koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
zmodyfikowano  7 lat temu

MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL BACHOWSKI

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 264 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 24 sierpnia 2003, niedziela
    » 18:00

KERLL, KUHNAU, BACH

Krzysztof Latała - organy

Kuhnau Johann (1660-1722), niemiecki kompozytor, organista i teoretyk muzyki. Poprzednik J.S. Bacha na stanowisku organisty i kantora kościoła Św. Tomasza w Lipsku. Twórca programowych sonat klawesynowych (Sonaty biblijne, 1700) oraz licznych kantat. Autor traktatów estetycznomuzycznych, formułujących barokową teorię afektów i naśladownictwa.

Bach Johann Sebastian (1685-1750), kompozytor i organista niemiecki. Pochodził z rodziny muzyków, uczył się muzyki u ojca i u starszego brata, Johanna Christopha, organisty w Ohrdruf, sam zaś studiował muzykę baroku poprzez kopiowanie utworów oraz słuchanie gry słynnych organistów, m.in. D. Buxtehudego. Od 1703 był organistą w Arnstadt, od 1707 w Mühlhausen, w latach 1708-1714 nadwornym organistą i kameralistą kapeli księcia Wilhelma Ernsta w Weimarze, 1714-1717 koncertmistrzem tejże kapeli. W 1717 objął stanowisko kapelmistrza i dyrektora muzyki kameralnej na dworze księcia Leopolda w Köthen, które zajmował do 1723, kiedy to wybrany został na kantora przy kościele Św. Tomasza w Lipsku. Funkcję tę pełnił do końca życia. Jako kantor zobowiązany był komponować kantaty i dyrygować ich wykonaniami w niedziele i święta oraz prowadzić pracę pedagogiczną w szkole. Od 1729 kierował założonym przez G.Ph. Telemanna towarzystwem Collegium Musicum. Twórczość Bacha, genialnego kompozytora epoki baroku, obejmuje wiele różnorodnych form i gatunków muzycznych. Język dźwiękowy Bacha stanowi syntezę bogatej i kunsztownej polifonii z harmoniką dur-moll. W dorobku twórczym kompozytora wyróżnić można trzy główne nurty: muzykę chóralną, orkiestrową i na instrumenty solo. Muzyka chóralna Bacha obejmuje pasje, msze, oratoria, kantaty kościelne i świeckie, motety. Do arcydzieł wokalno-instrumentalnej muzyki baroku należą: Msza h-moll, Pasja wg św. Jana, Pasja wg św. Mateusza, Weihnachts-Oratorium, Magnificat D-dur oraz kantaty, w których kompozytor wykorzystał i opracował teksty i melodie zaczerpnięte z chorału protestanckiego. Zawarta w tych dziełach symbolika wyraża się za pomocą licznych figur retorycznych (środków charakterystycznych dla muzyki renesansu i baroku), potraktowanych przez Bacha w zupełnie odmienny sposób.

Organizator: Parafia Ewangelicko-Augsburska w Świdnicy Współorganizacja: Świdnicki Ośrodek Kultury

zmodyfikowano  7 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ