koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarBANKSYMuzyczne Opowieści Europy
zmodyfikowano  12 lat temu

MUZYKA DAWNA - PERSONA GRATA

Toruń »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 368 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 4 czerwca 2003, środa
    » 19:00

TELEMANN - VIVALDI - NOWA PŁYTA

Wykonawcy: Dan Laurin (Szwecja) Arte dei Suonatori

Program: - Georg Philipp Telemann Koncert polski B-dur na smyczki i basso continuo - Georg Philipp Telemann Suita a-moll na flet prosty, smyczki i basso continuo - Antonio Vivaldi Koncert c-moll na flet prosty, smyczki i basso continuo - Antonio Vivaldi Koncert na smyczki i basso continuo G-dur (F.XI no 40) - Georg Philipp Telemann Concerto F-dur na flet prosty, smyczki i basso continuo - Georg Philipp Telemann Koncert polski G-dur na smyczki i basso continuo

O projekcie Georg Philipp Telemann – nieprzerwanie przez 46 lat Miejski Dyrektor Muzyczny Hamburga, założyciel słynnego Collegium Musicum w Lipsku, jeden z pierwszych twórców, któremu udało się kontrolować publikację własnych dzieł, dzięki czemu ukrócił wydawnicze piractwo (bo to plaga znacznie starsza od kserografu i cedeerów!) stając się niejako pionierem ochrony praw autorskich. Poza tym - niezwykle dynamiczna osobowość, otwarty umysł, ciekawski charakter, muzyczny eksperymentator i najpłodniejszy twórca w dziejach muzyki. Napisał, między innymi, około 1000 suit orkiestrowych; 12 roczników (czyli około 2000) kantat; 46 pasji; 40 oper; kilkaset koncertów i wiele, wiele innych utworów – w sumie dorobek Telemanna liczy sobie więcej kompozycji niż Bacha i Haendla razem wziętych! Nie było w baroku formy muzycznej, w której Telemann nie wypróbowałby swoich twórczych umiejętności. Z drugiej strony na mapie licznych podróży twórcy nie było kraju, w którym nie skorzystałby on z okazji do odwiedzin wiejskiej karczmy czy zajazdu, by posłuchać tam miejscowych wirtuozów ludowych skrzypiec, dud, cymbałów, fletów czy fujarek. Skrzętnie notowane w pamięci rytmy, frazy i melodie wykorzystywał później w wielu swoich utworach. Flet prosty był pierwszym z wielu instrumentów, które opanował słynny magdeburczyk i, wnioskując choćby z ilości kompozycji napisanych na ten instrument oraz z niezwykłej wirtuozerii partii solowych, zapewne w grze na flecie Telemann był prawdziwym mistrzem. W wieczorze z Danem Laurinem – bohaterem pierwszej naszej festiwalowej płyty - prócz Koncertu F-dur na flet prosty, smyczki i basso continuo usłyszymy również Suitę a-moll Telemanna na ten sam skład instrumentalny. W lutym orkiestra Arte dei Suonatori wykonała ten utwór wraz z Alexisem Kossenką, a więc nadarza się wyjątkowa okazja do porównań wrażliwości i stylów wykonawczych obu muzyków. W programie umieściliśmy również dwa koncerty (w tym jeden na flet) Antonia Vivaldiego, co z pewnością urozmaici czekający nas muzyczny wieczór, a także da szanse porównania obu, niezwykle charakterystycznych i wpływowych w dziejach muzyki, manier kompozytorskich. Klamrą spinającą będą dwa Koncerty polskie na smyczki i basso continuo Telemanna, który z muzyką polską (Śląsk i Małopolska) zetknął się w czasie służby u hrabiego von Promnitz. Polski żywioł ludowy podniesiony do rangi sztuki już na początku XVIII wieku? Tak tak, monsiueur Chopin… Szymon Małecki

www.personagrata.pl

zmodyfikowano  12 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ