koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINAPOK KWIECIEŃ - MAJ 2024
zmodyfikowano  11 lat temu

Otwarty dworzec

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 65 230 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 7 lutego 2005, poniedziałek
    » 00:00

Hege Lønne

Najnowszy projekt norweskiej artystki Hege Lønne. Na ekranie ustawionym w hali głównej Dworca Centralnego można obejrzeć sześć animacji zrealizowanych w ostatnich latach. Niektóre prace Hege Lønne wiążą się z podróżami w czasie i przestrzeni. Turyści to opowieść o perfekcyjnie zorganizowanej podróży. Film Maria Mickiewicz przedstawia zabawną historię kobiety poznanej podczas rejsu promem, która zaprzyjaźniła się z artystką. Animowana postać kolejnego filmu Karol Robak przy pomocy gestów rąk pokazuje kobiece kształty. W pracy Lodowiec Bøya dwie postaci rzucają śniegiem. Pozostałe z zaprezentowanych prac odwołują się do prozaicznych czynności życiowych, gimnastyki i jedzenia – Ćwiczenia fizyczne pobudzą myślenie oraz Obiad. Bohaterami filmów artystki są w większości ludziki z plasteliny, poruszane dzięki niewyczerpanym możliwościom animacji. Natomiast Robak i Mickiewicz to autentyczni, znani z imienia i nazwiska ludzie, napotkani na życiowej drodze artystki. W tych dwóch przypadkach inspiracją do stworzenia krótkometrażowych form były fotografie, które zostały wprawione w ruch. Widoczni w kadrze kobieta i mężczyzna poprzez umiejętne wykorzystanie języka filmu stali się aktorami, grającymi role wyznaczone przez Lønne. Minimalistyczne filmy ilustrowane muzyką są wesołe i zarazem melancholijne. Wszystkie w bardzo ciekawy sposób przedstawiają najróżniejsze życiowe zdarzenia, sytuacje, osoby. Pokaz Hege Lønne wpisuje się w obszar sztuki prezentowanej w przestrzeni publicznej, coraz częściej obecnej w polskim krajobrazie artystycznym. Wychodząc z projektem na zewnątrz galerii, podważa tym samym elitarność sztuki i próbuje trafić do zwykłego przechodnia. Otwarty Dworzec adresowany jest do przypadkowej, anonimowej publiczności, rzadko goszczącej w galeriach i muzeach, do ludzi, którzy w odpowiednim czasie znaleźli się na dworcu. Kolejne edycje rozwijanego dalej projektu Hege Lønne zamierza pokazać na głównych dworcach kolejowych wybranych europejskich stolic: m.in. w Wilnie, Rydze, Tallinie i Helsinkach.

Kilka ze swoich poprzednich projektów artystka również realizowała w pozagaleryjnych przestrzeniach. W 2001 r. w ramach UKS Biennale na środku jeziora Mjøsa w Norwegii zamontowała ogromny napis KOM (CHODŹ) widoczny dla pasażerów pociągu na trasie Trondheim – Oslo. Wiele prac Hege Lønne to interwencje artystyczne w obrębie przekształconego przez człowieka naturalnego krajobrazu. Taki charakter miała fontanna w ogrodzie botanicznym w Oslo (2000), czy też kolejne tekstualne prace, np. TU SĄ ŻABKI w parku na terenie Centrum Rzeźby Polskiej (Orońsko, 1999) i DER ER VILDE DYR I SKOVEN (W LESIE SĄ DZIKIE ZWIERZĘTA) w parku angielskim w Sophienholm w Danii (2002). Błyszczące napisy zamontowane na panelach z pleksiglasu w dzień odbijały słoneczne światło, w nocy lśniły w ciemnościach.

Hege Lønne, ur. 1961 w Trondheim, Norwegia. W latach 1979–1984 studiowała rzeźbę w Kunstakademiet w Trondheim, następnie (1984–1986) w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Tworzy video, instalacje, rzeźby, fotografie. Mieszka i pracuje w Warszawie.

wybrane wystawy indywidualne: Galleri Boa, Oslo 2004; Galeria Kuchnia, Warszawa 1998; Jutempus Galerija, Wilno 1995; Galleri 201166, Oslo 1995; Galeria QQ, Kraków 1993; Kunstlerhaus Bethanien, Berlin 1991; Galleri Sankt. Olavs Plass, Oslo 1987; Galeria Foksal, Warszawa 1986;

zbiorowe: Kocham Cię z daleka, Instytut Kultury Polskiej, Paryż 2003; Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Førde 2002; On a clear day, Sophienholm, Kopenhaga 2002; UKS Biennale (Jezioro Mjøsa), Oslo 2002; Måren Skoletun, Måren 2001; Galerie Pascale Cottard Olsson, Sztokholm 2001; Botanisk hage, Oslo 2000; Rozszerzanie przestrzeni, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 1999; For Your Eyes Only, Wilno 1999; In–formation’98, Witebsk 1998; Re-form, Sub–Bau, Gøteborg 1988.

Kurator: Michał Jachuła

Organizator: Irena Krasowicz

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ