koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarBANKSYMuzyczne Opowieści Europy
zmodyfikowano  11 lat temu

Fryderyk Schiller

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 9 809 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Dymitr Samozwaniec

Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej zaprasza na spektakl teatralny przygotowany przez Teatr Korez z Katowic oraz Teatr Ludowy z Krakowa.

Trwające w 2005 roku jednocześnie Rok Schillerowski oraz Rok Polsko - Niemiecki 2005/2006 stanowiły doskonałą oprawę dla inicjatywy Teatru Ludowego i Teatru Korez, którą była adaptacja sceniczna ostatniego, nieukończonego dramatu historycznego Fryderyka Schillera "Dymitr Samozwaniec".

Fryderyk Schiller, jeden z najwybitniejszych niemieckich poetów i dramaturgów o osobowości fascynującej do dziś, był autorem dzieł, które przyniosły mu nieśmiertelną sławę. Jednak Dymitr Samozwaniec do nich nie należy. Dlaczego zatem mimo tego wart jest przedstawienia w Polsce, a w szczególności na Śląsku?

Schiller poświęcił się pracy nad fascynującym go wątkiem XVI/XVII- wiecznych turbulentnych relacji rosyjsko - polskich oraz skomplikowanej polityki wschodnioeuropejskiej, jak się miało okazać, pod koniec swego zbyt krótkiego życia. Dlatego też sztuka nigdy nie została przez niego ukończona. Piotr Szalsza, autor adaptacji i reżyser spektaklu, podjął się tego wyzwania chcąc pokazać, że "Dymitr Samozwaniec" to nie tylko fragment polskiej i rosyjskiej historii, ale też trafna analiza psychologiczna pochłoniętych polityką i sprawowaniem władzy warstw społecznych Polski i carskiej Rosji. Walka i smak władzy, pytania o poprawność politycznych działań, wreszcie problem poszukiwania własnej tożsamości to tematy poruszone w schillerowskim dramacie, których aktualności dla współczesnego człowieka i widza nie sposób przeoczyć. Ważny element adaptacji scenicznej Szalszy stanowią również wplecione w sztukę wątki z Puszkina i Mickiewicza, które mogą skierować uwagę widza na tę często nieznaną kartę historii.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ