koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359POK KWIECIEŃ - MAJ 2024BANKSY
zmodyfikowano  5 lat temu

GALA GERSHWINOWSKA

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 115 wyświetleń od 22 września 2018
  • 12 stycznia 2019, sobota
    » 16:00/19
  • 11 stycznia 2019, piątek
    » 19:00

Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej
Jacek Kraszewski / dyrygent
Filip Wojciechowski / fortepian

Marcin Kydryński / prowadzenie gali

PROGRAM:
GEORGE GERSHWIN (1898-1937)
Błękitna rapsodia
Amerykanin w Paryżu
Koncert fortepianowy F-dur
Suita instrumentalna Porgy and Bess

Zapraszamy na wyjątkowe spotkanie z Ameryką lat dwudziestych i trzydziestych oraz jej największym muzycznym kronikarzem – George’em Gershwinem. Ten charyzmatyczny twórca sam określił swoją muzykę mianem „muzycznego kalejdoskopu Ameryki, w którym mieszają się rasy i narodowości, blues i wielkomiejskie szaleństwo”. Na program koncertu złożą się jego cztery kompozycje.
Najpopularniejsza z nich Błękitna rapsodia (Rhapsody in blue, 1924) napisana została w niecały miesiąc, we współpracy z wielkim jazzmanem Paulem Whitemanem. Utwór łączy najlepsze elementy rodzimej tradycji jazzowej z europejskim stylem muzyki klasycznej. Po entuzjastycznie przyjętym pierwszym jej wykonaniu Gershwin stał się gwiazdą światowego formatu. To, że sukces ten nie był przypadkowy, udowodnił niecały rok później, pisząc Koncert fortepianowy F-dur (1925). Znajdziemy w nim kolorową mozaikę chwytliwych melodii łączących elementy jazzu, neoklasycystycznej muzyki amerykańskiej oraz europejskiego romantyzmu.
Kolejne legendarne dzieło Gershwina – Amerykanin w Paryżu (An American in Paris, 1928) – mimo zarzutów krytyki, spotkało się z wielkim aplauzem publiczności, zachwyconej przede wszystkim sposobem odmalowania przechadzającego się ulicami Paryża Amerykanina oraz oddaniem klimatu tamtejszych ulic (słynne klaksony). Program gali dopełni suita instrumentalna Porgy and Bess (1935), napisana w oparciu o muzykę do opery pod tym samym tytułem.
Słuchając muzyki Gershwina w jej najpiękniejszych odsłonach, warto przypomnieć sobie znamienne słowa jego brata: „Całym sobą odzwierciedlał nowoczesność cywilizacji, w której żyjemy. Był tak ekscytujący, jak nagłówki dzisiejszych gazet”.

zmodyfikowano  5 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ