MUSICA POLONICA NOVA
- 27 stycznia 2004, wtorek» 19:00
LUTOSŁAWSKI, KIEŁB, SZYMAŃSKI, KILAR
Koncert w ramach XXIV Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica
Polonica Nova
.
Wojciech Michniewski — dyrygent Jean-Louis Capezzali — obój (Francja) Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej
Program: W. Lutosławski — Novelette
K. Kiełb — Tetrada
na orkiestrę
symfoniczną P. Szymański — Partita nr 4 P. Moss — Visages
- koncert na obój i orkiestrę (polskie prawykonanie) W. Kilar — Kościelec 1909
www.MusicaPolonicaNova.art.pl
Wojciech Michniewski Urodził się w roku 1947 w Łodzi. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie - dyrygenturę u Stanisława
Wisłockiego (dyplom z wyróżnieniem), kompozycję i teorię muzyki u Andrzeja Dobrowolskiego. Wraz z Krzysztofem Knittlem i Elżbietą Sikorą
utworzył grupę kompozytorską KEW. Jego utwór Szeptet
zdobył w 1975 nagrodę włoskiego radia i telewizji Premio rai. Od 1973 Wojciech Michniewski
związany był z Filharmonią Narodową, początkowo jako dyrygent-asystent,
zaś od 1976 jako stały dyrygent. W 1974 zdobył wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach, w 1977 - I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Guido Cantellego w mediolańskim
Teatro alla Scalla, w 1978 - brązowy medal na Międzynarodowym Konkursie
Dyrygenckim im. Ernesta Ansermeta w Genewie. Od 1979 do 1981 był dyrektorem
artystycznym Teatru Wielkiego w Łodzi, pełniąc równocześnie (do 1983)
funkcję kierownika muzycznego w Warszawskiej Operze Kameralnej. W latach
1984-1987 był stałym dyrygentem gościnnym Polskiej Orkiestry Kameralnej
(obecnie Sinfonia Varsovia), zaś od 1987 do 1991 stał na czele Filharmonii
Poznańskiej jako jej dyrektor naczelny i artystyczny. Od 1991 Wojciech
Michniewski, mimo że otrzymuje od różnych orkiestr propozycje stałej
współpracy, dyryguje wyłącznie gościnnie. Jest dyrygentem bardzo
wszechstronnym, prowadzi zarówno koncerty symfoniczne, jak i spektakle
operowe, a obok repertuaru klasycznego jest szczególnie ceniony za interpretacje muzyki współczesnej. W 1975 otrzymał Orfeusza
- nagrodę
krytyki za najlepsze wykonanie polskiego utworu na Warszawskiej Jesieni
(Psychodrama Bairda), w 1987 - nagrodę krytyki na Musikbiennale Berlin.
Chętnie współpracuje z warszawskim Teatrem Wielkim, gdzie przygotował
muzycznie prapremiery oper Elżbiety Sikory (Wyrywacz serc
, 1995), Roxanny
Panufnik (The Music Programme
, 2000) i Pawła Mykietyna (Ignorant i szaleniec
, 2001). Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. W 1996 uhonorowany został statuetką Fryderyka
za płytę z muzyką Witolda Lutosławskiego, nagraną z Krzysztofem Jakowiczem i z orkiestrą Sinfonia Varsovia. Koncertował w Europie, Azji, Ameryce
Północnej i Południowej. Brał udział w wielu międzynarodowych
festiwalach muzycznych.
Jean-Louis Capezzali Urodził się w Saint-Etienne we Francji. Studiował w Conservatoire de Versailles, gdzie uzyskał dyplom ze złotym medalem oraz nagrodę honorową. W 1979 roku, po uzyskaniu tytułu profesorskiego, został nominowany, w wieku lat 20, na stanowisko pierwszego oboisty – solisty zespołu les Concerts Lamoureux. Jednocześnie zdobył laury na międzynarodowych konkursach w Genewie (1982) i w Pradze (1986). W 1984 r. Jean-Luois Capezzali został przyjęty na stanowisko solisty-oboisty w l’Orchestre Philharmonique de la Radio France.Od 1988 jest profesorem Conservatoire National Supérieur de Musique w Paryżu. Prowadzi ponadto ożywioną działalność jako solista, występując z takimi zespołami jak les Concerts Lamoureux, l’Ensemble Orchestral de Paris, l’Orchestre symphonique français, l'Orchestre National de Bordeaux-Aquitaine, l'Orchestre de chambre de Toulouse oraz Deutsche Staatsoper Berlin. Z wieloma zespołami występuje też jako kameralista. Jest regularnie zapraszany na kursy mistrzowskie połączone z koncertami w Japonii, Taiwanie, krajach skandynawskich, Rosji, Niemczech, USA. Na swym koncie ma zrealizowanych wiele nagrań.
Każda z prezentowanych kompozycji to odrębne światy dźwiękowe. Dzieli je
wiele zmian jakie dokonały się w polskiej muzyce współczesnej od lat
siedemdziesiątych do dnia dzisiejszego. Różny jest także określony styl
kompozytorski obecny w utworach dwóch wielkich kompozytorów: Lutosławskiego
i Kilara, a także twórców młodszego pokolenia. Znana i ceniona Novelette
powstała w 1979 roku na zamówienie National Symphony w Waszyngtonie i jej
szefa Mścisława Rostropowicza Prawykonanie utworu odbyło się tamże w 1980 roku. Sam kompozytor opisał ją w programie 'Warszawskiej Jesieni': Utwór
składa się z pięciu części – Zapowiedzi (Annoucement), Trzech zdarzeń
(Three events) i Zakończenia (Conclusion)
. Pięć lat później ukazało
się pierwsze wydanie tego utworu we wspólnej edycji Kraków-Chester. Krąg
inspiracji pozamuzycznych Krystiana Kiełba jest dobrze znany i bardzo w jego
muzyce czytelny. Tym razem po raz pierwszy usłyszymy nowy utwór kompozytora
zatytułowany Tetrada
nawiązujący do symboliki liczby 4. O dziele swoim
kompozytor napisał: Utwór powstał w 2003 roku. Przeznaczony jest na orkiestrę symfoniczną z rozbudowaną grupą instrumentów perkusyjnych.
Tytuł nawiązuje do konstrukcyjno-formalnych założeń kompozycji. Utwór
składa się bowiem z czterech ogniw połączonych attaca w organiczną
całość. Kompozycja oparta jest na bardzo ograniczonym materiale
motywicznym, stanowiącym podstawę kształtowania płaszczyzn wertykalnych i horyzontalnych
. Tetrada
Krystiana Kiełba uzyskała rekomendację Jury
Krajowego polskiej sekcji International Society for Contempoprary Music do wykonania na festiwalu World Music Days 2005. Twórczość Pawła
Szymańskiego od pierwszych utworów jest niezwykle oryginalnym i określonym
zjawiskiem w polskiej muzyce współczesnej. Odrębne miejsce w tej twórczości zajmują Partity, pisane na orkiestrę, w których tradycyjne
założenia konstrukcyjne przeplatają się z oryginalnym stylem
współczesnym kompozytora. Komentarz kompozytora jest bardzo krótki i konkretny: 'Partitę IV napisałem w 1987 roku na zamówienie północno
irlandzkiej rozgłośni BBC dla festiwalu muzyki współczesnej Sonorities
87 organizowanego przez Qeen’s University w Belfaście. Tam też w kwietniu
1987 roku odbyło się prawykonanie utworu oraz dokonano nagrania
arvchiwalnego dla BBC. Grała Ulster Orchester pod dyrkecją Lionela Frienda.'
Kolejne polskie prawykonanie to znany już w Europie utwór Visages
na obój
solo i orkiestrę, polskiego kompozytora zamieszkałego w Paryżu, Piotra
Mossa. Sam kompozytor szczegółowo opisał zarówno utwór jak i okoliczności jego powstania: 'Koncert obojowy Visages
napisałem na zamówienie Radia Francuskiego dla Jeana-Louisa Capezzali. On też był
pierwszym wykonawcą tego utworu i będzie grał także polskie prawykonanie
tej kompozycji. Światowa premiera miała miejsce w Paryżu na zeszłorocznym
festiwalu 'Présences'. Orchestre Philharmonique de Radio France dyrygował
Daniel Kawka. Utwór jest jednoczęściowy, trwa około 30 minut i jak to zwykle bywa napisany jest dość wirtuozowsko. Wirtuozowska jest nie tylko
partia solisty, ale i w wielu wypadkach partia orkiestry. Skład orkiestry
opiera się (wyłączając smyczki) na cyfrze 3. Mamy tu więc trzy
instrumenty dęte drewniane, trzy dęte blaszane, 3 perkusje, trzy instrumenty
strunowe (harfa, klawesyn i fortepian). Te instrumenty oraz trzy perkusje
powinny być rozmieszczone na estradzie »stereofonicznie« harfa na lewo,
klawesyn w środku i fortepian na prawo. Utwór jest ciągiem zdarzeń
muzycznych, jakby scen o różnym charakterze emocjonalnym, ciągiem twarzy
(stąd tytuł, Visages
), które mijamy w tłumie i z których każda niesie
w sobie jakąś historię, jakąś tajemnicę...' Napisany w 1977 roku przez
Wojciecha Kilara utwór zatytułowany Kościelec 1909
to dziś legenda, a zarazem jedno z pierwszych stylizowanych dzieł kompozytora poświęconych
tematyce związanej z Tatrami. Sam kompozytor opisał to dzieło,
podkreślając swoją osobistą dedykację: Kościelec 1909
jest rodzajem
poematu symfonicznego. Jego warstwa programowa nawiązuje do tragicznej
śmierci wielkiego polskiego symfonika i wybitnego taternika Mieczysława
Karłowicza, który zginął w tatrach przysypany lawiną śnieżną pod Małym Kościelcem. Jest wreszcie moim osobistym wyznaniem. Hołdem dla
kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi teraz coraz
bliższe. Dramatis personae
stanowią trzy symbole, niejako tematy, czy też
motywy- temat Kościelca, temat otchłani i temat losu. Wszystkie zmierzają
do jednej muzycznej gradacji i finału.' (Walentyna Węgrzyn)
AskAPP
24 kwietnia 2024 - 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Rynek-Ratusz 27 Wrocław
4 571teatr
TROJANKI
24 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH
Braniborska 59 Wrocław
18 259teatr
PIERWSZE RAZY
24 kwietnia 2024 - 12:00
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH
Braniborska 59 Wrocław
9 761teatr
Program POKAZ MAGI
24 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 89zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
130 165teatr
Wyszedł z domu. Tak zwana komedia
24 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Scena na Strychu
Rzeźnicza 12 Wrocław
46 423teatr
Klub Rodzica: Zabawy z długopisem 3D
23 kwietnia 2024 - 17:00
Miejska Biblioteka Publiczna we Wrocławiu, Multicentrum
ul. Powstańców Śląskich 210 Wrocław
2 523teatr
Improkracja pierze Twoje brudy
23 kwietnia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
3 744teatr
Dramat rodzaju męskiego
23 kwietnia 2024 - 19:15jest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
32 866teatr
Stand-up / Cezary Jurkiewicz: Hej Einstein / Wrocław / 22.04.2024 r. / godz. 19:00
22 kwietnia 2024 - 19:00
CENTRUM KULTURY AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
6 909teatr