MARCOWE POKAZY SPEKTAKLU POSTAĆ DNIA TEATRU POLSKIEGO – W PODZIEMIU
Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego Rynek-Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)
- 30 marca 2019, sobota» 19:00
- 29 marca 2019, piątek» 19:00
Ośrodek Kultury i Sztuki i Teatr Polski – w podziemiu zapraszają na najlepszy wrocławski spektakl 2018 roku.
Spektakl o legendzie wrocławskiego teatru, wybitnym aktorze Igorze Przegrodzkim. Poruszające przedstawienie o bezkompromisowym artyście w sytuacji zagrożenia. Wielki aktor traci dom, którym jest teatr. Miejsce, gdzie dzielił się swoją twórczością, a więc życiem, gdzie powstały najważniejsze dla niego i dla widzów spektakle: Życie snem, Sprawa Dantonaczy Ślub. Aktorzy Teatru Polskiego – w podziemiu grają przypowieść o Igorze Przegrodzkim, ale także o sobie samych. O bezdomności. O stracie. O nadziei.
Spektakl POSTAĆ DNIA został nagrodzony EMOCJAMI czyli nagrodą przyznawaną przez RADIO WROCŁAW KULTURA za najlepszy wrocławski spektakl 2018 roku oraz Wrocławską Nagrodą Teatralną, którą za poruszającą i wielowymiarową opowieść o współczesnych zagrożeniach dla artysty odebrał reżyser Sebastian Majewski.
Bilety do nabycia:
– na https://ekobilet.pl/osrodek-kultury-i-sztuki – na godzinę przed spektaklem w Instytut Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław
Ceny biletów: 25 zł normalny 15 zł ulgowy
Uwaga! bilety/miejsca są nienumerowane
Organizator zastrzega sobie wcześniejsze zakończenie sprzedaży – po wyczerpaniu puli biletów.
pilgrim/majewski „Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim”
reżyseria: Seb Majewski dramaturgia i archiwalia: Tomasz Jękot scenografia: Karolina Mazur
obsada: Agnieszka Kwietniewska, Igor Kujawski, Tomasz Lulek, Michał Opaliński, Andrzej Wilk
Daty pokazów:
29 marca 2019, godz. 19:00 https://ekobilet.pl/osrodek-kultury-i-sztuki/-postac-dnia---siedem-reakcji-na-jedno-zdarzenie-czyli-opowiesc-teatralna-o-aktorze-przegrodzkim--1551446125748/343912-bilety-na-spektakl
30 marca 2019, godz. 19:00 https://ekobilet.pl/osrodek-kultury-i-sztuki/-postac-dnia---siedem-reakcji-na-jedno-zdarzenie-czyli-opowiesc-teatralna-o-aktorze-przegrodzkim--1551446298681/343914-bilety-na-spektakl
Miejsce grania spektaklu: Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Rynek Ratusz 27, Wrocław (Przejście Żelaźnicze)
Czas trwania spektaklu: 80 minut
Producent: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Samorządu Województwa Dolnośląskiego Projekt jest współfinansowany ze środków budżetu Województwa Dolnośląskiego
Bardzo udana jest pierwsza premiera Teatru Polskiego – w podziemiu. Długo i z niepokojem oczekiwana, spełniła swoje zadanie i przyniosła mnóstwo dobrych emocji.
Wyjątkowa „Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o aktorze Przegrodzkim” po prostu i zwyczajnie wzrusza. Zespół Teatru Polskiego – w podziemiu przypomniał legendę Wrocławia, barwną postać, znakomitego aktora, Igora Przegrodzkiego. Przypomniał w opowieści, która nie jest dokumentem, tylko poetycką refleksją. Nad przemijaniem, pamięcią o aktorze i człowieku. Na szczęście, dzięki przytoczonym anegdotom z czasów Przegrodzkiego, spektakl przypomina też o zabawnej stronie życia i pracy aktora. I jest zupełnie pozbawiony egzaltacji, a o tę nie było trudno.
Niezorientowanym czytelnikom wyjaśniam, czym jest Teatr Polski – w podziemiu: to instytucja stworzona przez zespół twórców niegodzących się na dyrekcję Cezarego Morawskiego, w większości zwolnionych z Polskiego. Długo nie mieli gdzie grać, teraz pracują pod opieką OkiS-u, producenta wydarzenia, w partnerstwie z Instytutem Grotowskiego. Tę premierę wystawili w sali Teatru Laboratorium.
Igora Przegrodzkiego zagrał Michał Opaliński, kreując po mistrzowsku postać mistrza w wielkiej roli, jednej z najlepszych w dotychczasowej karierze. W niczym mu nie ustępuje partnerująca Agnieszka Kwietniewska, grająca drzewo – lipę na wrocławskim placu Kościuszki. To na niej zamieszkał mężczyzna – twórca, który znalazł tu swój dom i miejsce spełnienia. Jednak życie bez problemów nie byłoby życiem w ogóle, więc drzewo niesie je ze sobą. Swego czasu zostało poświęcone przyjaźni polsko-wschodnioniemieckiej i powinno zostać wycięte. A Przegrodzki wycięty wraz z nim, bo czym jest aktor bez swojego miejsca do życia? – Jesteś odważnym człowiekiem i aktorem też. Każde drzewo przyjmie cię z otwartymi ramionami – zapewnia swojego lokatora zagrożona lipa. […]
Na wielu poziomach każdy znajdzie w tym pięknym przedstawieniu coś dla siebie ważnego. Już to dyskretne przypomnienie o zespole, który stracił dom. Albo opowieść o tym, że my wszyscy, odchodząc ze sceny życia, zostajemy zapomniani. „Miało być spokojne dobre życie, a stało się smutnym teatrem”, stwierdza Przegrodzki i nie patetycznie, a zwyczajnie dorzuca: „przecież teatr jest tylko na chwilę”.
Jakie to mądre, ładne i pięknie zagrane. Przez wszystkich: wyraźnie wzruszonego Andrzeja Wilka, zabawnego Igora Kujawskiego, trzymającego formę Tomasza Lulka. Michał Opaliński stworzył wybitną kreację, dobrze zaopiekowany przez Agnieszkę Kwietniewską.
Małgorzata Matuszewska, Recenzja premiery Teatru Polskiego – w podziemiu
Ta pozornie absurdalna opowieść (aktor mieszkający na lipie i broniący jej niczym ekolog Puszczy Białowieskiej kontra bezduszny system z politykiem na czele, który w miejsce argumentów o korniku drukarzu na sztandary wciąga obronę polskich korzeni drzew porastających piastowski Wrocław) kryje w sobie czytelną dla większości widzów poruszającą historię. Lipę zastajemy przy laboratoryjnym stanowisku, bo choć mogłoby się wydawać, że nie robi nic, zwyczajnie sobie rośnie, a tak naprawdę nieustannie dokonuje skomplikowanych procesów oczyszczania atmosfery. Zupełnie jak artyści, których codzienną pracę tak łatwo utożsamiać ze zbijaniem bąków. Zamach na lipę jest i zamachem na teatr, spór o jej korzenie odzwierciedla próby tworzenia nowej narracji historycznej i kulturowej, a wspinaczka Przegrodzkiego po konarach drzewa – pokusę wewnętrznej emigracji i usiłowania zachowania marginesu wolności przez artystę w czasach, kiedy sztuka staje się coraz mocniej podporządkowana politycznym wytycznym. Mimo tych zderzeń skojarzeń to jednak bynajmniej nie polityka jest tu najważniejsza.
Postać dnia jest hołdem złożonym przez artystów wielu pokoleń wielkiemu aktorowi – przez Opalińskiego, który nie zdążył się z nim spotkać, ale który ofiarowuje mu swoją interpretację monologu Zygmunta z Życie snem, w którym wystąpił Przegrodzki w 1968 roku; przez Wilka, Lulka i Kujawskiego, którzy przerzucają się teatralnymi anegdotami; wreszcie – przez Sebastiana Majewskiego, który tę teatralną godzinę spędza pochylony nad stołem, przygotowując pocztówki dla Igora, dla jego przyjaciółki, aktorki Igi Mayr, dla Krystyny Skuszanki i Jerzego Krasowskiego, dla Jerzego Grzegorzewskiego i Jakuba Rotbauma.
Zawierając w sobie ten hołd, przedstawienie Majewskiego jest jednocześnie czymś więcej – rozszerza perspektywę na los artysty i los teatru, na ulotność spektaklu, sławy, talentu, dokonań.
Magda Piekarska, Przegrodzki wychodzi z Podziemia
Za pomocą wyrazistej, dobrej scenografii i zgranego zespołu aktorów Majewski sprawnie przesuwa akcenty, nawiązując do „dobrej zmiany”, która nastała w Polsce. I nie chodzi tu wcale o zmianę obozu rządzącego na arenie politycznej i wszystkie związane z nią konsekwencje, ale o znacznie bardziej niepokojące przeobrażenia w świadomości społecznej Polaków, którzy jako zbiorowość zdają się coraz częściej zapominać o fakcie nieuchronnego następstwa zdarzeń historii składających się na naszą tożsamość narodową. Tożsamość, której fundament stanowi kontynuacja i która, choć polifoniczna z natury, oparta jest na szacunku dla jednostki”
Iza Jóźwik, Miesięcznik Odra 12/2018
Producent: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Partner: Instytut im. Jerzego Grotowskiego Patronaty: „Gazeta Wyborcza”, Miesięcznik ODRA, Radio Wrocław Kultura, Radio RAM, tuWroclaw.com, Café Księgarnia Tajne Komplety, HART Hostel&Art
H(2)O
7 maja 2016 - jest więcej terminów
Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego - Sala Prób 205
ul. Gabrieli Zapolskiej 3 Wrocław
18 536teatr
Teatr improwizacji Improkracja: Bestseller Patriotyczny!
3 maja 2016 - 20:00
Klub Włodkowica 21
ul. Włodkowica 21 Wrocław
16 418teatr
Festiwal CYRKULACJE
od: 27 kwietnia 2016 do: 1 maja 2016
Studio na Grobli
Na Grobli 30/32 Wrocław
24 647teatr
Poławiacze pereł
30 kwietnia 2016 - 19:00
Opera Wrocławska
ul. Świdnicka 35 Wrocław
20 749teatr
POKOLENIE WSZYSTKO
29 kwietnia 2016 - jest więcej terminów
Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego - Sala Prób 205
ul. Gabrieli Zapolskiej 3 Wrocław
19 508teatr
Teatr Improwizacji Improkracja: Krótkie formy!
26 kwietnia 2016 -
Klub Włodkowica 21
ul. Włodkowica 21 Wrocław
15 129teatr
TEATR IMPROWIZACJI JESIOTR - Morskie opowieści
26 kwietnia 2016 - 20:00
Czarny Kot
Ruska 47/48a Wrocław
16 769teatr
Daniel-Ryan Spaulding: Euro Trash
26 kwietnia 2016 - 19:00
Klubokawiarnia Mleczarnia
Włodkowica 5 Wrocław
17 001teatr
ROMEO AND JULIET
26 kwietnia 2016 -
Scena Kameralna
ul. Świdnicka 28 Wrocław
19 043teatr
Bezpłatne Warsztaty Teatralne z Teatrem Na Bruku
26 kwietnia 2016 - 16:30jest więcej terminów
Liceum Ogólnokształcące nr 1 we Wrocławiu
Poniatowskiego 9 Wrocław
32 086teatr
Anhedonia
25 kwietnia 2016 - 20jest więcej terminów
Centrum Technologii Audiowizualnych
Wystawowa 1 Wrocław
16 439teatr
Bezpłatne Warsztaty Teatralne z Teatrem Na Bruku
25 kwietnia 2016 - 15:30jest więcej terminów
Szkoła Podstawowa nr.34 (biblioteka)
Gałczyńskiego, 8 Wrocław
33 046teatr
"Wschód Zachód" Impro Show!
24 kwietnia 2016 - 19:00jest więcej terminów
ToTu
Hubska 6 Wrocław
21 356teatr
Fraktal | Premiera | Teatr Ekstrawersja
23 kwietnia 2016 - 19:00jest więcej terminów
MiserArt - strefa kultury w labiryncie wykluczenia
Cybulskiego 35A Wrocław
17 982teatr
Ale Rok!
23 kwietnia 2016 - 12:00
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
17 463teatr
Pali się!
23 kwietnia 2016 - 13:30
ODT Światowid
ul. Sempołowskiej 54A Wrocław
17 573teatr
Szkoła Tańca An Najma: "Wieżowiec"
23 kwietnia 2016 - 19:00jest więcej terminów
ToTu
Hubska 6 Wrocław
35 855teatr