koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BANKSYPOK KWIECIEŃ - MAJ 2024TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359Muzyczne Opowieści Europy
zmodyfikowano  3 lata temu  »  

Giovanni Battista Pergolesi - La serva padrona online

online »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 630 wyświetleń od 16 listopada 2020

online » https://www.polskieradio.pl/8,dwojka » NA MAPIE

  • od: 21 listopada 2020, sobota
    do: 24 listopada 2020, wtorek

Polska Opera Królewska z radością zaprasza na retransmisję operową – LA SERVA PADRONA / GIOVANNI BATTISTA PERGOLESI w reżyserii Jitki Stokalskiej, pod muzycznym kierownictwem Krzysztofa Garstki. Giovanni Battista Pergolesi, słynny przedstawiciel włoskiego baroku, mimo iż żył zaledwie dwadzieścia sześć lat, pozostawił po sobie dzieła, które zapewniły mu trwałe miejsce w historii muzyki. Najjaśniejszą gwiazdą w katalogu jego twórczości pozostaje na pozór skromne intermezzo La serva padrona (Służąca panią). Ten niewielkich rozmiarów utwór, który wyszedł spod pióra zaledwie 23-letniego Pergolesiego, do dziś nie schodzi z europejskich afiszy, pokazywany zarówno w oryginalnej wersji językowej, jak i w licznych tłumaczeniach. Libretto sporządzone przez Gennara Antonia Federica zbudowane jest na prostej intrydze wywodzącej się z tradycji commedia dell’arte. Oto zamożny stary kawaler poszukuje żony, a jego przebiegła służąca skutecznie przedstawia siebie jako najlepszą kandydatkę do tej roli. Pergolesi znajduje doskonałe środki muzyczne, by scharakteryzować bohaterów, a wyśpiewywany przez nich tekst odzwierciedlany jest w pełnych uroku recytatywach i ariach. Znakomicie podsumował zastosowane przez młodego kompozytora zabiegi Piotr Kamiński w swym leksykonie Tysiąc i jedna opera, przyrównując talent Pergolesiego do zdolności jednego z największych muzycznych geniuszy w historii: Chyba tylko Mozart zdoła wysnuć z dwunastu nut gamy chromatycznej takie bogactwo wesołej, teatralnej myśli, jedną ręką trzymając się tekstu, drugą kreśląc niewyczerpane, muzyczne czary, z nich zaś wywodząc, celnie, oszczędnie i elegancko, żywe postaci, o których wiemy wszystko. KIEROWNICTWO MUZYCZNE KRZYSZTOF GARSTKA REŻYSERIA JITKA STOKALSKA SCENOGRAFIA MARLENA SKONECZKO REŻYSERIA ŚWIATEŁ KAROLINA GĘBSKA RUCH SCENICZNY ALISA MAKARENKO ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA II ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI REALIZACJA OŚWIETLENIA PIOTR RUDZKI INSPICJENT DOROTA LACHOWICZ, TATIANA HEMPEL-GIERLACH

✅OBSADA: SERPINA ALEKSANDRA KLIMCZAK UBERTO PAWEŁ MICHALCZUK VESPONE I RAFAŁ KARNICKI VESPONE II JERZY KLONOWSKI VESPONE III MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA DYRYGENT KRZYSZTOF GARSTKA Premierowe spektakle odbyły się 4 i 11 lipca 2020 r. w ramach cyklu LIPIEC DA CAMERA w Polska Opera Królewska. 🗓 Materiał będzie dostępny do godziny 19.00 w dniu 24 listopada Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie Wydarzenie pod Mecenatem PZU

zmodyfikowano  3 lata temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ