koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TINA
zmodyfikowano  11 lat temu

Koncerty fletowe i symfonie na smyczki

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 6 151 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 25 maja 2006, czwartek
    » 19:00

C. P. E. Bach

Wykonawcy:

Flet traverso, flet prosty - Alexis Kossenko (Francja)

Orkiestra festiwalowa Arte dei Suonatori

Skrzypce: Aureliusz Goliński, Ewa Golińska, Marta Mamulska, Martyna Pastuszka, Adam Pastuszka, Violetta Szopa - Tomczyk

Altówki: Dymitr Olszewski

Wiolonczele: Bas van Hengel

Kontrabas: Stanisław Smołka

Klawesyn: Joanna Boślak–Górniok

Program koncertu:

Carl Philipp Emanuel Bach (1714 - 1788)

Symfonia nr 3 C – dur Wq 182.3

Allegro assai, Adagio, Allegretto

Koncert fletowy D–dur Wq 13

Allegro, Un poco andante e piano, Allegro assai

Carl Philipp Emanuel Bach

Symfonia nr 4 A – dur Wq 182.4

Allegro ma non troppo, Largo ed innocentemenente, Allegro assai

Koncert fletowy a–moll Wq 166

Allegro assai, Andante, Allegro assai

Alexis Kossenko

W wieku zaledwie czternastu lat ukończył studia w konserwatorium w Nicei, należał więc do tzw. cudownych dzieci. Wiadomo, że wszystkie dzieci są cudowne. Wiadomo też, że ogromnej większości to z wiekiem przechodzi. Alexisowi zostało. Po Nicei przyszedł czas na konserwatorium w Paryżu i w Amsterdamie, gdzie w ciągu kilku lat opanował grę na wszystkich typach historycznych i współczesnych fletów poprzecznych oraz na fletach prostych. Przeglądając listę zespołów i orkiestr, z którymi współpracował, trudno odgadnąć, jak udało mu się to wszystko pogodzić w czasie. Są na tej liście, między innymi, orkiestry symfoniczne: Philharmonie der Nationen, Ensemble Orchestral de Paris, Ensemble Orchestral de Basse Normandie, Orchestre de Bretagne, Orchestre d'Auvergne; orkiestry romantyczne: Anima Aeterna, Orchestre Révolutionaire et Romantique; zespoły barokowe i klasyczne: Capriccio Stravagante, La Grande Ecurie et la Chambre du Roi, Le Concert d'Astrée, Mozart Akademie. Pracował pod dyrekcją między innymi Tona Koopmana, Roya Goodmana, Johna Eliota Gardinera i Jos van Immerseela, Justusa Frantza, Mścisława Rostropowicza, Josa van Veldhovena, Emmanuelle Haime, Jaapa ter Lindena, Fabio Biondiego. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu płyt. Od kilku lat stoi na czele dwóch zespołów muzyki dawnej: La Bergamasca i Les Musiciens de Monsieur Croche. Z Arte dei Suonatori współpracuje od roku 2000 a ich pierwsza wspólna płyta z koncertami fletowymi C.P.E Bacha ukarze się w pierwszej połowie tego roku.

Historia projektu

Alexis KossenkoArte dei Suonatori spotkali się po raz pierwszy w roku 2000, w czasie wykonania bachowskiej Pasji wg św. Jana. Od tego momentu datuje się ich nieprzerwana, bardzo systematyczna i niezwykle intensywna współpraca.

Realizowana jest ona w ramach festiwalu Muzyka dawna – persona grata, którego ważną częścią jest cykl Historia koncertu fletowego. Oprócz tego, Alexis Kossenko i Arte dei Suonatori występują wspólnie na festiwalach w Toruniu, Wrocławiu i Paradyżu. Od kilku lat Alexis Kossenko występuje także jako dyrygent orkiestry. Współpraca Alexisa Kossenko i Arte dei Suonatori jest wspierana przez Ambasadę Republiki Francuskiej w Warszawie oraz francuskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Celem obu partnerów jest systematyczna płytowa dokumentacja najciekawszych projektów realizowanych w ramach serii Historia koncertu fletowego.

Zainteresowanie współpracą w tym zakresie wyraziła wytwórnia Alpha. Wykonawcy i wytwórnia postanowili rozpocząć serię nagrań od znakomitych, ale rzadko nagrywanych koncertów C.P.E. Bacha.

Charakterystyka programu:

Koncerty fletowe C.P.E. Bacha należą do najbardziej efektownych utworów napisanych na flet i orkiestrę, jakie powstały w okresie pomiędzy epoką muzycznego baroku a klasycyzmem. Skomponowane zostały na potrzeby orkiestry dworskiej w Berlinie, z myślą o królu Fryderyku II – fleciście amatorze, który grywał je jako solista. Rzecz jasna gust mecenasa sztuki, muzyka i króla w jednej osobie nie pozostał bez wpływu na artystyczny kształt koncertów fletowych, a dodać trzeba, że Fryderyk II był wielkim miłośnikiem rokoko, czego królewski pałac i dwór był najlepszym przykładem. W sztuce pałacowej, dzięki jego wsparciu, powstało tzw. fryderycjańskie rokoko łączące elementy francuskie i niemieckie. Monumentalność sal zastąpiona została kameralnymi salonami i pokoikami dekorowanymi delikatną porcelaną, wygodnymi meblami, jedwabiem i lustrami. Dominujące barwy to seledyny, róże, zaś wszelkie ornamenty musiały być drobne i naśladowały naturę. Wszelka sztuka miała więc służyć radości zmysłów, jej celem była przyjemność, jaka płynąć może z przebywania w otoczeniu pełnym wyrafinowanych ozdób i elegancji. Postulat ten dotyczył również muzyki. Koncertom fletowym Carla Philippa daleko więc do polifonii, uczoności formy i barokowej retoryki, a więc elementów stanowiących epicentrum sztuki wielkiego Jana Sebastiana. Ale też dwór to nie kościół. Tutaj ważny jest konwenans, który uczoną retorykę zastąpił elokwencją, zaś polifonię - muzyką opartą na fakturze homofonicznej o czarująco zarysowanej linii melodycznej, bogato zdobioną, ruchliwą, nieprzewidywalną, pełną gracji i wyrafinowanego smaku. Takie są koncerty fletowe Carla Philippa Emanuela Bacha. Pomimo swej wielkiej urody i popularności wśród słuchaczy, nie mają one zbyt bogatej dyskografii, a na międzynarodowym rynku płytowym brakuje nagrań dokonanych przy wykorzystaniu instrumentów dawnych. Dodać w tym miejscu należy, że unikatowym aspektem nagranej płyty jest zastosowanie niższego niż zwykle stroju charakterystycznego dla fletowej muzyki francuskiej.

Bilety: 10 zł (normalny), 6 zł (ulgowy)

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ