ZBIGNIEW KARKOWSKI PL/JP
Zbigniew Karkowski
- 10 czerwca 2006, sobota» 20:00
radykalny koncert noisowy
Szykuje się najbardziej radykalny koncert jaki kiedykolwiek miał miejsce na Dobrej! Urodzony w Polsce, lecz mieszkający na stałe w Tokyo, Zbigniew Karkowski to niekwestionowany mistrz noisowego terroru, a przy okazji jedna z ważniejszych i barwniejszych postaci muzyki współczesnej, wymieniany jednych tchem obok takich tuzów jak Merzbow, Tetsuo Furudate, KK Null, Francisco Lopez czy Otomo Yoshihide.
Zbigniew Karkowski urodził się w Polsce, w Krakowie, lecz wyemigrował z kraju już jako nastolatek. Mieszkał w Göteborgu, Amsterdamie, Berlinie, Paryżu, Los Angeles i Tokio, gdzie w końcu osiadł na stałe. Studiował kompozycję i sonologię w Polsce, Szwecji, Francji i Holandii. Mimo to do dziś przyznaje, że jedynym kompozytorem, który nauczył go czegokolwiek był Iannis Xenakis.
Karkowski był jednym z członków eksperymentalnej brytyjskiej formacji The Hafler Trio, która, słowami samego założyciela Andrew McKenzie "nie jest tym, czym wydaje się być i nigdy nie była". Z nimi nagrał płyty "Kill The King", "Mastery Of Money", "The Hafler Trio Play The Hafler Trio", "Masturbatorium", składankę "Apo Mikhanis" oraz "Fuck". Wraz z odejściem od H3O Karkowski aktywnie uczestniczył w licznych projektach, koncentrując się wokół artystów ze sceny noise, lub zwykłych eksperymentatorów na polu dźwięku, takich jak Merzbow, Kapotte Muziek, John Duncan, Tetsuo Furudate, Ulf Bilting, Phauss, Francisco Lopez, David Kristian, Aube, Keiji Haino, Jim O'Rourke, Null/Zeni Geva, Otomo Yoshihide i wielu, wielu innych.
Karkowski pojawiał się wielokrotnie na rozmaitych festiwalach (włączając w to hiszpański Sonar, Ars Electronica, czy polskie Audio Art, Musica Genera i AltF4). Prowadził liczne odczyty na wielu poważnych konferencjach na całym świecie, chociażby Contemporary Art & Technology w Australii. Do jego stałych projektów muzycznych należy założony wraz ze Holendrem Edwinem van der Heide i Japończykiem Atau Tanaka projekt Sensorband, w którym artyści posługują się podczerwonymi czujnikami wzbudzającymi sygnały dźwiękowe wraz z przecięciem strumieni energii wychodzących ze specjalnie skonstruowanej ramy/klatki, sensorami ultradźwięków umocowanymi w specjalnych rękawicach, które stale badają dystans pomiędzy rękami i generują sygnały audio, oraz systemem śledzącym sygnały neuronowe i kodującym je na dane cyfrowe zamieniane następnie na słyszalne dla ucha pasmo.
Twórczość Sensorband znajduje się więc na styku najnowszych osiągnięć techniki oraz ruchu jako formy sztuki. Zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami w muzyce widoczne jest też w kolaboracjach Karkowskiego z artystami z kręgu eksperymentalnej elektroniki, zrzeszonych w austriackiej wytwórni Mego (Fennesz, Pita, Rehberg & Bauer, General Magic itd.). Zbigniew Karkowski porusza się więc wśród muzyków którzy definiują na nowo pojęcie eksperymentu i progresywności; artystów, których twórczość dla jednych jest trudnym do zniesienia hałasem, podczas gdy dla samego Karkowskiego stanowi kontynuację dzieła dawnych akademickich mistrzów: Stockhausena, Xenakisa, Cage'a, czy Schaeffera. Jego muzyka, przytaczając słowa samego kompozytora, nie odwołuje się jednak do żadnej tradycji - historia i tradycja w rozumieniu cywilizacji zachodniej powinna zostać zniszczona. Czy Karkowski pisze tradycję od nowa? Jego konceptualna, czasami agresywna i trudna w odbiorze sztuka doskonale wpasowuje się w otaczająca rzeczywistość. Ale rzeczywistość nie naszą, polską. Rzeczywistość japońską: ultranowoczesną i pełną skrajności. Przenosząc na nasz grunt swoje doświadczenia estetyczne Karkowski rzuca słuchaczy na głęboką wodę, gdyż przynosi z Kraju Kwitnącej Wiśni muzykę jutra.
Nagrania Karkowskiego stanowią doskonałą klamrę zjawisk zachodzących we współczesnej muzyce elektronicznej. Z jednej strony mamy do czynienia z wysoko wykształconym muzykiem z akademickim szlifem. Z drugiej – słyszymy indywidualistę, który zafascynowany amatorskimi poszukiwaniami nowych brzmień łamie wpajane mu przez lata zasady. Karkowski potwierdza swoją pozycję jednego z ważniejszych wizjonerów muzyki współczesnej.
"Najważniejszym parametrem w muzyce jest czas – mówi Karkowski - wszystko dzieje i łączy się więc w czasie. Oczywiście noise, który jest najważniejszym środkiem wyrazu, jest szalenie istotny. To bardzo elementarny dźwięk. Noise to w zasadzie wszystkie dźwięki, podczas gdy w poważnej muzyce używa się zwykle niewielkiego wycinka skali'.
Po koncercie (ok. 22.00 FU(N)Kin` DISCOvery Paaarty)
Bilety: 10 zł (koncert), 5 zł (party)
Zbigniew Karkowski
Koncert dedykowany Ewie Demarczyk i Markowi Grechucie
8 kwietnia 2024 - 19:00
Teatr Muzyczny ROMA
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
119 977teatr
Komedia w 7-osobowej Gwiazdorskiej Obsadzie w reż. Jerzego Bończaka!
8 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Capitol
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
65 762teatr
Porwanie - nowa komedia Artura Barcisia
8 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawajest więcej miejsc
428 491teatr
JEREMI TABĘCKI - klarnet | MARIANNA WASZKIEWICZ - fortepian | ESTRADA MŁODYCH TALENTÓW
7 kwietnia 2024 - 18:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki
Morskie Oko 2 Warszawa
1 877muzyka
SKRZYPCOWY ZAWRÓT GŁOWY
7 kwietnia 2024 - 12:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki
Morskie Oko 2 Warszawa
1 816muzyka
SUPER TRĄBKI! FANTASTYCZNE KONCERTY DLA DZIECI W WARSZAWIE! Odwiedziło nas już 150 tys widzów! Koncerty g.11, g.13, g.15, g.17
7 kwietnia 2024 - 17:00
FILHARMONIA DLA DZIECI - PAŁAC NOWY ŚWIAT 72
Nowy Świat 72 Warszawa
4 000muzyka
ANGELUS APATRIDA | WARSZAWA
7 kwietnia 2024 - 20:00
Klub Hydrozagadka
11 listopada 22 Warszawa
3 182muzyka
GRA O MĘCE I ZMARTWYCHWSTANIU
7 kwietnia 2024 - 19:00
Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie
Agrykola 1 Warszawa
4 206muzyka
ZooEgzotyka!
7 kwietnia 2024 - 10:00
OSiR Praga-Południe: Hala Sportowa Siennicka
Siennicka 40B Warszawa
18 346teatr
Popołudnie dla Małych Melomanów 7.04.2024 g. 14:00
7 kwietnia 2024 - 14:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
9 050muzyka
Poranek dla Małych Melomanów 7.04.2024 g. 11:00
7 kwietnia 2024 - 11:00
Filharmonia Narodowa - Sala Kameralna
Moniuszki 5 Warszawa
9 125muzyka
Nadzwyczajny recital fortepianowy - A. Volodos 7.04.2024 g. 18
7 kwietnia 2024 - 18:00
Filharmonia Narodowa - Sala Koncertowa
Sienkiewicza 10 Warszawa
9 234muzyka
Upiór w kuchni | premiera spektaklu z gwiazdorską ośmioosobową obsadą!
7 kwietnia 2024 - 15:00/18jest więcej terminów
Teatr Kamienica - Scena ORLA
al. Solidarności 93 Warszawa
207 953teatr
Spektakl dla dzieci
7 kwietnia 2024 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Capitol - Scena mniejsza
ul. Marszałkowska 115 Warszawajest więcej miejsc
129 354teatr
Czarodziej
7 kwietnia 2024 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Palladium
ul. Złota 9 Warszawajest więcej miejsc
416 884teatr
MAŁA AKADEMIA MUZYKI
6 kwietnia 2024 - 12:00
Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki
Morskie Oko 2 Warszawa
2 558muzyka
GRA O MĘCE I ZMARTWYCHWSTANIU / PREMIERA
6 kwietnia 2024 - 19:00
Teatr Królewski w Muzeum Łazienki Królewskie
Agrykola 1 Warszawa
4 275muzyka