koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

Symfonia alpejska

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 131 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Richard Strauss

Podczas koncertów w wykonaniu orkiestry Filharmonii pod dyrekcją Marka Pijarowskiego usłyszymy Symfonię alpejską Richarda Straussa.

Pisze E. Krause: "Strauss nie planował kompozycji w sensie beethovenowskiego odczuwania przyrody, wzniosłego hymnu o etycznym stsunku człowieka do natury, a jedynie imponującą zjawiskami i przezyciami przyrody panoramę Alp". I wyraża się o dziele jako "technicznym cudzie": formalnym - jako że przy swej jednoczęściowości kryje jednak w sobie zarodki wszystkich czterech części prawdziwej symfonii oraz brzmieniowym - wobec niedościgłej wirtuozerii w operowaniu kolosalnym instrumentarium. "Iście barokowa intensywność barw i przejrzystość brzmieniowa udzielają płytkiemu w gruncie rzeczy tematowi świateł i cieni".

Symfonię alpejską poprzedzi **Koncert fortepianowy a-moll Roberta

Schumanna, interpretowany przez wyjątkowo cenionego i lubianego w Krakowie **Eugéne'a Indjica.

Eugéne Indjic – francusko – amerykański pianista pochodzenia rosyjskiego, naukę gry na fortepianie u A.Borovsky’ego rozpoczął w wieku 8 lat, następnie studiował pod kierunkiem A.Rubinsteina (który pozostał jego mentorem i przyjacielem do końca życia), N.Boulanger, L.Kirchera.

Jego nieprzeciętny talent odkryty został bardzo wcześnie: w wieku 10 lat grał przed kamerami telewizji amerykańskiej, mając 13 lat dał swój pierwszy koncert z Waszyngtońską Orkiestrą Narodową, wystąpił także z Bostońską Orkiestrą Symfoniczną jako najmłodszy pianista w jej historii (miał wówczas 18 lat). Jeden z krytyków duńskich pisał wówczas: *Indjic gra Chopina jak Polak, Debussy’ego jak Francuz, Prokofiewa jak Rosjanin*.

W 1970 artysta został laureatem Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, we wrześniu 1982 zdobył Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Leeds, we wrześniu 1974 otrzymał II nagrodę na Konkursie im. A.Rubinsteina. Koncertował we wszystkich większych miastach USA i Europy, w Izraelu i Japonii. Dyrygentami jego koncertów byli m.in. Bernstein, Dutoit, Fedoseev, Gergiev, Leinsdorf, von Matacic, Neumann, Sanderling, Sinopoli.

W dniu 150.rocznicy śmierci Chopina E.Indjic wystąpił w Polskim Radio z koncertem utworów fortepianowych z orkiestrą, transmitowanym satelitarnie na cały świat. Z innymi laureatami konkursów Chopinowskich wziął też udział w filmowym nagraniu dzieł wszystkich F.Chopina (kooprodukcja telewizji francuskiej, polskiej i japońskiej). Dokonał licznych nagrań dla firm: Sony (Debussy, Strawiński) i Calliope (Chopin, Schumann, Debussy).

Marek Pijarowski - studia dyrygenckie, ukończone z wyróżnieniem, odbył we wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Tadeusza Strugały. Naukę kontynuował w Weimarze uczestnicząc w Międzynarodowych Kursach Muzycznych, gdzie pracował pod kierunkiem Arvida Jansonsa. W 1977 r. rząd austriacki ufundował Pijarowskiemu stypendium, dzięki któremu doskonalił swe umiejętności w Wiedniu w klasie Carla Österreichera w słynnej Hochschule für Musik und Darstellende Kunst. W tym czasie zetknął się bezpośrednio ze sztuką dyrygencką Herberta von Karajana, Leonarda Bernsteina, Georga Soltiego czy Claudio Abbado.

Mając 23 lata Marek Pijarowski został asystentem dyrygenta Filharmonii Wrocławskiej. Kilka miesięcy potem wziął udział w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach i jako najmłodszy uczestnik zdobył I nagrodę oraz nagrodę specjalną orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten zaowocował licznymi propozycjami współpracy m.in. z orkiestrą Filharmonii Narodowej i z WOSPR-em. Rok później Marek Pijarowski otrzymał stanowisko II dyrygenta Filharmonii Wrocławskiej. Po pięciu latach został jej dyrektorem naczelnym i artystycznym.

Od ponad 30 lat prowadzi koncerty ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie koncertował m.in. z Filharmonią Narodową, WOSPR-em, Sinfonią Varsovią, Filharmonią Krakowską, Wrocławską i Łódzką. Dyrygował w większości krajów europejskich, Kanadzie, Korei Południowej, USA oraz na Kubie. Od wielu lat ściśle współpracuje z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze oraz z Eastern Music Festival w Greensboro (LTSA). Przez dwa sezony koncertowe był I dyrygentem Filharmonii Krakowskiej. Jest również stałym gościnnym dyrygentem Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. W latach 1980 – 2000 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu. Był także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach. Jest profesorem Akademii Muzycznej we Wrocławiu, w której prowadzi klasę dyrygentury. Od stycznia 2002 roku Marek Pijarowski pełni funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ