koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyTpL repertuarBANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

KONCERTY SYMFONICZNE

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 939 wyświetleń od 5 grudnia 2007
  • 8 grudnia 2007, sobota
    » 18:00
  • 7 grudnia 2007, piątek
    » 19:00

pod batutą maestro GABRIELA CHMURY

wykonawcy:

  • Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
  • Gabriel Chmura – dyrygent
  • Iwona Sobotka – sopran

program:

  • W. A. Mozart – Symfonia G-dur KV 318
  • W. A. Mozart - Arie koncertowe
  • J. Brahms – IV Symfonia e-moll op. 98

Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty Mistrzów – kompozytorów i wykonawców. Tych pierwszych reprezentować będzie muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta i Johannesa Brahmsa, drugich – batuta maestro Gabriela Chmury i sopran gwiazdy polskiej wokalistyki – Iwony Sobotki.

Symfonia G-dur KV 318 Mozarta to właściwie uwertura do singspielu a la française, zachowanego fragmentarycznie i w wieku XIX nazwanego Zaide. Podobieństwo do francuskiej uwertury wynika zarówno z obsady instrumentalnej o poszerzonym składzie oraz 3-częściowej formy dzieła, o częściach bezpośrednio następujących po sobie.

W programie koncertów figurującą ponadto 3 arie koncertowe – to 3 miniaturowe koncerty, w których instrument solowy zastąpiony zostaje głosem ludzkim (z historycznego punktu widzenia jest rzeczą ciekawą, że forma monumentalnej arii wykształciła się wcześniej niż koncert). Mozart tego rodzaju utwory pisał do końca życia, użyczając całej swej umiejętności komponowania dla głosu ludzkiego i całego bogactwa swej orkiestry.

A na zakończenie tych pięknych "wieczorów z Mistrzami" usłyszymy IV Symfonię e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa – niekwestionowane arcydzieło, skupiające najistotniejsze cechy warsztatu kompozytora, czyli podporządkowanie dyscyplinie klasycznej formy, wypełnionej różnorodnością pomysłów muzycznych, doskonałością ich przeobrażania i kontrastowania; wielką kondensację wyrazu w połączeniu z ogromną sugestywnością, zmysł znakomitego kontrapunkcisty i dogłębną znajomość sztuki baroku (chaconna jako finał IV Symfonii). Z zachowanych relacji wiadomo, że koncepcja finału była źródłem, z którego narodziło się całe to wspaniałe dzieło. Brahms myślał o nim od czasu, kiedy studiował rękopis 150 kantaty Bacha: szczególnie fascynował go ostatni chór w formie chaconny. W rezultacie w finale Symfonii zapożyczył temat z kantaty Bacha i odnowił logikę dawnej formy passacaglia, łącząc ją z formą sonatową i właściwą dla siebie silną emocjonalnością.

Serdecznie zapraszamy!!!

IWONA SOBOTKA - sopran, laureatka Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Muzycznego imienia Królowej Elżbiety w Brukseli (2004). W 2005 r. ukończyła Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie. W latach 2003 – 2006 kształciła się również pod kierunkiem wybitnego artysty i pedagoga Tom'a Krause w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie. Jest laureatką konkursów krajowych i międzynarodowych. W 2001 r. Wygrała pierwszą nagrodę na Konkursie Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie. W czerwcu 2003 zdobyła Grand Prix inagrody specjalne na Konkursie im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy a w październiku 2003 r. pierwszą nagrodę na "East and West International Artists Audition" w Nowym Jorku, jaką był debiutancki recital w Carnegie Hall w Nowym Jorku. W październiku 2004 r. została zaproszona przez niemiecką telewizję ZDF do udziału w programie "Klassish!", w którym dostąpiła zaszczytu śpiewania u boku Ramon'a Vargas'a. Wkrótce po tym odbyła tournée koncertowe z European Union Baroque Orchestra po Niemczech, Holandii i Belgii, podczas którego otrzymała entuzjastyczne krytyki prasowe.

W maju 2004 ukazała się jej pierwsza solowa płyta wydana przez wytwórnię „Channel Classics” jako zbiór pieśni Karola Szymanowskiego. Płyta otrzymała nagrodę "Fryderyk" za najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej. Jesienią ubiegłego roku ukazał się kolejny album artystki z muzyką Szymanowskiego nagrany dla wytwórni „EMI Classics” z udziałem City Of Birmingham Symphony Orchestra pod dyrekcją Sir Simona Rattla. Iwona Sobotka występowała między innymi z takimi orkiestrami jak: Wienner Symphoniker, Wiener Kammerorchester, Tokyo Ensamble, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Orchestre Symphonique de la Opera Monnaie, Orquesta Metropolitana de Lisboa, Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias śpiewając m. in. w Palais de Beaux Arts w Brukseli, Le singel w Antwerpii, Auditorio Nacional i Teatro Real w Madrycie, Palau de la Música w Barcelonie, Konzerthaus oraz Theater an der Wien w Wiedniu, Suntory Hall w Tokio czy w dużej sali St. Petersburskiej Filharmonii wraz z jej orkiestrą podczas 10-tego Międzynarodowego Festiwalu Musical Olimpus. Występowała także z Piotrem Anderszewskim w Theatre des Buffes du Nord w Paryżu, a w czerwcu 2005 r. Dostąpiła zaszczytu śpiewania pod batutą Sir Colin'a Davis'a w dla królowej Hiszpanii Zofii.

www.iwonasobotka.com

GABRIEL CHMURA - jako dyrektor artystyczny kierował kolejno: Operą w Akwizgranie (1974-83), Orkiestrą Symfoniczną w Bochum (1983-87) oraz Orkiestrą Narodową w Ottawie. W 1974 r. debiutował w Monachium realizacją Otella, a następnie zrealizował tam Carmen. Z dużym sukcesem poprowadził również Samsona i Dalilę w Barcelonie, Wertera w Operze Paryskiej oraz Złotego kogucika w paryskim Théâtre du Châtelet. Wraz z National Arts Centre Orchestra w Kanadzie zrealizował Da Ponte Cycle (Wesele Figara, Don Giovanni i Cosi fan tutte). W październiku 2001 r. objął stanowisko dyrektora artystycznego Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Funkcję tę pełnił do końca sezonu 2006/2007.
Gabriel Chmura jest laureatem pierwszej nagrody Konkursu Herberta von Karajana w Berlinie (1971) oraz zdobywcą Złotego Medalu w Konkursie Cantellego w La Scali w Mediolanie (1971). Artysta nagrywał wraz z London Symphony dla DGG oraz z orkiestrami radiowymi w Monachium i Berlinie dla CBS. Schubertowski Łazarz pod jego dyrekcją zarejestrowany dla wytwórni Orfeo z Orkiestrą Radiową ze Stuttgartu otrzymał Grand Prix du Disque Mondial de Montreux, a nagranie VI, VII i VIII Symfonii Haydna z National Arts Centre Orchestra dla CBC zostało uznane za Best Choice przez American Record Guide oraz nominowane do kanadyjskiej nagrody JUNO.

Gabriel Chmura regularnie współpracuje z Berliner Symphonie Orchester i Liége Philharmonic. Jest również głównym dyrygentem gościnnym OFUNAM Orchestra w Mexico City.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ