Trzy Wysokie Kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 7 listopada 2020, sobota» 18:00
Premiera: 26.09.2020, Scena Kameralna
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albeego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albeego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
AFRONT prezentuje "Głosy z zaświatów" - czyli para(nie)normalny spektakl improwizowany
22 listopada 2013 - 19:30 - 21
PaństwoMiasto
ul. Andersa 29 Warszawa
15 606teatr
NIŻYŃSKI
21 listopada 2013 - 19-20jest więcej terminów
1500m2 do wynajęcia
ul. Solec 18 Warszawa
16 648teatr
CZŁOWIEK, KTÓRY NIE UMIAŁ ODEJŚĆ W TEATRZE DRUGA STREFA W WARSZAWIE (MOKOTÓW)
21 listopada 2013 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
15 575teatr
Morfina
20 listopada 2013 - 12:00, 14:30jest więcej terminów
Kultura
Krakowskie Przedmieście 21/23 Warszawajest więcej miejsc
30 158teatr
Spektakl teatralny „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety"
17 listopada 2013 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
15 431teatr
Podróż z Pchłą Szachrajką
17 listopada 2013 - 16
Centrum Sztuki Fort Sokolnickiego
Czarnieckiego 51 Warszawa
16 195teatr
ODWOŁANIE spektaklu "DRIM" wrocławskiego Teatru Strefa Otwarta w Teatrze Druga Strefa w Warszawie z dnia 16 listopada b.r
16 listopada 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
15 432teatr
"DRIM" Wrocławski Teatr Strefa Otwarta gościnnie w Teatrze Druga Strefa w Warszawie - Pay What You Want (PWYW)
16 listopada 2013 - 20:00
Teatr Druga Strefa
ul. Magazynowa 14 a Warszawa
15 706teatr
LOŻA MIŁOŚNIKÓW OPERY. WIECZORY CZWARTKOWE
14 listopada 2013 - 18:00
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
16 521teatr
Justyna Szafran w Teatrze WARSawy
10 listopada 2013 - 19
Teatr WARSawy
ul. Rynek Nowego Miasta 5/7 00-229 Warszawa Warszawa
17 066teatr
Walizka
10 listopada 2013 - 18:00jest więcej terminów
Teatr Żydowski im. Estery Racheli i Idy Kamińskich
pl. Grzybowski 12/16 Warszawa
17 829teatr
Spektakl taneczny „Pink Noise”
9 listopada 2013 - 19:00
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Elektoralna 12 Warszawa
15 871teatr
AUTORSKI SPEKTAKL TAŃCA WSPÓŁCZESNEGO / PROFANUM (Kamil Wawrzuta) oraz EX EGO (Maciej Beczek)
9 listopada 2013 - 19:00jest więcej terminów
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
18 237teatr
Solo (w)
8 listopada 2013 - 19:00
Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
Elektoralna 12 Warszawa
14 592teatr
RODZINNE PORANKI OPEROWE / „Papageno. Bajka o zaczarowanym flecie”
3 listopada 2013 - 10:30, 12:15
Warszawska Opera Kameralna
al. Solidarności 76b Warszawa
17 104teatr
Upiory przybywajcie i wygrywajcie!
31 października 2013 - 19:30
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
16 608teatr
Spektakl „Osmędeusze” w wykonaniu Teatru Pijana Sypialnia
30 października 2013 - 18:00-20
Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza
Rynek Starego Miasta 20 Warszawa
16 938teatr