koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

Koncert Kameralny Dźwięki Skandynawii

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 576 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Wrocław » pl. Uniwersytecki 1 » NA MAPIE

  • 26 kwietnia 2005, wtorek
    » 19:00

15. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny EUROSILESIA

Krzysztof Jakowicz – skrzypce

Krystyna Borucińska – fortepian

oraz

Aneta Góral - sopranbr> Dagmara Miller - mezzosopranbr> Rafał Żurakowski - barytonbr> Mirosław Gąsieniec - fortepianbr>

Program: Pieśni kompozytorów szwedzkich: Wilhelma Stenhammara, Hugo Alfena, Wilhelma Petersona Bergera

oraz

Bo Linde – Sonatina na skrzypce i fortepian 1.Tranquillo,2. Scherzando vivo, 3.Largo, 4.Allegro con brio

Wilhelm Stenhammar – Sonata a-moll op. 19 na skrzypce i fortepian 1.Allegro con anima,2. Andantino, 3.Allegro

Wilhelm Stenhammar, Hugo Alfvén

Jest trzecim z nordyckich kompozytorów – triumfatorów obok Jeana Sibeliusa oraz Carla Nielsena. Ma opinię najistotniejszego ze szwedzkich kompozytorów minionych dwustu lat. Na oficjalnej stronie internetowej Szwedzkiej Ambasady w Kijowie odnaleźć można stwierdzenia, iż Wilhelm Stenhammar był nieśmiałym, wrażliwym muzykiem hołdującym klasycznym ideałom. Jego twórczość pozostawała pod wpływem Brahmsa i Sibeliusa. Był ponadto wszechstronnym pianistą. Hugo Alfvén zaś zwany był Szwedzkim głosem w świecie.

Bo Linde

Życie i kariera tego szwedzkiego kompozytora była nadzwyczaj krótka. Mając zaledwie 37 lat odebrał sobie życie. Mimo tego stworzył imponującą ilość dzieł: balet, operę dziecięcą, dwie symfonie i inne utwory orkiestrowe jak np. dwa koncerty fortepianowe, koncerty na skrzypce i wiolonczelę, Koncert na orkiestrę i Mały koncert na kwintet dęty i smyczki. Jego twórczość obejmuje również pieśni i utwory fortepianowe. Jego styl muzyczny zakorzeniony jest w twórczości Szostakowicza i Brittena. Wilhelm Peterson – Berger

Odziedziczył muzykalność po swojej matce. Pierwsze doświadczenia muzyczne związane są również z jej osobą. Mając zaledwie siedem lat mały Wilhelm słuchał z zachwytem matki grającej pewnego wieczoru Sonatę księżycową Ludwiga van Beethovena. Tak zrodziła się jego pasja do przesiadywania przy fortepianie, improwizacji oraz kompozycji. Będąc już doświadczonym kompozytorem pozostawał jednak w cieniu mu współczesnych - Wilhelma Stenhammara i Hugo Alfvéna. Uznanie publiczności zdobył pisząc drobne utwory fortepianowe oraz chóralne.

Współpraca: Uniwersytet Wrocławski

Krystyna Borucińska

jest absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Grę na fortepianie studiowała pod kierunkiem J. Wobożila, I. Kirjackiej i J. Lefelda. Główną dziedziną jej zainteresowań i działalności estradowej jest kameralistyka, którą studiowała w klasie Z. Vogtman i K. Wiłkomirskiego. Grając w duetach i trio fortepianowym (Trio Warszawskie) została laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów kameralnych (Gdańsk, Bordeaux, Belgrad), towarzyszyła także swoim partnerom skrzypkom i wiolonczelistom na licznych konkursach międzynarodowych (w Wiedniu, Monachium, Budapeszcie, Florencji, im. Królowej Elżbiety w Brukseli). Od wielu lat prowadzi bogatą działalność koncertową, występując u boku wybitnych artystow, takich jak: Roman Jabłoński, Krzysztof Jakowicz, Andrzej Hiolski, Pierre Amoyal. Bierze udział w recitalach organizowanych przez wszystkie krajowe filharmonie i inne instytucje muzyczne. Koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w USA, Kanadzie, Meksyku i Kubie. Brała udział w licznych prestiżowych festiwalalch muzycznych, ( m.in. Festiwal Flandryjski, Leporello w Schlezwig-Holstein, Cervantino w Meksyku, Festiwal w Łańcucie, Warszawska Jesień, Fetsiwal Chopinowski w Dusznikach). Współpracuje również z orkiestrami i wielokrotnie była zapraszana przez orkiestrę Sinfonia Varsovia do udziału w koncertach i nagraniach. Ma na swoim koncie prawykonania utworów polskich kompozytorów współczesnych: Witolda Lutosławskiego, Marty Praszyńskiej, Piotra Mossa. Specjalne miejsce w aktywności artystycznej Krystyny Borucińskiej zajmuje realizacja nagrań. Nagrywała wielokrotnie dla różnych radiofonii polskich i zagranicznych, głównie dla BBC, gdzie brała udział w kilkunastu sesjach nagraniowych w Londynie, Machesterze, Bristolu i Glasgow. Ma w swoim dorobku również szereg nagrań płytowych, w tym monograficzne nagranie poświęcone muzyce Karola Szymanowskiego (dokonane ze skrzypkiem – Krzysztofem Jakowiczem). Działalność koncertową łączy z pracą pedagogiczną – jest profesorem w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Aneta Góral

Jest absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Prezentuje bogaty repertuar, od oper i oratoriów po utwory współczesne, obejmujący m.in. takich kompozytorów jak: J. Haydn, W.A. Mozart, V. Bellini, G. Donizetti, G. Verdi, G. Puccini, K. Szymanowski, M. Gąsieniec. Często występuje na koncertach międzynarodowych, m. in. z Elbland Philharmonie Sachsen oraz Neue Lausitzer Philharmonie, brała udział w tournee koncertowym z oratorium 'Helmuth James von Moltke“ zorganizowanym przez Unię Europejska. Wielokrotnie występowała z koncertami symfonicznymi, kameralnymi i recitalami (m.in. z W. Ochmanem) w ramach Międzynarodowego Śląskiego Festiwalu Muzycznego 'Porozumienie“. Uczestniczyła w polskim prawykonaniu oratorium 'Chrystus“ F. Liszta. W związku z uroczystością wręczenia tytułu doktora honoris causa K. Masurowi, brała udział w wykonaniu Kantaty Śląskiej 'Tu się urodziłem“ M. Gąsieńca. Jest laureatką konkursu YAMAHA.

Dagmara Miller

Jest absolwentką Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie zdobywała wiedzę w zakresie wykonawstwa muzyki operowej oraz oratoryjno- kantatowej. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich u wybitnych polskich artystów (J.Rappe), także była zapraszana do udziału w festiwalach, między innymi w Śląskim Festiwalu Muzycznym 'Porozumienie“, 'Wratislavia Cantans“, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdr. W latach 1995-2002 współpracował a z Filharmonia Wrocławską, Kaliską, Opolską, także z Elbland Philharmonie Sachsen, Neue Lausitzer Philharmonie. Jest odtwórczynią partii altowych i mezzosopranowych w ponad 30 dziełach oratoryjnych i kantatowych. Dla Polskiego Radia nagrała partię Dydony w operze Dydona i Eneasz H. Purcell’a.

Rafał Żurakowski

Urodził się w Opolu, gdzie ukończył Państwową Szkolę Muzyczną I i II stopnia im. F. Chopina w klasie fortepianu. Studia pianistyczne odbył w Akademii Muzycznej we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Włodzimierza Obidowicza. Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Wiktora Mierżanowa i Aleksieja Orłowieckiego. W 1998 roku ukończył studia wokalne w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Doskonalił swoje umiejętności na licznych mistrzowskich kursach wokalnych. Jest laureatem V-go Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju. Na scenie operowej debiutował w roku 1998 rolą Alfreda w Traviacie G. Verdiego. W latach 1998-99 współpracował z Państwową Operą we Wrocławiu. Występował na licznych festiwalach muzycznych m.in. Wratislawia Cantans, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym EuroSilesia, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie Zdroju i Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie. Brał udział w galach operowych u boku Wiesława Ochmana. Prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą. Występował w galach operowych z towarzyszeniem Elblang Philharmonie Sachsen, czy tourneé po Belgii i Niemczech organizowanym pod patronatem Unii Europejskiej z orkiestrą Neue Lausitzer Philharmonie. Swoich zainteresowań zawodowych nie ograniczył tylko do muzyki operowej. Wykonuje również muzykę oratoryjną różnych stylów i epok. W roku 1997 uczestniczył w prawykonaniu polskim oratorium Franciszka Liszta Chrystus.

Mirosław Gąsieniec

Urodzony w 1954, pianista i kompozytor, ukończył studia pianistyczne z wyróżnieniem (1979) oraz studia kompozytorskie także z wyróżnieniem (1988) w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W latach 1972-80 był jako kompozytor uczniem i prywatnym stypendystą Witolda Lutosławskiego a w latach 1979 i 1980 był jako pianista dwukrotnie stypendystą Towarzystwa im.F.Chopina w Warszawie. Laureat krajowych i zagranicznych konkursów kompozytorskich: Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski Forum Młodych77 Kraków(1977), Międzynarodowy Konkurs KompozytorskiJeunesses musicalespod przewodnictwem Henri Dutilleux Belgrad (1978), Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski przy festiwaluMłodzi Muzycy Młodemu MiastuStalowa Wola(1979) pod przewodnictwem K.Pendereckiego III nagroda za utwórTryptyk dla 11 wykonawców, utwór wydany drukiem przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne PWM Kraków 1984, Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski w Bad Orb w Niemczech (1981). Twórca muzyki fortepianowej m.in. Etiuda, Mazurk oraz wirtuozowskich opracowań utworów F.Liszta, E.Lieblinga, J.Straussa; muzyki kameralnej m.in. Metamorfozy, Tryptyk dla 11 wykonawców, Sinfonietta, Ostinato, Pieśni dziecięce, Capriccio, Dialogi; muzyki symfonicznej Toccata, muzyki filmowej oraz kilku dzieł oratoryjno-kantatowych: oratorium Helmuth James von Moltke (1992, CD 1993) inspirowane historycznym spotkaniem T. Mazowieckiego i H. Kohla w Krzyżowej w 1989 r., kantata w stylu barokowym Święta Jadwiga Śląska (1993) powstała na zakończenie obchodówRoku Jadwiżańskiego, Kantata Śląska - Tu się urodziłem(1994) skomponowana na życzenie Dyrektora Filharmonii Nowojorskiej Maestro Kurta Masura i przez niego prawykonana, kantata Najwyższy Dar Eucharystia skomponowana z okazji 46. Międzynarodowego Kongresu Eucharystycznego we Wrocławiu, poemat Trostgedich skomponowany na zamówienie Neue Lausitzer Philharmonie w związku z obchodami 400-lecia urodzin niemieckiego poety barokowego Martina Opitza. W latach 1985-86 był współtwórcą i pianistą Wrocławskiego Tria Fortepianowego, które koncertowało w Polsce i za granicą we współpracy z Krajowym Biurem Koncertowym i Pagartem. W latach 90-tych utworzył razem z pianistką niemiecką L.Bertok duet fortepianowy, który występował w Polsce i Niemczech. W latach 1991-94 był prezesem Związku Kompozytorów Polskich Oddział we Wrocławiu i powołał cykl koncertów pod honorowym patronatem Prezydenta WrocławiaKompozytorskie Portretyz udziałem wybitnych wykonawców m.in. Orkiestrą KameralnąAmadeuspod dyrekcją Agnieszki Duczmal oraz Kwartetem Śląskim z Katowic Od 1991 r. pomysłodawca, współtwórca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Śląskiego Festiwalu MuzycznegoPorozumienie, w którego rozwój osobiście zaangażowany jest światowej sławy dyrygent Maestro Kurt Masur. W ramach tego festiwalu wystąpiła m.in. Filharmonia LipskaGewandhaus(1996) oraz New York Philharmonic(2000), oba zespoły pod dyrekcją Maestro Kurta Masura. M.Gąsieniec koncertuje jako pianista i kameralista w kraju i za granicą. W roku 2000 nagrał płytę solową CD a w roku 2001 płytę CD wspólnie z K.A.Kulką z sonatami Beethovena i Brahmsa. W 1990 za swą działalność kompozytorską i pianistyczną został uhonorowany odznakąZasłużony Działacz Kulturyprzez Ministra Kultury i Sztuki a na 25-lecie swojej pracy artystycznej w roku 2000 odznaczonySrebrnym Krzyżem Zasługi` przez Prezydenta Polski. Obecnie na stałe związany z Katedrą Kameralistyki Akademii Muzycznej im.Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ