koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINA
zmodyfikowano  11 lat temu  »  

O MIŁOŚCI MIĘDZY INNYMI

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 17 321 wyświetleń od 8 maja 2008
  • od: 9 maja 2008, piątek
    do: 15 maja 2008, czwartek

festiwal filmów o mniejszościach seksualnych

O MIŁOŚCI MIĘDZY INNYMI to festiwal filmowy przybliżający widzom zagadnienie odmiennej orientacji seksualnej w szerokim kontekście społecznym, kulturowym i historycznym. Różnorodny program ma przeciwdziałać szkodliwym stereotypom przez wskazanie, że nie istnieje jeden homoseksualizm, ale jego rozmaite, indywidualne odmiany.

Zaprezentujemy wybitne bardzo rzadko goszczące na polskich ekranach filmy.

W programie między innymi odważne i ponadczasowe filmy klasyków: Maurycy Jamesa Ivory’ego, Inne spojrzenie Karoly Makka oraz kontrowersyjny obraz Piera Paolo Pasoliniego Teoremat.

Premierowo: Saturno contro Ferzana Ozpeteka (autora znanych polskiemu widzowi filmów: On, ona i on oraz Okna) oraz 4 minuty Chrisa Krausa. Oprócz tego oscarowy film Roba Epsteina The Times of Harvey Milk, a także trzyczęściowy obraz kultowego niemieckiego artysty, Rosy von Praunheim zatytułowany Aids- Trilogie oraz Bent Seana Mathiasa z gwiazdorską obsadą: Micka Jaggera, Clive’a Owena, Lothaire’a Bluteau i Jude’a Law.

Przegląd uświetnią także filmy Tarnation Jonathana Caouette’a oraz poetycki obraz Looking for Langston multiartysty Isaaca Juliana.

ZAPRASZAMY NA POKAZY W DNIACH: 9-15 maja 2008

Organizatorzy:

Goethe Instytut w Krakowie, Kino Pod Baranami

Współpraca:

Instytut Francuski, Studio Kropka

Honorowy Patronat:

Fundacja Kultura dla Tolerancji

Wsparcie:

Centrum Węgierskie, Stowarzyszenie Era Nowe Horyzonty

SZEGÓŁOWY PROGRAM:

piątek (9 maja)

  • 18.00 MAURYCY reż. James Ivory, Wlk. Brytania 1987, 135’
  • 20.30 SATURNO CONTRO reż. Ferzan Ozpetek, Włochy 2007, 110’
  • 22.45 TARNATION reż. Jonathan Caouette, USA 2003, 88’

sobota (10 maja)

  • 18.00 INNE SPOJRZENIE reż. Karoly Makk, Węgry 1982, 102’
  • 20.15 CZTERY MINUTY reż. Chris Kraus, Niemcy 2006, 112’
  • 22.15 GENDERNAUCI reż. Monika Treut, USA/Niemcy 1999, 87’

niedziela (11 maja)

  • 18.00 CHUTNEY POPCORN reż. Nisha Gatnara, USA 1999, 92’
  • 19.45 WILD SIDE reż. Sébastien Lifshitz,Francja/Belgia/Wlk. Brytania 2004, 93’
  • 21.30 14 STOPNI NA WSCHÓD reż. Nicole Volpert, Niemcy/Polska 2006, 63’

poniedziałek (12 maja)

  • 18.30 THE TIMES OF HARVEY MILK reż. Rob Epstein, USA 1985, 90’
  • 20.30 DRÔLE DE FÉLIX reż. Olivier Ducastel, Jacques Martineau, Francja 2000, 95’

wtorek (13 maja)

  • 18.30 NIE ZNAM NIKOGO TAKIEGO – SAM WŚRÓD HETERYKÓW reż. Jochen Hick, Niemcy 2003, 100’
  • 20.30 ŚWIADKOWIE reż. André Téchiné, Francja 2007, 115’

środa (14 maja)

  • 18.30 TEOREMAT reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1968, 105’
  • 20.30 LOOKING FOR LANGSTON reż. Isaac Julien, Wlk. Brytania 1989, 45’

AIDS-TRYLOGIA: MILCZENIE = ŚMIERĆ reż. Rosa von Praunheim, Niemcy1989-1990, 55’

czwartek (15 maja)

  • 18.30 BENT reż. Sean Mathias, Wlk. Brytania 1997, 108’
  • 20.30 ITTY BITTY TITTY COMMITTEE reż. Jamie Babbit, USA 2007, 87’

OPISY FILMÓW:

MAURYCY | MAURICE

reż. James Ivory, Wlk. Brytania 1987, 135’

Mistrzowski film Jamesa Ivory’ego, twórcy Pokoju z widokiem. Maurycy (James Wilby) oraz Clive (Hugh Grant), adepci Cambridge, pod wpływem rodzącego się między nimi uczucia odkrywają swój homoseksualizm. Pruderyjna edwardiańska Anglia nie sprzyja jednak homoerotyzmowi, karanemu w owym czasie więzieniem. Bohaterowie uwikłani w zależności klasowe i konwenans muszą dokonać wyboru między ryzykownym uczuciem a wypełnianiem społecznych serwitutów i zdecydować, czy miłość jest silniejsza niż strach, obyczaj, różnice klas i społeczne konsekwencje.

SATURNO CONTRO | SATURNO CONTRO

reż. Ferzan Ozpetek, Włochy 2007, 110’

Film reżysera On, ona i on oraz Okien. Kilkoro przyjaciół spotyka się regularnie od lat, tworząc grupę, której nie zmienił upływający czas ani koleje losu. Jednak każdy z nich zmaga się ze swoimi problemami, lękami i marzeniami. Każdy z nich ma swój sekret. Dopiero w obliczu tragedii uzmysławiają sobie jak bardzo każdy z nich boi się samotności, jak ważna w życiu jest bliskość drugiego człowieka, jak wiele znaczą przyjaźń i miłość. Reżyserowi po raz kolejny udało się opowiedzieć historię o ludziach odnajdujących siłę w codziennych drobiazgach i odkrywających siebie na nowo każdego dnia.

TARNATION | TARNATION

reż. Jonathan Caouette, USA 2003, 88’

Autobiograficzna opowieść Jonathana Caouette’a złożona z gromadzonych latami materiałów – nagrań magnetofonowych, fotografii, a przede wszystkim różnorodnych home movies. Bohater portretuje swoje dzieciństwo, przynależność do nastoletniej, gejowskiej kultury, pierwsze dokonania artystyczne i miłosne fascynacje, a przede wszystkim relacje z chorą psychicznie matką, które stanowią oś filmu. Obraz został doceniony nie tylko na zagranicznych festiwalach filmowych, ale w także Polsce otrzymując nagrodę publiczności na Festiwalu „Era Nowe Horyzonty” w 2005 roku.

INNE SPOJRZENIE | EGYMASRA NEZVE

reż. Karoly Makk, Węgry 1982, 102’

Zakazane uczucie z historią węgierskiego powstania w tle. Legendarny film Karolyego Makka z polskimi aktorkami: Grażyną Szapołowską i Jadwigą Jankowską-Cieślak (która otrzymała za tę kreację nagrodę w Cannes za najlepszą rolę żeńską). Zamężna dziennikarka Eva zakochuje się w redakcyjnej koleżance Livii. Niemożność odsunięcia od siebie uczucia do przyjaciółki doprowadzi do dramatycznego finału.

CZTERY MINUTY | VIER MINUTEN

reż. Chris Kraus, Niemcy 2006, 112’

Zgorzkniała, niezamężna Pani Krüger jest nauczycielką gry na pianinie. Podejmuje wyzwanie szkolenia utalentowanej, ale brutalnej więźniarki, Jenny. Jednakże dziewczyna wciąż sabotuje możliwość startowania w konkursach. Obraz zachwycił Niemiecką Akademię Filmową, pokonując w kategorii Najlepszy Film m.in. głośne Pachnidło. Film wyróżniono także w kategorii Najlepsza Rola Żeńska (Monica Bleibtreu).

GENDERNAUCI | GENDERNAUTS

reż. Monika Treut, USA/Niemcy 1999, 87’

„Kiedy ludzie pytają mnie, czy jestem chłopcem czy dziewczyną odpowiadam: Tak” – mówi Stafford, jeden z tytułowych gendernautów, czyli osób wymykających się jednoznacznym kategoriom takim jak: kobieta czy mężczyzna lub hetero- czy homoseksualista. Reżyserka podczas pobytu w San Francisco przeprowadza wywiady z kilkoma bohaterami (m. in. pisarzem/pisarką, muzykiem, weterynarzem, wykładowcą), którzy opowiadają o swoich doświadczeniach w przekraczaniu granic między płciami.

CHUTNEY POPCORN | CHUTNEY POPCORN

reż. Nisha Gatnara, USA 1999, 92’

Reena (w tej roli sama reżyserka) jest Hinduską. Nie ukrywa swojego homoseksualizmu, choć rodzina nie do końca go aprobuje. Wszelkie nadzieje pokładane są zatem w siostrze Reeny, Saricie, która pragnie realizować się w tradycyjnych rolach: żony i matki. Rzecz jednak się komplikuje, gdy okazuje się, że Sarita jest bezpłodna. Błyskotliwy i pełen humoru film uczennicy Martina Scorsese został doceniony m. in. na San Francisco International Lesbian & Gay Film Festival, otrzymując nagrodę publiczności.

WILD SIDE | WILD SIDE

reż. Sébastien Lifshitz, Francja/Belgia/Wlk. Brytania 2004, 93’

Transseksualna Stéphanie opuszcza Paryż, by na prowincji zaopiekować się swoją od dawna niewidzianą matką. W podróży towarzyszy jej dwóch kochanków: Rosjanin Michaił oraz Jamel, Arab zarabiający na życie prostytucją. Trójka przyjaciół tworzy niecodzienny związek, który staje się sposobem na pokonanie samotności i przezwyciężenie poczucia wykluczenia. Film otrzymał nagrodę Teddy na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie w 2004 roku.

  1. STOPNI NA WSCHÓD | 14 GRAD OSTWÄRTS

reż. Nicole Volpert, Niemcy/Polska 2006, 63’

Podwójne, niemiecko-polskie spojrzenie na problem tolerancji. Bohaterami filmu są członkowie organizacji niemieckich i polskich walczących z dyskryminacją wobec mniejszości seksualnych. Podwójna perspektywa wskazuje na niewielką odległość geograficzną, jaka dzieli Niemców i Polaków, i ogromną różnicę światopoglądową między dwoma krajami.

THE TIMES OF HARVEY MILK | THE TIMES OF HARVEY MILK

reż. Rob Epstein, USA 1985, 90’

Oskarowy film dokumentalny przedstawia postać Harveya Milka, burmistrza z San Francisco, pierwszego amerykańskiego urzędnika państwowego wybranego w wyborach bezpośrednich, otwarcie manifestującego swój homoseksualizm. Dzięki jego niesłabnącej inicjatywie przepadła Poprawka nr 6 senatora Johna Briggsa zabraniająca jawnym homoseksualistom pracy w szkołach. Kilkanaście dni po jej odrzuceniu Harvey Milk został zamordowany przez byłego policjanta, Dana White’a.

DRÔLE DE FÉLIX | DRÔLE DE FÉLIX

reż. Olivier Ducastel, Jacques Martineau, Francja 2000, 95’

Felix, nosiciel wirusa HIV, mieszka ze swoim partnerem w miejscowości Dieppe, na północy Francji. Po śmierci matki postanawia odbyć podróż autostopem na południe, by spotkać swojego ojca, który nigdy nie szukał z nim kontaktu. Droga do Marsylii naznaczona zostanie serią zaskakujących spotkań z ludźmi, którzy staną się jego krewnymi na czas podróży. Na szczególną uwagę zasługuje w filmie kreacja Sami Bouajila, mającego na swoim koncie zarówno Cesara (za Świadków A. Téchine, których także prezentujemy na festiwalu) jak i nagrodę aktorską festiwalu w Cannes.

NIE ZNAM NIKOGO TAKIEGO – SAM WŚRÓD HETERYKÓW | ICH KENN KEINEN – ALLEIN UNTER HETEROS

reż. Jochen Hick, Niemcy 2003, 100’

Film opowiadający o czterech homoseksualistach (Hartmut, Richard, Stefan i Uwe) żyjących na niemieckiej prowincji, z dala od wielkich miast, gdzie hasła tolerancji i równouprawnienia nadal brzmią obco. Bohaterów poznajemy między innymi dzięki komentarzom ich znajomych i przyjaciół – osób heteroseksualnych. Perspektywa ta odsłania przepaść, jaka rozpościera się między wyobrażeniem mieszkańców prowincji na temat homoseksualizmu oraz ich postrzeganiem tak zwanej normy. Film otrzymał nagrodę Teddy w 2003 roku na Berlińskim Festiwalu Filmowym.

ŚWIADKOWIE | LES TÉMOINS

reż. André Téchiné, Francja 2007, 115’

Dwudziestoletni Manu przybywa do Paryża w poszukiwaniu pracy. Na początku wprowadza się do swojej siostry Julie, do wynajętego pokoju w obskurnym hotelu. Dziewczyna lubi nocne życie i pewnego wieczoru poznaje Adriena, wykształconego lekarza po pięćdziesiątce. Liberalny Adrien wykazuje skłonności homoseksualne, wiec Manu wdaje się z nim w niezobowiązujący, platoniczny związek. Wkrótce Adrien przedstawia Manu swoim przyjaciołom i zabiera go w rejs łodzią po Morzu Śródziemnym wraz z młodym małżeństwem: policjantem Mahdim i pisarką Sarah. Świeże rodzicielstwo Mahdiego i Sarah wydaje się dopełniać ich szczęście, jednak pozory okazują się mylące. W Mehdim, twardym inspektorze policji, ojcostwo rozwinęło zapędy tyrana, co odbija się nie tylko na życiu zawodowym ale również w sferze seksu. Tymczasem Sarah nie może się pogodzić z nową rolą i czuje, że macierzyństwo zagraża jej tożsamości - nie potrafiąc nawiązać więzi z własnym dzieckiem, ucieka w pisanie, desperacko poszukując inspiracji. Przyjazd Manu do Paryża oraz jego wtargnięcie w życie Julie, Adriena, Mehdiego i Sarah powoduje załamanie w ich życiu i wzajemnych relacjach. Nieumyślnie i nieświadomie Manu zmusza otaczających go ludzi do konfrontacji z ich prawdziwymi pragnieniami.

TEOREMAT | TEOREMA

reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1968, 105’

Jeden z najbardziej niejednoznacznych, zagadkowych i skandalizujących filmów Piera Paolo Pasoliniego. Do zamożnej rodziny mieszczańskiej przybywa mężczyzna, który kolejno staje się kochankiem wszystkich członków rodziny, a następnie znika. Wizyta nieznajomego (który jednoznacznie kojarzy się z osobą Chrystusa) doprowadza do wstrząsu i radykalnego zburzenia burżuazyjnego porządku. Sam papież, Paweł IV wypowiedział potępiające zdanie na temat „bluźnierczego” filmu, co dla sztuki filmowej było sprawą bez precedensu.

LOOKING FOR LANGSTON | LOOKING FOR LANGSTON

reż. Isaac Julien, Wlk. Brytania 1989, 45’

Film krótkometrażowy o wyjątkowej urodzie wizualnej poświęcony artystycznemu i kulturalnemu okresowi z początku XX wieku, czyli tzw. Renesansowi Harlemu. Czołowym i najbardziej utalentowanym przedstawicielem tego ruchu był murzyński poeta Langston Hughes – czarny Walt Whitman, jak nazwie go krytyka. Film przedstawia czarno-białą kombinację autentycznych, archiwalnych materiałów z zainscenizowanymi scenami ukazującymi miłość homoseksualną. Filmowym obrazom (między innymi zdjęciom Roberta Mapplethorpe’a, kontrowersyjnego fotografa męskiej nagości) towarzyszą czytane z offu fragmenty z twórczości homoseksualnych artystów: Langstona Hughes, Jamesa Baldwina oraz Richarda Bruce’a Nugenta.

AIDS-TRYLOGIA: MILCZENIE = ŚMIERĆ | AIDS-TRILOGIE: SCHWEIGEN = TOD

reż. Rosa von Praunheim, Niemcy1989-1990, 55’

Druga, najciekawsza cześć trylogii na temat AIDS kultowego artysty niemieckiego Rosy von Praunheim. Bohaterami filmu są niezależni, nowojorscy twórcy opowiadający o swoim doświadczeniu z AIDS w latach 80. – własnej chorobie lub utracie kogoś bliskiego. Główną osią obrazu jest rozmowa z Davidem Wojnarowiczem – pisarzem, malarzem, rzeźbiarzem, męską prostytutką, aktywistą środowisk gejowskich, reprezentantem kina transgresji (zmarłym w 1992 roku na AIDS).

Na dwie pozostałe części Trylogii zapraszamy widzów do Instytutu Goethego.

BENT | BENT

reż. Sean Mathias, Wlk. Brytania 1997, 108’

Faszystowskie czystki w latach 30. zataczają coraz szersze kręgi, obejmując także środowisko gejowskie. Jedni wyrzekają się dotychczasowego trybu życia (Greta – w tej roli Mick Jagger – dostosowuje się do nowej rzeczywistości), inni próbują w ukryciu przeczekać nazistowskie polowanie. Maxowi (Clive Owen) nie udaje się jednak uniknąć wywózki do obozu, podczas której spotyka Horsta (Lothaire Bluteau). Ich miłość zostaje poddana próbie obozowej rzeczywistości. Pod wpływem Horsta Max przechodzi drogę od postawy ukrywania swojej tożsamości seksualnej po gotowość do poświęcenia w imię łączącego ich uczucia.

ITTY BITTY TITTY COMMITTEE | ITTY BITTY TITTY COMMITTEE

reż. Jamie Babbit, USA 2007, 87’

Anna, przykładna córka i uczennica, przystaje do zbuntowanej grupy lesbijek- feministek o nazwie „Itty Bitty Titty Committee”, walczącej na wszelkie zwariowane sposoby z seksizmem i dyskryminacją. Film podbił serca publiczności dzięki duchowi anarchizmu, komediowemu charakterowi i świetnej ścieżce dźwiękowej.

bilety:

15 zł - normalny | 13 zł - ulgowy | 85 zł - karnet (17 seansów)

autor:
zmodyfikowano  11 lat temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ