Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus - Haydn, Schubert
- 19 maja 2018, sobota» 19:00
ORGANIZATOR:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Wykonawcy:
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Michaił Jurowski - dyrygent
W programie:
Joseph Haydn - 94. Symfonia G-dur „Niespodzianka”
Franz Schubert - Symfonia C-dur „Wielka” D. 944
Wspaniałym podsumowaniem symfonicznej spuścizny Haydna są dwa cykle liczące po sześć utworów, zwane „Symfoniami londyńskimi” (nr 93–04). Ich geneza wiąże się z jedynymi dalszymi podróżami, jakie Haydn podjął w swym długim życiu. Po śmierci wieloletniego chlebodawcy, księcia Miklósa Esterházy’ego, w roku 1790, przyjął zaproszenie złożone przez Johanna Petera Salomona, znakomitego niemieckiego skrzypka, który w tym czasie prowadził działalność impresaryjną w Londynie. Jeszcze w tym samym roku zimą wyruszył do Anglii, by wystąpić w roli celebryty podczas koncertów abonamentowych, organizowanych przez Salomona. Za niezwykle gorące przyjęcie odwdzięczył się londyńczykom monumentalnym cyklem epokowych symfonicznych arcydzieł – to dwanaście symfonii w dwóch grupach z każdego tournée (drugi wyjazd miał miejsce w latach 1794–1795). Kilka z nich zawiera muzyczne „ekstrawagancje” i żarty, z których słynął Haydn. W drugiej z „Symfonii londyńskich” „Symfonii G-dur” nr 94 pojawia się jedna ze szczególnie znanych i zabawnych cech wyróżniających: gwałtowny, niespodziewany akord grany fortissimo po rozwijającym się wcześniej w piano delikatnym temacie drugiej części. Stąd określenie dodawane dziełu w krajach anglojęzycznych: „Niespodzianka”, nazywa się ją także – za niemieckimi komentatorami – symfonią „Z uderzeniem w kocioł” („mit dem Paukenschlag”), gdyż instrument ten, na ogół milczący w lirycznych epizodach, tu właśnie niespodzianie włącza się. Haydn dementował później, jakoby efekt ten był obliczony na obudzenie tych spośród słuchaczy, których delikatna muzyka tej części wprawiła w drzemkę...
„Symfonia C-dur” Schuberta zwana „Wielką” (to określenie samego autora, które miało ją odróżnić od krótszej, „VI Symfonii” w tej samej tonacji; później nazwę tę interpretowano też jako wyraz admiracji dla genialnego dzieła) komponowana była w roku 1825, w czasie szczęśliwego lata spędzonego poza Wiedniem. Szczególnie miły był dwumiesięczny pobyt w domu muzykalnego i gościnnego kupca Ferdinanda Trawegera w Gmunden, w Górnej Austrii. Beztroska atmosfera wakacji, wypełnionych rodzinnym muzykowaniem, biesiadowaniem i górskimi wędrówkami, zainspirowała Schuberta do skomponowania największego i najoryginalniejszego z jego orkiestrowych dzieł. Na podstawie zapisanej w autografie daty długo sądzono, że utwór powstawał w ostatnich miesiącach życia Schuberta, w roku 1828, a dominujący w nim pogodny nastrój to jakoby wyraz „eskapizmu” wobec tragicznych doświadczeń biedy i choroby. Dziś przyjmuje się jednak, że zasadniczy zrąb dzieła powstał właśnie latem 1825 roku. Być może w roku 1828 Schubert naniósł ostatnie poprawki, mając nadzieję na wykonanie lub wydanie dzieła, stąd taka data. Nie dożył jednak prezentacji symfonii. Jak większość pozostałych, miała ona pozostać całkowicie nieznana przez kolejną dekadę. Szczęśliwie brat Franza, Ferdinand, pokazał dzieło odwiedzającemu Wiedeń Robertowi Schumannowi i dzięki jego staraniom, wykonano je w roku 1839 w lipskim Gewandhausie, pod dyrekcją Mendelssohna. Rok później, po publikacji partytury, Schumann poświęcił dziełu sławny, wnikliwy i entuzjastyczny artykuł w „Neue Zeitschrift für Musik”. Zapamiętano z niego zwłaszcza jedno sformułowanie: „...i te niebiańskie dłużyzny, niczym gruba, niekończąca się powieść Jean-Paula w czterech tomach...”. Owa wypowiedziana w dobrej wierze uwaga Schumanna bywała odbierana zbyt dosłownie. Publiczność nie od razu zaakceptowała rozmiary dzieła, wykraczające poza jej przyzwyczajenia, zaś dyrygenci często je skracali, pomijając powtarzalne elementy. «Symfonia C dur» wypełnia konwencjonalny schemat zupełnie nową treścią: pozostając w ramach typowego, czteroczęściowego cyklu, Schubert delektuje się urodą własnych melodii (w finale cytuje też dyskretnie «Odę do Radości» Beethovena, składając swemu idolowi piękny hołd), odchodzi od dramatyzmu, właściwego wcześniejszej symfonice, w stronę orkiestrowej liryki. Doceniono ją późno i stała się ona z czasem jednym z najbardziej kochanych dzieł swego, tak za życia niedocenionego, twórcy.
Michaił Jurowski - wybitny rosyjski dyrygent. Jego dzieciństwo upłynęło w kręgu znaczących postaci życia muzycznego tej miary co Dawid Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Leonid Kogan, Emil Gilels, Aram Chaczaturian i Dymitr Szostakowicz. Dyrygował orkiestrami symfonicznymi i operowymi w najlepszych salach koncertowych na świecie. Pełnił funkcje m.in. dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Nordwestdeutsche Philharmonie, dyrektora muzycznego i głównego dyrygenta w Norddeutsche Philharmonie i Volkstheater w Rostocku, szefa muzycznego Opery w Lipsku, stałego dyrygenta gościnnego berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester, stałego dyrygenta gościnnego Deutsche Oper w Berlinie, pierwszego dyrygenta gościnnego austriackiej Tonkünstler-Orchester oraz pierwszego dyrygenta WDR Rundfunkorchester w Kolonii. W 2001 roku nagranie utworów Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w wykonaniu berlińskiej Rundfunk-Sinfonieorchester pod batutą Michaila Jurowskiego otrzymało nominację do nagrody Grammy.
CENY BILETÓW:
1. Bilety normalne: 30 zł
2. Bilety ulgowe: 20 zł
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.
Jak robi konik? czyli antywalentynki w Mandali!
11 lutego 2012 - 22:00
Klub Mandala
Emilii Plater 9/11 Warszawa
12 363muzyka
Hasło na darmowe wejście do klubu!
11 lutego 2012 - 20:30jest więcej terminów
REMONT klub
ul. Waryńskiego 12 Warszawa
12 375muzyka
POWRÓT 55 x Tanner Ross Wolf+Lamb, Culprit / US
11 lutego 2012 - 22:00
Klub 55
ul. Żurawia 32/34 Warszawa
12 570samorozwój
Mniejsze Zło zagra w Chwili
11 lutego 2012 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
12 493muzyka
Dr. Kucho! ☆ BIG BUDDHA EXCLUSIVE ☆ 11/02
11 lutego 2012 - 22:00
H2O Club & Beach
Wał Miedzeszyński 407 Warszawa
12 852muzyka
HEMUGUGULI: VIII
11 lutego 2012 - 21:56
Jedyne Wyjście
ul. Inżynierska 3 Warszawa
12 424muzyka
CZTERECH GOŚCI O MIŁOŚCI
11 lutego 2012 - 19:00
Staromiejski Dom Kultury
Rynek Starego Miasta 2 Warszawa
12 851muzyka
Mystic Arts Event 5th Anniversary
11 lutego 2012 - 21:00
Centrum Artystyczne M25
Mińska 25 Warszawa
13 559muzyka
GONDOLA KONDORA w Przechyłach
10 lutego 2012 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
12 384muzyka
KONCERT LIVE COVER BAND
10 lutego 2012 - 21:00
BOLEK Nowy
al. Niepodległości 211 Warszawa
12 274muzyka
REMADY feat MANU L
10 lutego 2012 - 21:00
Club MIRAGE
pl. Defilad Warszawa
13 169muzyka
Projekt Trzecia Szuflada
10 lutego 2012 -
Herba Thea
Pokorna 2 lok. U12 Warszawa
13 404muzyka
Walentynki dla Singli w Warszawie
10 lutego 2012 -
Capri
ul. Świętokrzyska 30 Warszawa
12 740muzyka
DISCOMANIA
10 lutego 2012 - 21:00
Fantasy Park, C.H. Sadyba
Powsińska 31 Warszawa
13 405muzyka
BEJSBOOK 6 - urodziny cyklu z klasycznym drumnbassem
10 lutego 2012 - 21:30
Centralny Dom Qultury
ul. Burakowska 12 Warszawa
13 233muzyka
FUCKIN` FRIDAY w H2O club&beach wejście FREE 10/02
10 lutego 2012 - 22:00
H2O Club & Beach
Wał Miedzeszyński 407 Warszawa
13 029muzyka
IMPREZA WALENTYNKOWA-DANCEHALL OWA
10 lutego 2012 - 21:00
Afrykańska Szkoła Ruchu i Tańca Uanga
ul. Dzika 4 Warszawa
12 985muzyka