Koncert symfoniczny. Inauguracja sezonu artystycznego 2018/2019
- 8 października 2018, poniedziałek» 19:00
Najwspanialsze w muzycznej literaturze koncerty solowe powstały nierzadko jako plon współpracy wielkiego kompozytora z wybitnym wirtuozem, dotyczy to także późnego arcydzieła Feliksa Mendelssohna, Koncertu skrzypcowego e moll op. 64, skomponowanego z myślą o przyjacielu, Ferdinandzie Davidzie. Był on koncertmistrzem orkiestry lipskiego Gewandhausu w czasie, gdy zespołem kierował Mendelssohn, który uczynił ten zespół jedną z najznakomitszych orkiestr ówczesnej Europy. Pierwsze szkice pochodzą z roku 1838, lecz ukończenie koncertu zajęło Mendelssohnowi aż sześć lat. Premiera miała miejsce 13 marca 1845, a dzieło spotkało się od razu z entuzjastycznym przyjęciem publiczności i od tej chwili nie schodzi z koncertowych estrad, należąc do największych muzycznych „przebojów” wszechczasów. Typowa dla Mendelssohna uroda melodii, doskonała równowaga między partią solową a orkiestrą, łączy się tu z kunsztowną i nowatorską konstrukcją formalną. Piękny hołd dla tego dzieła złożył u schyłku życia Joseph Joachim, „ojciec” dziewiętnastowiecznej wiolinistyki, który jako młodzieniec miał okazję poznać Mendelssohna i doświadczyć jego życzliwego wsparcia: „Niemcy mają cztery koncerty skrzypcowe. Największym i najbardziej bezkompromisowym jest koncert Beethovena. Koncert Brahmsa bliski jest swą powagą Beethovenowskiemu. Max Bruch napisał najwspanialszy i najbardziej czarujący ze wszystkich czterech. Najdroższym jednak spośród wszystkich, klejnotem serca, jest koncert Mendelssohna”. Publiczność inauguracyjnego koncertu usłyszy to arcydzieło w mistrzowskim wykonaniu Krzysztofa Jakowicza, jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków.
Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym. Kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając żadnego literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym, pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł dla sceny.
W roku 1895 młody Mieczysław Karłowicz podjął studia w Berlinie, mając początkowo nadzieję na karierę skrzypcowego wirtuoza. Gdy jednak plany te nie ziściły się, Karłowicz skupił się na studiach kompozytorskich w klasie Heinricha Urbana. Po stworzeniu grupy pieśni, smyczkowej serenady i muzyki do teatralnego dramatu (Biała gołąbka) przystąpił do pracy nad nowym utworem, który wedle tradycyjnych zasad konserwatoryjnego kształcenia kompozytorów miał być ostatecznym probierzem jego umiejętności – symfonii. Młody twórca miał szczęście, że jego berliński mistrz nie hołdował zasadom sztywnego akademizmu i dawał adeptom znaczną swobodę. Sam Urban cenił muzykę Wagnera, a zwłaszcza Richarda Straussa, która fascynowała również Karłowicza, szczególnie w aspekcie programowości. Przyszły autor wielkich poematów symfonicznych podjął więc ambitny zamiar stworzenia symfonii programowej. Twórczość XIX stulecia dostarczała wiele interesujących wzorów takich kompozycji. Karłowicz podążał wszakże własną drogą. Choć podziwiał Straussa, nie nawiązał do wzorów jego „fabularnych” i ilustracyjnych poematów symfonicznych. Programowość pojmował raczej w kategoriach psychologicznych i symbolicznych. Nie miała malować dźwiękami fabuł, miejsc, postaci, lecz raczej oddawać ewokowane przez nie emocje, stany duszy. Nowe dzieło odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a jego ideową podstawą jest obszerny, autorski program (opublikowany w „Słowie Polskim” przed lwowską premierą w 1903 roku) w „młodopolskim” stylu. Mowa w nim o „ponurym, złowrogim śpiewie” i powolnym przebudzeniu pogrążonej w letargu duszy (cz. I), kontemplacji świata opromienionego słońcem (cz. II), pokusach błahych uciech, na jakie wystawiona jest dusza (cz. III) i wreszcie – tytułowym odrodzeniu człowieczego ducha, na zew „wiekuistego hasła”. Symfonia „Odrodzenie” jest jednak doskonale komunikatywna, nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza, choć on sam, zawsze niezadowolony z własnych dokonań, także swą wspaniałą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.
Wykonawcy:
Krzysztof Jakowicz – skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent
W programie:
Stanisław Moniuszko
„Bajka” – uwertura fantastyczna
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Koncert skrzypcowy e-moll op.64
przerwa
Mieczysław Karłowicz
Symfonia e-moll „Odrodzenie” op. 7
Więcej na: www.sinfoniaiuventus.pl
Rockin The Boat w Przechyłach,czyli rozkołyszemy tę łajbę
24 listopada 2011 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
11 652muzyka
Warsztaty muzyczne dla dzieci
24 listopada 2011 - 17:30
Sala zabaw Gagatkowo
ul. Chłodna 11 Warszawa
12 018samorozwój
OPPA 2011 - 29. Międzynarodowy Festiwal Bardów
24 listopada 2011 - 19:00
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Elektoralna 12 Warszawa
11 893muzyka
Stardust Memories zagra w Chwili
24 listopada 2011 - 20:00
Klub Chwila
ul. Ogrodowa 31/35 Warszawa
11 817muzyka
KAŻDY CZWARTEK - Noc Przyjemności
24 listopada 2011 - 19:13jest więcej terminów
Indecks
Krakowskie Przedmieście 24 Warszawa
12 045muzyka
WAKE UP & LIVE – On Tour 2011
od: 23 listopada 2011 do: 24 listopada 2011
Fonobar
ul. Wawelska 5 Warszawa
11 513muzyka
RAPSY NA LUBELSKIEJ!
24 listopada 2011 - 20:00
Znośna lekkość bytu
Lubelska 30/32 Warszawa
11 861muzyka
Koncert zespołu Cool Kids Of Death
24 listopada 2011 - 19:00
Proxima
Żwirki i Wigury 99a Warszawa
11 717muzyka
KARAOKE W NOWYM BOLKU!
24 listopada 2011 - 20:30jest więcej terminów
BOLEK Nowy
al. Niepodległości 211 Warszawa
11 631muzyka
HENRY THREADGILL & ZOOID
24 listopada 2011 - 20:00
Kino Praha
Jagiellońska 26 Warszawa
11 679muzyka
Na Hel w Przechyłach
23 listopada 2011 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
11 364muzyka
Środa 23.11.2011 godz.20:00 BLUESOWY WIECZÓR w POLYESTER CAFE !
23 listopada 2011 - 20:00
POLYESTER CAFE
ul. Freta 49/51 Warszawa
11 536muzyka
KONCERT SYMFONICZNY
23 listopada 2011 - 19:00
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
Okólnik 2 Warszawa
11 118muzyka
OPPA w DK Praga - „Przejście dla pieszych”
23 listopada 2011 - 19:00
Dom Kultury Praga
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
12 545muzyka
OPPA 2011 - 29. Międzynarodowy Festiwal Bardów
23 listopada 2011 - 21:00
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
11 695muzyka
OPPA 2011 - 29. Międzynarodowy Festiwal Bardów
23 listopada 2011 - 19:00
Dom Kultury Praga
ul. Dąbrowszczaków 2 Warszawa
12 631muzyka
GROM w PRZECHYŁACH
22 listopada 2011 - 21:00
Klub Żeglarski Przechyły
Cieszyńska 6 Warszawa
11 441muzyka