koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSYMuzyczne Opowieści EuropyPOK KWIECIEŃ - MAJ 2024TpL repertuar
zmodyfikowano  6 lat temu  »  

Recital wiolonczelowo-fortepianowy Weroniki Strugały i Zuzanny Basińskiej

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 547 wyświetleń od 24 lutego 2018
  • 11 marca 2018, niedziela
    » 18:00

Zapraszamy na kolejny z serii koncertów kameralnych odbywających się w Salonie romantycznym Muzeum Pana Tadeusza.

Podczas marcowego koncertu z cyklu Salon dźwięków romantycznych usłyszymy dzieła Johannesa Brahmsa, Césara Francka i Gabriela Fauré. Recital otworzy trzyczęściowa Sonata e-moll Johannesa Brahmsa. Kompozytor zadedykował ją Josefowi Gänsbacherowi, nauczycielowi śpiewu pochodzącemu z Austrii. Inspiracją dla niektórych tematów muzycznych sonaty były fugi Jana Sebastiana Bacha.

César Franck – kompozytor drugiego dzieła, które zabrzmi podczas recitalu – uznał w 1866 roku, że jego Sonata A-dur będzie znakomitym prezentem ślubnym dla Eugène’a Ysaÿe, belgijskiego skrzypka. Po ceremonii ślubnej pan młody wykonał przed gośćmi partię skrzypiec, przy fortepianie towarzyszyła mu francuska pianistka Marie-Léontine Bordes-Pène. Oficjalna premiera dzieła odbyła się w grudniu tego samego roku w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Brukseli. To wykonanie przeszło do historii – muzycy zaczęli grać sonatę kiedy zaczynało zmierzchać, a skończyli w ciemności, ponieważ kierownictwo muzeum nie zgodziło się na zapalenie świateł. Transkrypcji partii skrzypiec na wiolonczelę dokonał Jules Delsart, francuski wiolonczelista.

Ostatni utwór w programie, czyli późnoromantyczna Elegia, początkowo miał być jedną z części sonaty wiolonczelowej, nad którą Gabriel Fauré pracował od 1880 roku. Nigdy jednak jej nie ukończył. Pierwsze publiczne wykonanie Elegii odbyło się w 1883 roku w siedzibie Société Nationale de Musique (Narodowego Towarzystwa Muzycznego), którego współzałożycielem był Camille Saint-Saëns. Podczas premiery partię wiolonczeli grał Jules Loëb, jemu bowiem Fauré zadedykował swoje dzieło. Jean-Michel Nectoux, muzykolog i znawca twórczości Fauré, napisał w monografii Gabriel Fauré: A Musical Life z 1991 roku, że Elegia to „ostatni manifest francuskiego romantyzmu w muzyce”.

Program:
Johannes Brahms – Sonata e-moll op. 38
cz. I Allegro non troppo cz. II Allegretto quasi Menuetto
cz. III Allegro
César Franck – Sonata A-dur na skrzypce i fortepian (w transkrypcji na wiolonczelę)
cz. I Allegretto ben moderato
cz. II Allegro molto
cz. III Recitativo-Fantasia
cz. IV Allegretto poco mosso
Gabriel Fauré – Elegia

czas trwania: 65’


bilety w cenie 15 zł dostępne w kasach muzeum oraz online
liczba biletów ograniczona, miejsca nienumerowane

autor:
zmodyfikowano  6 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ