koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSYTpL repertuarMuzyczne Opowieści Europy
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

Wiosna w operze, czyli XVIII BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 18 851 wyświetleń od 27 kwietnia 2011
  • od: 30 kwietnia 2011, sobota
    do: 14 maja 2011, sobota

Bydgoski Festiwal Operowy, największa polska impreza poświęcona operze,

po raz 18. odbędzie się w Operze Nova od 30 kwietnia do 14 maja.

Przed dwa tygodnie, każdego wieczoru gmach bydgoskiej Opery będzie rozbrzmiewał muzyką i gwarem publiczności.

    Tradycyjnie przegląd inscenizacji otworzy premiera Opery Nova: gospodarze  rozpoczną  „Cyganerią" Giacomo Pucciniego, w reżyserii Macieja Prusa, ktory po raz pierwszy pracuje z bydgoskimi śpiewakami.

Należy zarekomendować spektakl w wykonaniu holenderskiego zespołu muzyki dawnej „Combattimento Consort Amsterdam", pod batutą Jana Willema de Vrienda. Wyrożnikiem i ambicją zespołu jest prezentowanie unikalnego i mało znanego, acz wartościowego artystycznie repertuaru. Publiczność będzie miała okazję wysłuchania „Orlanda" - jednej z najpiękniejszych oper Georga Friedricha Handla. Dzień wcześniej muzycy zagrają specjalny koncert: na barokowych instrumentach wykonają „Kunst der Fuge" Bacha.

Operę Nova odwiedzą Teatry Wielkie z Poznania i Łodzi, ze swymi najnowszymi produkcjami: "Marią Stuardą" oraz „Zamkiem Księcia Sinobrodego. Dydoną i Eneaszem". Amatorow lżejszego gatunku ucieszy zapewne musical Teatru Muzycznego w Gdyni „Spamalot, czyli Monty Python i święty Graal".

Na wielbicieli tańca czekają prawdziwe „rarytasy": miłośnicy baletu wspołczesnego będą usatysfakcjonowani ponownymi odwiedzinami znakomitego Cullbergballet ze Szwecji, zaś admiratorzy tworczości Maurice'a Bejarta będą podziwiać choreografie Mistrza, wiernie przekazywane przez balet jego imienia ze Szwajcarii.

Festiwal to także okazja do spotkania młodzieży artystycznej: Opera Nova po raz trzeci udostępnia swoj gmach studentom polskich i słowackich akademii muzycznych, aby zmierzyli się z pracą na scenie. Odbędzie się także piąta już edycja „kina festiwalowego", czyli projekcje DVD na dużym ekranie.

XVIII BYDGOSKI FESTIWAL OPEROWY

Opera Nova w Bydgoszczy


30.04. i 01.05.2011 godz.19.* PREMIERA*

Giacomo Puccini „CYGANERIA" opera w 4 obrazach

Realizatorzy:

Inscenizacja i reżyseria Maciej Prus

Kierownictwo muzyczne Andrzej Knap

Scenografia Paweł Wodziński

Kostiumy Jagna Janicka

Przygotowanie choru Henryk Wierzchoń

Opera Nova w Bydgoszczy

Festiwalowy przegląd inscenizacji rozpocznie Opera Nova premierą „Cyganerii" Giacomo Pucciniego, wykreowaną przez mistrza reżyserii Macieja Prusa, ktory po raz pierwszy pracuje z bydgoskimi śpiewakami. „La Boheme", po 33 latach nieobecności na bydgoskiej scenie, dołączy tym samym do innych wielkich dzieł Pucciniego, ktore znajdują się w repertuarze bydgoskiej sceny: „Toski" i „Madamy Butterfly", wcześniej „Turandot".


04.05.2011 r. godz.19.

Alexander Ekman „TRYPTYK EKMANA- studium rozrywki" balet wspołczesny

Realizatorzy:

Inscenizacja, choreografia, dekoracje Alexander Ekman

Kostiumy Bregie van Balen

Reżyseria świateł Mikael Sylvest

Video Elias Benxon

(Premiera Cullberg Ballet, Sztokholm X 2010 r.)

CULLBERG BALLET (Szwecja*)*

Po 10 latach w Operze Nova wystąpi ponownie CULLBERG BALLET, zaliczany do najlepszych zespołow tańca nowoczesnego na świecie. Tworzący dla szwedzkich tancerzy Alexander Ekman jest doskonale znany na najlepszych scenach baletowych. Jego dzieła cechują inteligentne pomysły, dynamiczna choreografia i obfitość humoru.

W swym najnowszym balecie Alexander analizuje rożne formy rozrywki: propozycje programow telewizyjnych, programy baletowe, koncerty, happeningi, itp. Stawia pytanie, czy publiczność chce oglądać programy przygotowywane z coraz większym rozmachem, lecz błahe, czy też docenia programy o minimalistycznej formie, lecz odwołujące się do osobistych przeżyć, sfery uczuciowej i intelektualnej widzow.

Wspaniałe, niesamowite przedstawienie. Świetna rozrywka. Olśniewające.

Zaskakujące i zabawne, czasem ekstremalnie śmieszne".

„Dagens Nyheter"

_ _

06.05.2011 r.godz.19.

Gaetano Donizetti „MARIA Stuarda" opera w dwoch aktach

Realizatorzy:

kierownictwo muzyczne* Will Crutchfield
*
reżyseria Dieter Kaegi
scenografia Bruno Schwengl
reżyseria świateł *Bogumił Palewicz
*
kierownictwo choru
Mariusz Otto

(Premiera Teatr Wielki w Poznaniu 29 I 2011

TEATR WIELKI W POZNANIU**

Akcja opery odwołuje się do historycznej postaci krolowej Szkocji, panującej w XVI wieku. Tragiczne, a zarazem burzliwe losy Marii Stuart stały się tematem inspirującym wielu artystow np. dramaty Juliusza Słowackiego czy Fryderyka Schillera. Także libretto opery Donizettiego skupia się wokoł relacji pomiędzy tytułową bohaterką oraz jej kuzynką, krolową Anglii. Elżbieta Wielka kocha lorda Leicestera. Ten z kolei darzy odwzajemnionym uczuciem Marię Stuart. W konsekwencji kłotni z rywalką, zazdrosna Elżbieta podpisuje na nią wyrok śmierci. Dramat znalazł dopełnienie w warstwie muzycznej: Donizetti uczynił bohaterkami swej opery właściwie dwie kobiety, stworzył dla nich trudne do wykonania arie, obfitujące w efektowne koloratury.

08.05.2011 r.godz.19.

Henry Purcell „DYDONA I ENEASZ" opera tragiczna w trzech aktach/

*Bela Bartok „ZAMEK SINOBRODEGO" *opera w jednym akcie z prologiem

Realizatorzy:

kierownictwo muzyczne: ŁUKASZ BOROWICZ
reżyseria JACEK GĄSIOROWSKI
konsultacja dramaturgiczna i muzyczna PIOTR KAMIŃSKI
*dekoracje i kostiumy *ANNA WUNDERLICH
*choreografia i ruch sceniczny *ALEXANDR AZARKEVITCH
*kierownictwo choru *MAREK JASZCZAK

(Premiera Teatr Wielki w Łodzi 5 III 2011)

TEATR WIELKI W ŁODZI**

„Dydona i Eneasz" H.Purcella oraz „Zamek Sinobrodego" B.Bartoka to opery, ktore mimo dzielących je epok, połączone w jedną inscenizację, nabierają głębszego sensu. Opowiadają historię wielkiej niespełnionej miłości, ktora prowadzi do nieuchronnej rozłąki i dramatycznego finału. Skomplikowane koleje losu bohaterow zmuszają do refleksji nad przemijaniem i barierami, ktore tkwią w każdym z nas.

_„Dydona i Eneasz" i „Zamek Sinobrodego" w jednym przedstawieniu? Dwa utwory tak rożne stylistycznie i z tak odległych epok w czasie jednego wieczoru? Wydaje się to zaskakujące i zakrawa na czystą prowokację. Czy jednak tak jest? (…)Obie opery są utworami głęboko tragicznymi i jeśli głębiej nad tym się zastanowić, ich tragizm, mimo odległości dwoch epok, w ktorych powstawały, jest w jakimś sensie „strukturalnie" podobny. Obie są „obrazami" wielkiej miłości i obie kończą się obrazem śmierci.(..) _Z „Eksplikacji reżyserskiej" Jacka Gąsiorowskiego (materiał TW w Łodzi).


10.05.2011r.godz.16.30. i godz.19.

Eric Idle, John du Prez „SPAMALOT, czyli Monty Python i święty Graal" musical

Realizatorzy:

Reżyseria Maciej Korwin

*Kierownictwo muzyczne *Dariusz Rożankiewicz
*Scenografia i kostiumy *Jerzy Rudzki
*Choreografia *Joanna Semeńczuk, Bernard Szyc
*Układy stepowane *Jacek Wester

(Premiera Teatr Muzyczny w Gdyni 2 X 2010)

TEATR MUZYCZNY W GDYNI

Tym, ktorzy zechcą zobaczyć „Spamalota…" zainspirowanego legendami arturiańskimi, należy się informacja: gdyński spektakl to żonglerka konwencjami.,to parodia musicalu oparta na absurdalnym humorze rodem z filmu „ Monthy Pyton i i święty Graal"(1975r.) legendarnej brytyjskiej grupy komikow.

W Gdyni stworzono widowisko z rozmachem, rozpisane na pięćdziesięcioosobowy zespoł i orkiestrę. Pełno tu pur-nonsensu i zabawy kiczem 405 strusich pior ozdabia piękne tancerki, nawet sceny baletowe, podobnie jak partie wokalne, utrzymane są w konwencji pastiszu.

Autorem błyskotliwego polskiego libretta, pełnego gier słownych jest Bartosz Wierzbięta,

Zwariowana i kpiarska komedia, natrząsa się z wszystkiego i nie oszczędza nikogo.

12.05.2011r.godz.19.

Georg Friedrich Handel „ORLANDO" dramma per musica w 3.aktach

Dyrygent Jan Willem de Vriend

Reżyser Eva Buchmann

Scenografia Miriam Grote Gansey

Reżyseria świateł Tom Verheijen

Kostiumy Jorine van Beek

(Premiera Amsterdam 1 IV 2011)

COMBATTIMENTO CONSORT AMSTERDAM (HOLANDIA)

Rekomendujemy spektakl w wykonaniu holenderskiego zespołu muzyki dawnej Combattimento Consort Amsterdam. Wyrożnikiem i ambicją zespołu jest prezentowanie unikalnego i mało znanego, acz wartościowego artystycznie repertuaru. Zespoł jest znany z wysokiego poziomu przedstawień i propagowania muzyki doby baroku, począwszy od dzieł kameralnych, poprzez orkiestrowe, oratoria, aż po dzieła operowe. W toku 28 lat istnienia zespołu ukształtował sięjego własny, rozpoznawalny styl gry, ktory jest znany jako „szkoła Combattimento".

Prapremiera „Orlanda" odbyła się w 1733 r.,jednak dzieło,nie spotkawszy się z uznaniem, zniknęło ze scen na 200 lat. Gdy na nowo odkryto partyturę, okazało się, że jest to jedna z najpiękniejszych barokowych oper. Libretto powstało na podstawie epickiego poematu L. Ariosta, arcydzieła XV-wiecznej literatury.

Orlando jest rycerzem w służbie Karola Wielkiego. Kocha uratowana przez siebie księżniczkę Angelikę,lecz ta obdarza uczuciem Medora. Bol serca Orlanda jest tak wielki, że doprowadza go do utraty zmysłow. Może go uratować tylko czarodziej Zoroastro, sprowadzając z niebios ożywiający kordiał…

_ _

_ _

14.05.2010r.godz.19.

BÉJART BALLET LAUSANNE (Szwajcaria)__

_ _

  1. ARIA

Choreografia: Gil Roman

Muzyka: J.S. Bach, Nine Inch Nails, Melponem, inuickie pieśni ludowe

(Premiera 20 XII 2008)

Gil Roman mowi: „Poprzez ten balet chciałem poruszyć szersze kwestie niż sam taniec i jednoczesne funkcjonowanie rożnych szkoł myśli tanecznej, ktore często probuje się sobie przeciwstawiać: wolny taniec otwarty i taniec klasyczny. Taniec dionizyjski pełen jest instynktownej siły i energii, podczas gdy taniec klasyczny, apolliński, to rozum i struktura. Moją misją jest połączenie ich w jedno

  1. 2. *LE CHANT du COMPAGNON ERRANT (Pieśń wędrownego czeladnika)*

Choreografia Maurice Bejart

Muzyka Gustav Mahler

(Premiera 11 III 1971)

Choreografia ta często odczytywana jest jako ilustracja życia Bejarta. Motywem utworu jest wędrowka średniowiecznego czeladnika z miasta do miasta w poszukiwaniu mistrza i sensu życia.

  1. *DIONYSOS *(SUITE)

choreografia Maurice Bejart

muzyka Manos Hadjidakis

(Prapremiera: XII 1985)

Bazą dla realizacji suity „Dionysos" był pełnospektaklowy wieczor baletowy „Dionysos" z 1984 roku do muzyki Richarda Wagnera i Manosa Hadjidakisa. Zajmuje szczegolne miejsce w bogatym dorobku Bejarta. Opowiada mit o Dionizosie,o jego cudownych narodzinach, jego szalonych tańcach.

Rytm z początku wolny -« Narodziny tragedii » w scenie z tawerny - przyspiesza z wejściem bachantek, osiąga paroksyzm _syrtaki tańczonym przez 20 chłopcow oraz w tanecznym szaleństwie Wschodu._

Znany od 1984 r. pod nazwą *BÉJART BALLET LAUSANNE * (d. Balet XX wieku)

gościć będzie w Operze Nova po raz pierwszy. Nazwisko zmarłego w 2007 r. wybitnego Artysty, elektryzuje zawsze miłośnikow tańca. Admiratorzy tworczości Maurice'a Bejarta będą mieli okazję podziwiać choreografie Mistrza, wiernie przekazywane przez zespoł jego imienia.Tancerze pokażą także dzieło swego obecnego dyrektora artystycznego,Gila Romana, ucznia Bejarta, byłego solisty Baletu XXwieku, uhonorowanego prestiżowymi nagrodami Danza&Danza Award oraz Nijinski Award.

_ _

_ _

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ