"Don Giovanni" - W. A. Mozart
- 7 listopada 2021, niedziela» 18:00
- 6 listopada 2021, sobota» 19:00
Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej
Wolfgang Amadeusz Mozart - Don Giovanni
Il dissoluto punito, ossia Il Don Giovanni
Opera w dwóch aktach
Libretto: Lorenzo da Ponta
Inscenizacja i reżyseria: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski
Scenografia: Rafał Olbiński, Luigi Scoglio
Kostiumy: Michał Znaniecki
Choreografia – Inga Pilchowska
Reżyseria światła – Dawid Karolak
Asystent reżysera: Jolanta Denejko
OBSADA:
Don Giovanni – Artur Janda
Leporello – Dawid Biwo
Donna Anna – Gabriela Gołaszewska
Donna Elwira – Natalia Rubiś
Zerlina – Aleksandra Borkiewicz
Don Ottavio – Aleksander Kunach
Masetto – Piotr Pieron
Commendatore – Grzegorz Szostak
Tancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia Jóźwiak
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense
Dyrygent: Tadeusz Kozłowski
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej
Kierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-Moroz
OPIS
Na melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021 – opera „Don Giovanni” w nowej inscenizacji Michała Znanieckiego. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.
Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?
Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.
W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.
Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.
W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.
Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.
Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.
W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już niebawem!
Czas trwania: 180 min., 1 przerwa (15 min.).
UWAGA! Spektakl dla widzów powyżej 16 roku życia. W czasie trwania spektaklu dwukrotnie będą użyte krótkotrwałe światła stroboskopowe.
Espresso
5 października 2011 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera
ul. Zamoyskiego 20 Warszawa
14 796teatr
Pchła Szachrajka
5 października 2011 - 10:00jest więcej terminów
Teatr Lalek Guliwer
ul. Różana 16 Warszawa
14 934teatr
DOKĄD PĘDZISZ KONIKU?
4 października 2011 - 10:00, 12:00
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
14 806teatr
DOKĄD PĘDZISZ KONIKU?
4 października 2011 - 10:00, 12:00
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
14 856teatr
Fotki z wakacji
4 października 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
15 614teatr
GDZIE JEST PINOKIO?
3 października 2011 - 11:00jest więcej terminów
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
15 296teatr
Sounds of Bajka
3 października 2011 - 20:00jest więcej terminów
Teatr BAJKA
ul. Marszałkowska 138 Warszawa
15 560teatr
Alina na zachód
2 października 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy
nie podano Warszawa
15 091teatr
Mariana
2 października 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
15 799teatr
TEATRANKI
2 października 2011 - 10:00, 12:00
Instytut Teatralny
ul. Jazdów 1 00-467 Warszawa Warszawa
14 777teatr
MiToMania
2 października 2011 - 14:00jest więcej terminów
MiTo art.café.books
ul. Waryńskiego 28 (Metro Politechnika) Warszawa
39 543teatr
Dzieła wszystkie Szekspira
2 października 2011 - 19:00jest więcej terminów
Stołeczne Centrum Edukacji Kulturalnej
Jezuicka 4 Warszawa
14 864teatr
„Bliżej” w CoMecie
2 października 2011 - 18:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
14 491teatr
Sprzedawcy gumek
2 października 2011 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
39 762teatr
Jubileusz Królewskiego Teatru
od: 26 września 2011 do: 2 października 2011
Muzeum Pałac w Wilanowie
S. K. Potockiego 10/16 Warszawa
14 515teatr
Napis
2 października 2011 - 19:15jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
14 892teatr
Jaskółka
1 października 2011 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
14 338teatr