FESTIWAL WROCŁAWIU, DZIEŃ 10, KONCERT 1
- 25 lipca 2004, niedziela» 19:00
FESTIWAL TRZECH BAROKÓW
Muzyka trzech baroków Kultura muzyczna epoki baroku zadziwia nas wielością
i różnorodnością form, mnogością barw, bogactwem i wieloznacznością
symboli. Każda z europejskich krain o wyraźniej zaznaczonej kulturowej
tożsamości, niemal wszystkie ważne ośrodki miejskie, najbogatsze
arystokratyczne rezydencje, ośrodki kultu religijnego kreowały swoje własne
odmiany, warianty i wersje baroku. Gdybyśmy jednak podjęli wędrówkę do korzeni tej kultury, gdybyśmy z tej potężnej, ogólnoeuropejskiej sieci
muzycznych powiązań, koligacji i pokrewieństw spróbowali dotrzeć do wspólnego wszystkim jej elementom praźródła, niewątpliwe dotarlibyśmy w końcu do Włoch. Tutaj nie tylko narodziła się idea barokowej estetyki i uzyskała swoje pierwsze wcielenia, ale w pewnym sensie zaprogramowany został
cały proces dalszego rozwoju barokowej muzycznej cywilizacji
. Przez kilka
dziesięcioleci XVII wieku muzyka włoska była zupełnie samowystarczalna.
Jej nowość i nowatorstwo nie podlegały dyskusji, a atrakcyjność zwabiała
do Włoch nieprzebrane zastępy adeptów sztuki muzycznej z całej Europy.
Włosi stworzyli formy, wymyślili tematy, otworzyli nowe przestrzenie dla
ekspresji. Jednocześnie pragmatycznie rozumiejąc prawa rynku dokonali
prawdziwego paneuropejskiego Blitzkriegu. Byli wszędzie, a wraz z nimi muzyka
korzystająca w niespotykanym dotąd zakresie z dobrodziejstwa druku. Można
było odnieść wrażenie, że ta tendencja całkowicie zunifikuje europejskie
życie muzyczne. Byłby to jednak wniosek dalece nieuprawniony. Europa była
już bowiem wtedy muzycznie podzielona i nawet jeśli w pierwszym odruchu
poddała się włoskiej ekspansji, to w drugim, wykazała więcej troski o własne dziedzictwo. Nigdzie w Europie muzyka włoska nie zaistniała tak silnie, jak w krajach niemieckojęzycznych. Im bardziej na północ tym wpływ
ten był mniejszy, ale skoro sam Buxtehude pisał doskonałe sonaty triowe w czystym stylu włoskim, a jego organowy styl fantastyczny wywodzi się wprost
z pomysłów włoskich mistrzów klawiatury, to można powiedzieć, że Niemcy, zwłaszcza te obszary, w których panował katolicyzm, zostały przez
Włochów podbite. Oczywiście, nie tylko przez samych Włochów, bo to nie kto inny jak wielki Heinrich Schütz z pierwszej ręki poznawał sztukę
Monteverdiego i był jej wielkim ambasadorem. W Niemczech rozegrała się najbardziej spektakularna i kreatywna asymilacja włoskiego baroku, która nie zniweczyła, a wręcz wsparła ewolucję stylów lokalnych, co widać przede
wszystkim w sztuce sakralnej kompozytorów protestanckich z Janem Sebastianem
Bachem na czele. Zupełnie inaczej przebiegło spotkanie kultury włoskiej i francuskiej. Burzliwe estetyczne spory doprowadziły ostatecznie do ukształtowania się wysoce idiomatycznego stylu, na straży którego stanął
kompozytor rodem z Włoch, a któremu patronowali kolejni francuscy królowie.
Narodził się styl francuski pod wieloma względami od włoskiego prostszy,
ale pod wieloma bardziej wyrafinowany. Niemcy, mistrzowie syntezy, nie pozostali obojętni na ten proces i już wkrótce w ich muzyce pojawiły się wyraźne wpływy znad Sekwany. Proces mieszania się i przenikania stylistyk
trwał nieprzerwanie do nastania klasycyzmu. W tej wielkiej muzycznej epopei i wędrówce ludów trzy style, trzy baroki zachowały swoją największą
odrębność – włoski, francuski i niemiecki, który dwóm pierwszym
zawdzięczał bardzo wiele, ale nie mniej sobie samemu.
Wykonawcy: Martin Gester (dyrygent), Dorothee Mields (sopran), Alice Piérot (skrzypce), Arte dei Suonatori.
Program: G.F. Haendel, G. Sammartini, J.S. Bach, J. Schober.
HYSTERIKON
18 kwietnia 2024 - 18:00jest więcej terminów
AKADEMIA SZTUK TEATRALNYCH
Braniborska 59 Wrocław
12 242teatr
Wrocław| Antoni Syrek-Dąbrowski | Jaka piękna katastrofa |18.04.24 g.19.00
18 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 79zł
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
8 284teatr
Dramat rodzaju męskiego
18 kwietnia 2024 - 19:15 | KUP-BILET | 60złjest więcej terminów
Wrocławski Teatr Współczesny im. Marii i Edmunda Wiercińskich - Duża Scena
Rzeźnicza 12 Wrocław
23 368teatr
Tribute to Sir Elton John
18 kwietnia 2024 - 19:00 | KUP-BILET | 179złjest więcej terminów
Hala Orbita
ul. Wejherowska 34 Wrocław
119 677teatr
Wielka trasa Stand-up Polska | Wrocław 17.04.2024 g. 18:30
17 kwietnia 2024 - 18:30
Sala Koncertowa Radia Wrocław
al. Karkonoska 10 Wrocław
8 509teatr
IMPROKRACJA: "B2B or not to be" -improwizowana rozmowa o pracę 16.04.2024 (wtorek), godz. 20:00
16 kwietnia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
nie podano Wrocław
1 225teatr
"B2B or not to be" - improwizowana rozmowa o pracę
16 kwietnia 2024 - 20:00
Vertigo Jazz Club & Restaurant
Oławska 13 Wrocław
3 554teatr
Chciałbym się mylić - 4 temin
16 kwietnia 2024 - 19:00
CENTRUM KULTURY AGORA
ul. Serbska 5a Wrocław
16 530teatr
Stand-up wieczór. Tomek Machnicki i Krzysiek Kasparek
16 kwietnia 2024 - 20:00
WędrówkiPub
ul. Podwale 37/38 Wrocław
17 841teatr