koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSYMuzyczne Opowieści Europy
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Na afiszu -wrocławski plakat teatralny z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 33 984 wyświetleń od 12 marca 2012
  • od: 27 marca 2012, wtorek
    do: 15 kwietnia 2012, niedziela

**27 marca (wtorek) godz. 18.00
Wernisaż wystawy pt. „ Na afiszu -wrocławski plakat teatralny z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.

wstęp wolny

Wystawa czynna do 15 kwietnia**

Plakaty pochodzą z lat 70 i 80-tych XX wieku czyli najlepszego okresu dla polskiego plakatu. Zaprezentujemy plakaty Wrocławskiego Teatru Wspołczesnego, Wrocławskiej Opery oraz Wrocławskiego Teatru Polskiego. Będą to plakaty autorstwa najlepszych tworcow polskiej szkoły plakatu: Franciszka Starowieyskiego, Jana Lenicy, Romana Cieślewicza, Jana Aleksiuna, Andrzeja Klimowskiego. Plakaty pochodzą z Wrocławskiej Galerii Polskiego plakatu. http://galeriaplakatu.com.pl/ galeriaplakatu.com.pl

Lata 70te i 80te dla plakatu polskiego to tak zwane złote czasy. Wtedy tworzyli mistrzowie plakatu polskiego jak Henryk Tomaszewski, Franciszek Starowieyski, Jakub Erol, Jan Aleksiun, Jan Lenica, Roman Cieślewicz. Cechą wspolną tworcow polskiej szkoły plakatu paradoksalnie był indywidualizm każdego artysty plastyka.

Powstawały tym czasie -plakat frywolny, łamiący tabu i wywołujący burzę w momencie prezentacji, jak na przykład plakat Franciszka Starowieyskiego przedstawiający dość dwuznacznie sromotnika, stworzony do spektaklu Białe Małżeństwo. Plakat muzyczny, czyli projektowany dla oper, operetek, teatrow muzycznych, w ktorym tworca za pomocą kreski i metafory świetnie oddawał muzyczność spektaklu.

Plakat malarski, ktory nieraz swoją formą przypominał obraz sztalugowy. Tak zwanym leit- motivem tych plakatow była metafora, gra z wyobraźnią.

Naczelną zasadą tworzenia polskiego plakatu, ktorą Jakub Erol przytacza w wywiadzie dla Gazety Wyborczej (Duży Format z dn. 16 lutego 2012) jest zasada prof. Henryka Tomaszewskiego, ktory mowił: „Plakat musi być jak dziwka, idziesz ulicą i natychmiast rzuca się w oczy."

Wobec plakatow, ktore zaprezentujemy na wystawie na pewno nikt nie pozostanie obojętny. Wystawa plakatow teatralnych stanie się też ciekawym przeglądem repertuaru teatrow wrocławskich tamtego czasu.

dojazd z centrum:

tramwaj: 10, 20

autobus: 403, 409

samochod - kierunek na Zieloną Gorę

bilety:

wstęp wolny

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ