koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSYMuzyczne Opowieści EuropyTpL repertuar
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Jan Garbarek & The Hilliard Ensemble

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 13 389 wyświetleń od 27 lipca 2011
  • 12 października 2011, środa
    » 20:00

Officium Novum

Ethno Jazz Festival zaprasza na niezwykły koncert światowych gwiazd Jana Garbarka i The Hilliard Ensemble w ramach międzynarodowej akcji „Głosy dla Hospicjum", z ktorego całkowity dochod przeznaczony będzie na pomoc dla wrocławskich hospicjow.

Co roku, jesienią, na całym świecie odbywają się koncerty „Głosy dla Hospicjum" (Voices for Hospices). Wspolnym przesłaniem tej międzynarodowej akcji jest solidarność z ludźmi umierającymi i ich rodzinami. We Wrocławiu od ponad 10 lat w kolejnych edycjach "Głosow dla Hospicjum" uczestniczą razem wszystkie instytucje zajmujące się w naszym mieście opieką paliatywną i hospicyjną u dorosłych. Tradycją jest honorowy patronat nad tą akcją władz Wrocławia oraz miejscowego Arcybiskupa. Październikowy koncert w ramach Ethno Jazz Festivalu ma szansę stać się jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2011 roku.

Pomysł połączenia brzmienia saksofonu sopranowego Jana Garbarka z wielogłosową muzyką wokalną rodem ze średniowiecza i renesansu w wykonaniu The Hilliard Ensemble okazał się, komercyjnie i artystycznie, niezwykle trafiony. Pierwszy wspolny album - wydany w 1993 roku „Officium" - zebrał entuzjastyczne recenzje i znalazł ponad milion nabywcow. Brytyjski Evening Standard napisał, że płytę wypełnia „najpiękniejsza muzyka, jaka kiedykolwiek została nagrana". Herald Tribune nazwał ją „niezwykle kojącą, unoszącą ducha po niebiosa", New York Observer pisał o „zniesieniu wszelkich podziałow między jazzem a klasyką, sferą sacrum a profanum, muzyką dawną a wspołczesną", a The Guardian zachwycał się, że „całość brzmi tak, jak gdyby te utwory czekały na uzupełnienie ich partiami Jana Garbarka".

„Officium" wypełnił repertuar średniowieczny i renesansowy (Perotin, Dufay, de la Rue). Podwojny album „Mnemosyne" (1998), był rozwinięciem pierwotnego pomysłu, a obok muzyki średniowiecza znalazł się na nim rownież repertuar wspołczesny.

„Officium novum" to trzecia wspolna płyta Garbarka i Hilliard Ensemble. Została nagrana na przełomie czerwca i lipca ubiegłego roku w austriackim klasztorze St. Gerold, pod czujnym okiem producenta Manfreda Eichera. Tym razem większość wydawnictwa wypełnia tradycyjna muzyka Armenii.

Pomysł na kształt albumu zrodził się w trakcie podroży muzykow The Hilliard Ensemble w rejon Kaukazu, gdzie natknęli się na opracowania tradycyjnych pieśni świeckich i sakralnych autorstwa etnomuzykologa i kompozytora Komitasa Vardapeta (1869-1935).

„Hays hark nviranats ukhti" i „Surb, surb" zostały zaczerpnięte z Liturgii mszy świętej. „Hays hark nviranats ukhti" to hymn śpiewany tradycyjnie na początku nabożeństwa, w trakcie okadzania wiernych kadzidłem. „Surb, surb" („Święty, Świety") to odpowiednik Sanctus w mszy obrządku rzymsko-katolickiego. „Ov zarmanali" - hymn na święto Chrztu Jezusa (przypadające na pierwszą niedzielę po Święcie Trzech Kroli), wykonywany jest przy obrzędzie święcenia wody. „Sirt im sasani" towarzyszy ceremonii umywania nog podczas liturgii Wielkiego Czwartku.

Program płyty wypełniła nie tylko muzyka Kaukazu. Na „Officium novum" znalazły się dwa utwory Garbarka: „Allting finns" napisany do wiersza szwedzkiego poety Para Lagerkvista (1891-1974) oraz „We Are The Stars" (pochodzący z płyty saksofonisty „Rites") wykorzystujący poezję jednego z indiańskich plemion (Psamaquoddy). Kompozycję „Most Holy Mother Of God" Arvo Part napisał dla Hilliard Ensemble w 2003 roku. Na „Officium novum" wykonana jest a cappella.

Najdłuższy utwor na płycie to trzynastominutowa „Litania", ktory łączy ze sobą tradycyjne „Otche nash" i fragment litanii autorstwa Mikołaja Kiedrowa. Kiedrow (1871-1940), student Rymskiego-Korsakowa, był tworcą licznych kompozycji, ktore weszły do repertuaru chorow muzyki cerkiewnej. Bizantyjskie „Swete tihij" (radosne światło) pochodzi z trzeciego wieku, śpiewane było na początku nabożeństwa, w trakcie wejścia duchowieństwa do świątyni. Szesnastowieczna hiszpańska pieśń dworska „Tres morillas", to opowieść o utraconej miłości. Zaś „Alleluia. Nativitas" Perotina jest nowym wykonaniem utworu, ktory muzycy wykonali na płycie „Mnemosyne".

Kolejność utworow na „Officium novum", nie jest przypadkowa - mimo że pochodzą z rożnorodnych źrodeł, zostały ułożone w spojną, pełną dramaturgii suitę.

„Officium novum" jest dowodem tego, jak bardzo rozwinęli się w trakcie siedemnastu lat wspołpracy. Saksofon sopranowy Garbarka tworzy piąty, kontrapunktujący względem partii czterech śpiewakow, głos. Jego gra, oparta na harmonice i skalach używanych w muzyce ormiańskiej, jest pełna pasji i inwencji improwizatorskiej. Interpretacje są pełne swobody, a Hilliardzi, podobnie jak saksofonista śmiało improwizują na bazie gotowych kompozycji.

Jan Garbarek - saksofony sopranowy i tenorowy

The Hilliard Ensemble:

David James - kontratenor

Rogers Covey-Crump - tenor

Steven Harrold - tenor

Gordon Jones - baryton

Organizator: http://www.ethnojazz.pl

rezerwacje: bilety@o2.pl; sprzedaż online: www.eventim.pl, www.ticketpro.pl

bilety:

350 zł – VIP, 250 zł – I miejsca, 180 zł – II miejsca, 130 zł – III miejsca, 90 zł – IV miejsca, 50 zł – wejściówki

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ