istnieje? –
zagadnienie bardziej aktualne w dzisiejszych czasach.
Joyce Carol Oates
Joyce Carol Oates (1938 - ), amerykańska powieściopisarka, dramaturg, poetka
i eseistka, dwukrotnie nominowana do Nagrody Nobla, czołowa postać
postmodernistycznego realizmu w literaturze amerykańskiej. Laureatka National
Book Award. Autorka utworów społeczno-obyczajowych i psychologicznych,
których akcja rozgrywa się w świecie zbrodni, przemocy i gwałtu.
Interesują ją problemy zagrożenia osobowości i wolności jednostki w dzisiejszym świecie. Nazywana jest mroczną damą literatury
amerykańskiej
. W polskim tłumaczeniu ukazały się m.in. powieści: Oni
,
Amerykańskie apetyty
, Blondynka
, 'Czarna topiel'; dramaty Klastery
,
Ontologiczny dowód na moje istnienie
, zbiór opowiadań Dotyczy sprawy
Bobby
ego. Natrętny leitmotiv większości jej dzieł to przemoc, jej
mechanizm i przede wszystkim ofiary – najczęściej dziewczyny i młode
kobiety, rzadziej chłopcy. Sztuka
Ontologiczny dowód na moje istnienie`
jest pod tym względem reprezentatywna, spotykają się w niej ulubione,
mroczne wątki autorki. W najtrywialniejszym streszczeniu – dramat opowiada
o Shelley, dziewczynie, która daje się uwieść sutenerowi. Nade wszystko
pragnie zaistnieć (znaleźć dowód na swoje istnienie), a do tego potrzebuje
innych, najchętniej mężczyzn.
SPEKTAKL DLA WIDZÓW DOROSŁYCH
Kwestia kłamstwa, uwiedzenia czy iluzji jest kluczowa dla twórczości Joyce
Carol Oates – bez względu na okoliczności, ofiary opisywane przez nią,
zostają oszukane lub oszukują się same. Taka jest Shelley, taka jest
również bohaterka książki Amerykańskie apetyty
Sigrid – sprytna i infantylna, egoistyczna i wrażliwa, nieustannie świadoma przybranej pozy.
Rozkwita przed audytorium, jak gdyby cudze spojrzenia miały wobec niej moc
integrującą, natomiast pozostawiona sama sobie popada w chorobę
, ciąży
ku autodestrukcji (...) Wątek kobiety rozsypanej
, czy raczej kobiety bez
twarzy
znajduje swój punkt kulminacyjny w Blondynce
(2000). Z diagnozy
postawionej w niej przez Oates wynika, że winę za istnienie blondynek ponosi
cała kultura, a więc mężczyźni, redukujący partnerki do roli obiektów
pożądania, i kobiety, które się z tym godzą, czyli godzą się na swój
status rzeczy. W sadomasochistycznym świecie, w którym przemoc jest dowodem
zainteresowania ( a każde zainteresowanie – aktem przemocy), rozproszona
opresja przybiera postać błędnego koła. Blondynce pozostaje jedna
strategia obrony: Nie utożsamiać się ze swym ciałem, urzeczowić je do końca, znieczulić się na doświadczenia, udając, że doświadcza kto inny.
Można wtedy śmielej budzić pożądanie, tyle, że tożsamość się rozwarstwia (...) W Blondynce
odsłaniają się przed nami kolejne portrety
bohaterki, aż do wstrząsającego wizerunku, gdy aktorka była już obumarła
wewnętrznie i wyniszczona zewnętrznie, co rano sztucznie przywracana światu
przez charakteryzatora. Owa maska pośmiertna za życia odsyła do postaci
Shelley, której status ontologiczny jest upiornie niejasny (na początku
dramatu sama przedstawia się jako martwa, pod wpływem zabiegów Petera
(sutenera) ożywa
niczym zombi. To, co w dramacie szokuje nas już w punkcie
wyjścia, w powieści stanowi logiczny finał długiego procesu dezinegracji.
Nieliczne utwory Oates, które ukazały się w Polsce, dają już pewne
wyobrażenie o typie dziewczyny-ofiary, jakim posługuje się pisarka. We wszystkich powtarzają się sytuacje, całe sekwencje sytuacyjne (ucieczka z domu, uwiedzenie, uwięzienie, gwałt czy inna fizyczna przemoc, czasem
śmierć) ich przyczyny i okoliczności (brak porozumienia z rodzicami,
tęsknota za miłością i lepszym życiem, naiwność lub mitomania),
wreszcie konsekwencje, by tak rzec, egzystencjalne (oderwanie świadomości od ciała, rozchwianie, a nawet zakwestionowanie tożsamości). Nie daje się jednak na tej podstawie zbudować jednoznacznego schematu, stałego mechanizmu
działania przemocy, bo dochodzi jeszcze czynnik irracjonalny, czarna
topiel
, czyli żywioł absurdalnego, nieuzasadnionego zła. Ten naddatek w konstruowanym przez pisarkę modelu świata pełni rolę dynamizującą,
napędza zdarzenia (...) W Ameryce pojawia się nowa moralność, w gruncie
rzeczy doskonalsza od dotychczasowej – demokratyzacja ducha, wartość
doświadczania życia dla niego samego, bez podziału na dobro i zło, piękno
i brzydotę, etyczne i nieetyczne' – pisze Oates w przedmowie do swych
opowiadań. Trudno powiedzieć, czy ironizuje. Wiele wskazuje na to, że przerażający świat jej utworów jest postawioną zupełnie serio
diagnozą.' Na podstawie tekstu Justyny Jaworskiej Lista ofiar Joyce Carol
O.
Dialog 3/2002.
Tribute to METALLICA by SCREAM INC.
17 maja 2024 - 20:30jest więcej terminów
Klub Muzyczny Ucho
ul. Św. Piotra 2 Gdynia
69 956teatr
Anita Lipnicka "Śnienie" | Koncert promujący nowy album
17 maja 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
322 370teatr
Program "Diatryby"
15 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Desdemona
Antoniego Abrahama 37 Gdynia
405 268teatr
FastLove, a tribute to George Michael
13 maja 2024 - 19:30jest więcej terminów
Polsat Plus Arena Gdynia
ul. Kazimierza Górskiego 8 Gdyniajest więcej miejsc
924 711teatr
Kabaret Hrabi: Pociechy
12 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
295 849teatr
Cztery Pory Miłowania w pełnym programie koncertowym
7 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
1 734 869teatr
Ryszard Rynkowski - największe przeboje
3 maja 2024 - 19:00jest więcej terminów
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
285 728teatr
Gdynia| Antoni Syrek-Dąbrowski | Jaka piękna katastrofa |30.04.24 g.19.00
30 kwietnia 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
9 980teatr
Koncert promujący nowy album zespołu "Małe niebo"
28 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Zygmunta Noskowskiego
ul. Bp. Dominika 13A Gdynia
413 641teatr
Adriano Trindade
28 kwietnia 2024 - 19:30jest więcej terminów
Blues Club
Portowa 9 Gdyniajest więcej miejsc
59 084teatr
Program POKAZ MAGI
27 kwietnia 2024 - 19:00
Nowy Harem Club
3 Maja 28 Gdynia
148 479teatr
Premiera 2024 | Śleszyńska, Gorczyca, Cyrwus, Korcz
27 kwietnia 2024 - 16:00/18
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
64 836teatr
The Legacy / Tribute To Iron Maiden - FUTURESLAVE TOUR 2024
26 kwietnia 2024 - 18:00
Klub Muzyczny Ucho
ul. Św. Piotra 2 Gdynia
74 854teatr
Absolutnie Akustycznie
26 kwietnia 2024 - 20:00
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
35 487teatr
200% bluesa, to trzeba usłyszeć!
25 kwietnia 2024 - 19:30
Blues Club
Portowa 9 Gdynia
16 666teatr
Elżbieta Jarosik, Mikołaj Roznerski, Karolina Chapko, Adriana Kalska, Anna Jarosik, Bogusław Kudłek
23 kwietnia 2024 - 17:00/20
Teatr Muzyczny - Nowa Scena
Plac Grunwaldzki 1 Gdynia
265 399teatr
Rodzinny spektakl Teatru Piasku Tetiany Galitsyny - Mały Książę
23 kwietnia 2024 - 19:00
Sala Koncertowa Portu Gdynia
Rotterdamska 9 Gdynia
1 513 202teatr