koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

BLUES BROTHERS DAY 2004

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 609 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 15 maja 2004, sobota
    » 19:00

KOBIETY BLUESA

Tegoroczna, siódma już edycja festiwalu Blues Brothers Day, odbędzie się w sobotę, 15 maja 2004, w Teatrze Polskim we Wrocławiu. Jak co roku imprezę Blues Brothers Day przygotował redaktor Zdzisław Smektała. A na scenie Teatru pojawią się znakomici wykonawcy około-bluesowi. Tym razem festiwal będzie odbywał się pod hasłem Kobiety Bluesa, na okoliczność 110 rocznicy urodzin Bessie Smith, oraz 80 rocznicy urodzin Dinah Washington. W związku z tym podczas VII Blues Brothers Day usłyszymy przede wszystkim kobiety – najsłynniejszą skandynawską wokalistkę jazzową Karin Krog, dwie czarnoskóre blueswomen – Angelę Brown i Betty Semper – oraz tryumfalnie powracającą na scenę Elżbietę Mielczarek. Koncert festiwalowy zamknie natomiast zdobywający wielką popularność za Wielką Wodą bluesman z USA, Griff Hamlin (zagra hymn Niemena Dziwny jest ten świat). Przed Teatrem Polskim, na rozpoczęcie imprezy, wieloinstrumentowy głos da dla wybranej publiczności Orkiestra Górnicza Elektrowni Turów. Muzyka bluesowa zabrzmi również w foyer Teatru. Imprezie towarzyszyć będzie wręczenie nagrody Blues Brothera (w latach poprzednich otrzymywali je m.in. reżyser komedii (Sami swoi) Sylwester Chęciński i polityk Władysław Frasyniuk). Warto dodać, że plakaty promujące imprezę przygotowało dwóch czołowych polskich plastyków, mieszkający i pracujący w Londynie Andrzej Krazue, oraz mieszkający i pracujący w Nowym Jorku Rafał Olbiński.

KARIN KROG – czołowa skandynawska wokalistka jazzowa, urodzona w 1937 roku w Oslo w Norwegii. Karierę rozpoczęła w roku 1955 w kultowym w norweskiej stolicy klubie Penguin, gdzie koncertowała z uznanym pianistą Kjellem Karlsenem. W 1957 roku, po występach z saksofonistą Mikkelem Flagstadem i pianistą Einarem Iversenem weszła do czołówki skandynawskiej sceny jazzowej, co w 1959 roku potwierdził wybór jej na Najlepszą wokalistkę jazzową przez czytelników prestiżowego magazynu Verdensrevyen. Swoją pozycję utrzymuje do dzisiaj, już niemal 50 lat aktywnie działając na jazzowych scenach Skandynawii, Europy, Japonii i Stanów Zjednoczonych. Nagrywała i koncertowała z wszystkimi najważniejszymi postaciami jazzu w Skandynawii, oraz z gwiazdami tej muzyki z całego świata (m.in. John Surman, Red Mitchell, Dexter Gordon, Archie Shepp, Warne Marsh, Richard, Rodney Bennet). Ma na koncie kilkadziesiąt albumów autorskich, brała udział w nagraniu równie wielkiej liczby płyt innych wykonawców, jej osiągnięcia zostały uhonorowane wieloma nagrodami, oraz licznymi składankami prezentującymi jej twórczość, w tym najważniejszą, dwupłytową, wydaną przez wydawnictwo Verve. Karin Krog, mimo podeszłego wieku, równie dobrze czuje się w tradycyjnych jazzowych standardach, jak i w nowoczesnej muzyce elektronicznej – to dlatego, że nigdy nie czuła się ograniczona jazzowymi tradycjami, choć cały czas w jej twórczości słychać było ogromny szacunek dla tych tradycji. - www.karinkrog.no

ANGELA BROWN – ta pochodząca z Chicago kobieta bluesa urodziła się w 1953 roku i jak większość czarnoskórych wokalistek, swój talent wokalny kształciła śpiewając w kościelnym chórze. Jej droga do muzyki była dość okrężna – Angela marzyła o karierze aktorki, zapisała się na lekcje gry aktorskiej, po których otrzymała angaż do filmu o życiu Bessie Smith. Na planie poproszono ją, by zaśpiewała partie wokalne Bessie Smith, pod które miał być później podłożony głos z taśmy. Okazało się jednak, że śpiew Angeli Brown jest na tyle dobry, by właśnie jej wokale wykorzystać w filmie - artystka zrozumiała wtedy, że jej powołaniem jest estrada. Profesjonalną karierę muzyczną rozpoczęła w 1982 roku, kiedy weszła w skład zespołu Erwin Helfer Band, później rozpoczęła współpracę z zespołem Chicago Allstars. Występując z obydwiema formacjami Angela Brown koncertowała zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Urok Starego Kontynentu zwabił ją tutaj i zatrzymał, dzięki czemu Angela Brown od razu stała się jedną z najważniejszych postaci europejskiej sceny bluesowo-jazzowej. Ciągle koncertuje, dając około 200 koncertów rocznie, czym stale udowadnia, jak żywiołową i ekscytującą jest wokalistką, wyczuwającą potrzeby publiczności i potrafiącą na nie reagować. Krytycy porównują ją z legendarnymi śpiewaczkami lat 20-tych, w tym z Ma Rainey i oczywiście Bessie Smith, prześcigają się w pochwałach pisząc o jej wspaniałym i wyrazistym głosie, świetnych improwizacjach standardów jazzowych, a nawet boogie czy rock'n'rollowych, które Angela Brown bluesowo aranżuje (jej specjalność to klasyczna kompozycja Rock Around the Clock). Podczas koncertów wykorzystuje swe umiejętności aktorskie przybliżając publiczności sens tekstów poszczególnych piosenek. Głos Angeli Brown zmienia się w trakcie koncertów od łagodnego, aż po głośny i przejmujący. Krytyków gazety Süddeutsche Zeitung, opisując jej występ, przyrównał Angelę Brown do kobiecego tornado, które przetoczyło się przez scenę. - www.concertschubert.de/AngelaBrown.htm

BETTY SEMPER - urodziła się na Antylach, ale dzieciństwo spędziła w Londynie. Za sprawą swojej matki, oddanej Bogu śpiewaczki gospel, od dziecka żyła w świecie dźwięków, nut, wokalnych fraz. W Wielkiej Brytanii współpracowała z wieloma muzykami, w studiach nagrywając swój wokal do muzyki soulowej, bluesowej, gospelu i muzyki tanecznej. Nagrywała z Tanią Evans z zespołu Culture Beat, składem Osibisa, Paulem Lambem i królową disco Glorią Gaynor. Obecnie Betty S. mieszka w Wiedniu, wciąż współpracując zarówno z weteranami muzycznych scen, jak i młodymi wilkami pełnymi nowatorskich, świeżych pomysłów. Znajduje się w każdej stylistyce, o czym świadczy chociażby to, że w ostatnim czasie nagrała wspólne kompozycje z tak różnymi wykonawcami jak Supermax, zespoły Mike'a Ottisa i Pete Watermana, czy chill-outowy skład Sofa Surfers. Podczas VII Blues Brothers Day Betty Semper wystąpi z zespołem Stan The Man & The Bohemian Blues Band.

ELŻBIETA MIELCZAREK – nazywana niegdyś Pierwszą Damą Polskiego Bluesa, po długiej nieobecności na scenie i w Polsce wraca z nowym repertuarem i nowym brzmieniem. Elżbieta Mielczarek debiutowała w 1979 roku podczas festiwalu Folk Blues Meeting w Poznaniu, który do dziś cieszy się sławą historycznego. W pierwszym okresie kariery współpracowała z Maciejem Pietracho, tworząc jeden z najlepszych duetów bluesowych w naszym kraju. Na początku lat 80-tych zdecydowała się na karierę solową, którą już rok później zaczęła prowadzić równolegle z kolejnym duetem, tym razem z Janem Kyksem Skrzekiem. Z pierwszej połowy lat 80-tych pochodzą jej największe przeboje, w tym tak znane kompozycje jak Poczekalnia PKP, Grand Hotel, Wielkie Koło. Wtedy też wydała long-play Blues Koncert, jedno z najważniejszych nagrań polskiego bluesa. Pod koniec lat 80-tych wyjechała na Zachód, gdzie zawiesiła działalność koncertową koncentrując się na malarstwie, religii tybetańskiej i... dalekowschodniej medycynie.

GRIFF HAMLIN – wirtuoz gitary elektrycznej, młody muzyk z USA, który swoją grą porywa i zaskakuje publiczność. Gra zarówno covery klasyków bluesa – w tym kompozycje Stevie Ray Vaughana, Erica Claptona, Freddie Kinga, Johna Lee Hookera i BB King – jak i własne kompozycje chwalone przez krytyków. Gra na gitarze od ósmego roku życia, zaczął koncertować w tak młodym wieku, że po występach musiał opuszczać klub, w którym grał, gdyż był zbyt młody, by mógł zostać. Nagrał kilka albumów, w tym doskonałą bluesową płytę The Griff Hamlin Band, oraz krążek z interpretacjami klasycznej muzyki gitarowej. Obecnie pracuje nad kolejnym albumem swojego zespołu, a w przerwie w pracy studyjnej znalazł czas, by wystąpić na VII Blues Brothers Day. Podczas wrocławskiego koncertu, z Griffem Hamlinem zagrają uznani polscy muzycy, Łukasz Gorczyca (gitara basowa) i Tomasz Dominik (perkusja). - www.griffhamlin.com

Autorami plakatów promujących imprezę są czołowi polscy plastycy Andrzej Krazue i Rafał Olbiński.

ANDRZEJ KRAUZE – rysownik satyryczny, ilustrator książek dla dzieci i dorosłych, plakacista i malarz, mieszka w Londynie od 1982 roku. Współpracuje na stałe z głównymi dziennikami angielskimi The Guardian i The Sunday Telegraph, tygodnikami Bookseller, New Statesman, oraz publikacjami internetowymi HMS Beagle i Praxis Post, jest także rysownikiem dziennika Rzeczpospolita.

RAFAŁ OLBIŃSKI – urodzony w 1969 roku absolwent Politechniki Warszawskiej, wyjechał do Stanów Zjednoczonych w 1981 roku, gdzie zdobył pozycję uznanego ilustratora i malarza. Za swoje malarstwo i ilustrację otrzymał ponad 100 nagród, w tym prestiżowe wyróżniania od Society of Illustrators oraz The Art. Directors Club w Nowym Jorku i Los Angeles. W 1994 roku zdobył Międzynarodowego Oskara za Najbardziej Znaczący Plakat Roku, jego plakat został również nagrodzony w konkursie Nowy Jork Stolicą Świata, w którym jury przewodniczył ówczesny burmistrz miasta Rudolf Giuliani. Jego obrazy znajdują się w wielu ważnych kolekcjach, m.in. National Arts Club w Nowym Jorku, Smithsonian Institute, Library of Congress w Waszyngtonie i Sontory Museum w Osace, a prace zdobiły okładki takich magazynów jak Time, Newsweek i Der Spiegel.

Więcej informacji na temat historii i idei imprezy Blues Brothers Day na stronie: www.bbd.pl.

Korespondencja mailowa: smektala@bbd.pl, bbd@bbd.pl

Jazz dla Mass Zdzisław Smektała 50–106 Wrocław Rynek 4 Biuro festiwalowe tel. (0-71) 344 43 70. kierownik produkcji: Grażyna Zimmer, tel. 504 481 640.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ