koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
Muzyczne Opowieści EuropyCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSYTpL repertuar
zmodyfikowano  8 lat temu

Festiwal Ciało/Umysł: Kaya Kołodziejczyk - AUDYCJA V - 2016

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 14 875 wyświetleń od 12 września 2016
  • 2 października 2016, niedziela
    » 18:00
  • 1 października 2016, sobota
    » 20:30

Kaya Kołodziejczyk | Polska | 120 min 
AUDYCJA V - 2016
instalacja performatywna, opera ruchowa z elementami wideo i głosu

Metaopera do tekstów Jacka Bieriezina, Zbigniewa Doleckiego i Sławomira Mrożka, w której tancerze, kompozycja muzyczna, scenografia i sfera wizualna są równoważnymi elementami. Kaya Kołodziejczyk, po sześciu latach od premiery Audycji IV, podjęła się realizacji kolejnej, niewystawianej jeszcze części cyklu wokalno-instrumentalno-scenicznego Andrzeja Krzanowskiego. Długotrwały projekt poprzedzony został badaniami dotyczącymi awangardowej twórczości muzyczno-teatralnej lat 60. i 70., co miało niebagatelny wpływ na tworzenie choreografii. Eksperymenty architektoniczne wykorzystujące ciało, grafika komputerowa, interaktywne animacje reagujące na dźwięk i ruch, techniki somatyczne, obrazy filmowe, chór komentujący wydarzenia, muzycy grający na instrumentach (gwizdki, okaryny czy syreny) -- te wszystkie elementy składają się na partyturę zmysłowego widowiska polskiego kompozytora. Kołodziejczyk skupia się głównie na ruchu i głosie, traktując je jako zaczyn realizacji całej opery w przyszłości. Interpretuje muzykę, ale też tworzy nowe znaczenie dla tekstów. To ona po raz pierwszy sięga po teksty literackie wskazane przez kompozytora. Ustawia go w pozycji dramaturga spektaklu. Mało znany i niewykonywany dotąd w całości wykonywany utwór z 1977 r. przeniesiony zostanie w realia technologiczne XXI wieku i przefiltrowany przez subiektywną wizję choreografki. Istotny staje się związek performerów i animowanych przez nich widzów. Zapisane w partyturze obrazy, aby wybrzmieć, będą potrzebować zaangażowania widza. Wymóg interakcji nadaje rekonstrukcji dzieła Krzanowskiego nowe znaczenia. Utwór ten nie jest zamkniętą formą, ale otwiera publiczność na nowe doznania, skłania ją do odbioru dzieła wszystkimi zmysłami.

2.10 po spektaklu spotkanie z choreografką Kayą Kołodziejczyk

UWAGA: w spektaklu używane są światła stroboskopowe.
Istnieje możliwość wejścia i wyjścia w każdej chwili trwania instalacji.

Choreografia, scenariusz i reżyseria: Kaya Kołodziejczyk
Tancerze: Aniela Kokosza, Katarzyna Kizior, Daniela Komędera, Ilona Gumowska, Paweł Smagała, Paweł Grala, Tomasz Bazan
Muzyka: Andrzej Krzanowski
Wizualizacje: Maria Matylda Wojciechowska, Kaya Kołodziejczyk
Scenografia: Ada Rączka i Rita Mueller
Opieka artystyczna i opracowanie muzyczne: Szymon Bywalec
Opieka graficzna: Magdalena Jaszczuk - Delord
Reżyser świateł: Herman Venderickx
Kostiumy: Paulina Plizga
Kierownictwo produkcji: Katarzyna Wojciechowska-Reiber

Producent: Fundacja CIAŁO/UMYSŁ, Kaya Ko
Koproducent: APAP przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej
Partnerzy: Instytut Sztuk Performatywnych, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Teatr Powszechny, Feel It Management, Delord, Stowarzyszenie Krusznia

Projekt powstał w ramach stypendium Funduszu Promocji Twórczości z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patron Honorowy: Rodzina Krzanowskich & Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran"

Premiera: 1.10.2016 | Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa

Kaya Kołodziejczyk
Tancerka i choreografka, absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie, szkoły tańca współczesnego P.A.R.T.S. w Brukseli oraz Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. Współpracowała m.in. z Mette Ingvartsen, Krisem Verdonckiem, Szymonem Rogińskim, Rafałem Dziemidokiem, Mariuszem Trelińskim, Davidem Wampachem, Iwoną Pasińską czy Aleksandrą Wasilkowską. Od roku 2011 związana z europejskim networkiem dla twórców sztuk performatywnych APAP. Jako wykładowca tańca współczesnego i ruchu scenicznego Kołodziejczyk współpracuje z uniwersytetami we Frankfurcie nad Menem i Giessen (Niemcy), P.A.R.T.S., La Rafinerie (Belgia), San Diego State University (USA), Architanz (Japonia), Tanzhaus Zurich (Szwajcaria) oraz jest gościnnym pedagogiem w teatrach Staat Theatre Kassel, Ballet National de Marseille i Charleroi Dances.

zmodyfikowano  8 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ