MESJASZ
- 21 kwietnia 2003, poniedziałek» 17:00
G.F HÁNDEL
Koncert w ramch 38 Festiwalu Wratislavia Cantans
Peter Guelke — dyrygent (Niemcy) Izabella Jaszczułt-Kraszewska - sopran Urszula Kryger - mezzosopran Cesare Ruta - tenor Radosław Żukowski - bas Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej Chór Politechniki Wrocławskiej
Program: G. F. Händel - Oratorium Mesjasz
Jam jest muzyka...
Oratorium Handla Mesjasz najprawdopodobniej w ogóle by nie powstało, gdyby nie pomysł i usilne zabiegi o jego skomponowanie
wielkiego entuzjasty kompozytora - Charlesa Jennensa (1700-1773), wybitnego
znawcy Biblii, który święcie wierzył w to, że teksty z Pisma Świętego
tak uskrzydlą Handla, iż stworzy on do nich arcydzieło przewyższające
wszystko, co do tej pory stało się dziełem tego wielkiego talentu. Jak
wiadomo, intuicja Jennensa okazała się nieomylna. Handel poczuł się tak mocno zainspirowany tematem Mesjasza, że tworzył to oratorium dosłownie
jednym tchem, bo napisanie tej ogromnej całości (ponad 2 godziny muzyki)
zajęło mu zaledwie trzy tygodnie (!). Dzieło powstało w 1741 roku w Londynie i zostało przeznaczone do wykonań w okresie Wielkiego Tygodnia.
Tekst Mesjasza został bardzo misternie skomponowany. Jennensowi chodziło
przede wszystkim o takie ujęcie tematu, w którym jawiłby się on jako
uniwersalny, nie zaś związany wyłącznie z jedną konkretną religią.
Autor wyboru wersetów z Pisma Świętego miał na uwadze angielskie czasy
postreformacyjne i zależało mu na tym, by tekst Mesjasza zgadzał się nie tylko z anglikanizmem, ale też z szerzej pojętą ideą chrześcijańską. Po drugie -Jennens chciał tu zawrzeć całą, acz zrębowo potraktowaną
historię Mesjasza, czyli najpierw proroctwa o Jego nadejściu, dalej Jego
narodziny, życie, mękę, śmierć i zmartwychwstanie, aż wreszcie nastanie
Jego wiecznego panowania na ziemi. Przy tym wszystkim autor unikał tu dosłownej narracyjności, dobierał zaś takie wersy z Biblii, które są
bardziej refleksją o zawartych w niej wydarzeniach, niż dokładnym opisem.
Handel zainspirowany wersetami z Biblii musiał się mocno w nie wsłuchiwać,
skoro najwyraźniej podyktowały mu one kolejne, muzyczne rozwiązania. Wydaje
się, że niektóre z nich wręcz wymusiły na nim niejaką ilustracyjność,
czy bodaj muzykę w jakimś stopniu analogiczną do tekstu, na co można
podać szereg przykładów. Już w pierwszym recitatiyie basowym (nr 5) werset
mówiący o poruszeniu niebios, ziemi, mórz i narodów zilustrowany jest
lawinową melodyką, pełną zawiłych fioritur, a przede wszystkim brzmiącą
wręcz groźnie. W innym solo basowym (nr 10) mowa jest o ciemnościach i tu głos solisty brzmi wyjątkowo ponuro. Wyrazistą ilustracyjnością odznacza
się scena z aniołem i pasterzami (nr 15), gdzie postać anioła ewokują
jasne, radosne pienia sopranowe, podczas gdy trwogę pasterzy - niskie
dźwięki basowe. Inny rodzaj para/e/; między tekstem a muzyką zauważyć
można w wersecie o ludzkim błądzeniu (nr 27), gdyż w wirtuozowskiej partii
chóralnej występują zawiłe, właśnie jakby błądzące figuracje. Z kolei
gdy lud drwi z Boga (nr 29), dziarsko brzmiące basy implikują hardość i tupet szyderców. W psalmie Czemuż to burzą się narody (nr 41) nerwową
atmosferę podkreśla drżące tremolando smyczków i niezwykle ruchliwa
partia basowa, wymagająca od solisty brawurowego wirtuozostwa. Nieomal
niewolniczo trzyma się muzyka tekstu, gdy mowa na zmianę o śmierci i zmartwychwstaniu (nr 47), bo tematowi śmierci towarzyszy muzyka o charakterze
żałobnym, zmartwychwstaniu zaś - kontrastowo radosnym. Rodzaj tautologii
zauważa się także w arii basowej o wskrzeszeniu umarłych (nr 49), bo mowa
tam o trąbie, która ich zbudzi, a w muzyce pojawia się solo na trąbkę.
Wszystkie przytoczone tu przykłady świadczą o tym, że Handel przykładał
ogromną wagę do tekstu i dążył ku temu, by muzyka go jeszcze bardziej
podkreślała. Ale - rzec można - paradoksalnie rozmiar talentu Handla
sprawił, że niekiedy słuchając Mesjasza zapomina się właśnie o tekście, bo muzyka jest tak urzekająca, że mogłaby się wręcz obejść
bez słów. Doznajemy tego zwłaszcza w czasie genialnych fug chóralnych,
które niejeden meloman ma w uszach i na które czeka słuchając tej całości. Myślę tu o przepięknych, sławnych już zresztą fugach o lekkim, potoczystym toku, oznaczonych numerami 7, 12 i 22, czy też o brawurowej fudze śpiewanej staccato z numeru 42. Oczywiście najsłynniejszą
częścią Handlowskiego Mesjasza jest wieńczące część II Alleluja, ale nie jest to jedyny tak uroczysty, tak podniosły chór z tego oratorium, wszak
warto zwrócić baczną uwagę również na tryumfalnie brzmiący chór z numeru 34, patetyczną melodeklamację z numeru 38, niezwykle uroczysty chór
nr 40 i na całą ostatnią sekwencję dzieła - numery 54-55, brzmiącą jak
najwspanialszy hymn pochwalny na cześć Boga. Urzekające są także
fragmenty liryczne Mesjasza, zwłaszcza te odnoszące się do Męki Pańskiej,
np. przepojona współczuciem i litością aria altowa nr 24 o Chrystusie
wzgardzonym i opuszczonym, czy też przygnębiająco brzmiąca napisana w bardzo niskim rejestrze aria basowa o ludziach w ciemności (nr 11). Kto
słyszał wielokrotnie Mesjasza, ten mógł być zaskoczony różnorodnością
ilościowego składu obsady wykonawczej, bo mógł spotkać zespoły ogromnych
rozmiarów, albo przeciwnie - nieomal kameralne. Przyczyną tak różnych
praktyk jest fakt, że oryginalnej obsady Mesjasza w zasadzie nie ma, bo sam
Handel zmieniał ją kilkanaście razy w zależności od tego, jakimi siłami
mógł w danej sytuacji dysponować, l nawet obsada z prawykonania nie jest
uznawana za wzorzec, bo Handel zmieniał ją zarówno jeszcze przed tą
kreacją, jak i zaraz po niej. Zresztą zmiany przezeń dokonywane nie dotyczyły wyłącznie ilości wykonawców, bo także ich możliwości
muzyczno-technicznych. Tak więc arie z Mesjasza bywały dłuższe i krótsze,
wyższe i niższe, szybsze i wolniejsze, a nawet w grę wchodziły zmiany
obsady solowej jak np. kastrat na sopran, lub bas na alt. W czasie
prawykonania Mesjasza w New Musick-Hall w Dublinie 13 IV 1742 roku brało
udział tylko 20 chórzystów i odpowiednio mała orkiestra. A już w 100.
rocznicę urodzin Handla, czczoną koncertem w Westminster-Abbey w Londynie,
chór liczył 275 śpiewaków, a orkiestra - 248 instrumentalistów. A przecież nie był to jeszcze rekord rozdmuchania obsady 'Mesjasza", bo w 150.
rocznicę śmierci Handla. też w Londynie, w wykonaniu tego arcydzieła
wzięło udział aż 2765 śpiewaków i 460 instrumentalistów! Oczywiście od tego czasu datuje się tendencja odwrotna: do unikania tak wielkiej przesady,
a w grę wchodzi nawet lansowanie kameralizacji obsady. Przykładem - wersja
Mozartowska, która w realizacji wrocławskiej [Wratislayia Cantans 1992)
wykorzystała zaledwie 16 śpiewaków. Dziś przeważają obsady umiarkowane
ilościowo i taki właśnie skład pojawi się na niniejszym koncercie. Po przeszło dwóch i pół wieku niesłabnącej żywotności Handlowskiego
Mesjasza można by wciąż powtarzać słowa z recenzji po prawykonaniu, bo odczucia słuchaczy się po prostu nie zmieniają. Czyż nie można by dzisiaj
powtórzyć za recenzentem Faulkner's Dublin Journal, że Brak słów, by wyrazić nadzwyczajny zachwyt, jaki wywołał ten utwór wśród pełnej
podziwu publiczności. Wzniosłość, wspaniałość i subtelność,
dostosowane do najwyższych, najbardziej majestatycznych i wzruszających
słów, to wszystko zmówiło się, aby zachwycić i oczarować
rozentuzjazmowane serce i ucho
. To przeładowanie wrażeniami po wysłuchaniu
Mesjasza jakże często aż prosi się o jakieś ujście, a świadectwem tego
może być pisanie wierszy o tej wspaniałej muzyce. Oto przykład:
Krzysztof Jeżewski - Haendel: Mesjasz Jam jest muzyka jam ramię Prawoli ja wznoszę do istnienia światy, słońca, gwiazdy. •• Ja rozwieszam przestrzenie przetykane złotem ja maluję przestworza w niepojęte barwy. Przeze mnie droga w wiekuisty Pokój przeze mnie droga w lazurowe raje. Jam rozum i myśl rodna jam ład i pogoda jam światło wieczne. Przeze mnie stało się co stać się miało co' w swoim bycie cel jedyny mieści. Jam przeznaczenie jam nieuchronna treść treści. Ja wzniosłam Ur, Angkor i Teby. Ja zetrę światy i zawieszę czas. Jam jest muzyka jam ramię Prawoli ja nieprzenikniony, samoistny Sens. Ewa Kofin
AskAPP
24 kwietnia 2024 - 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
4 706teatr
TROJANKI
24 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH
Braniborska 59 Wrocław
18 397teatr
PIERWSZE RAZY
24 kwietnia 2024 - 12:00
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH
Braniborska 59 Wrocław
9 903teatr
Program POKAZ MAGI
24 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 89zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
130 509teatr
Wyszedł z domu. Tak zwana komedia
24 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
46 857teatr
Klub Rodzica: Zabawy z długopisem 3D
23 kwietnia 2024 - 17:00
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu, Multicentrum
ul. Powstańców Śląskich 210 Wrocław
2 599teatr
Improkracja pierze Twoje brudy
23 kwietnia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
3 820teatr
Dramat rodzaju męskiego
23 kwietnia 2024 - 19:15jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
32 987teatr
Stand-up / Cezary Jurkiewicz: Hej Einstein / Wrocław / 22.04.2024 r. / godz. 19:00
22 kwietnia 2024 - 19:00
CENTRUM KULTURY AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
6 988teatr