koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

Strawiński / Kilar

Kraków »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 995 wyświetleń od 1 stycznia 2007
  • 10 czerwca 2006, sobota
    » 18:00
  • 9 czerwca 2006, piątek
    » 19:00

Koncert symfoniczny

Program koncertu:

  • Igor Strawiński - Wesele - Suita z baletu "Pietruszka"
  • Wojciech Kilar - Krzesany

Wystąpią:

  • Orkiestra i chór Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego
  • soliści: Bogna Forkiewicz – sopran, Agnieszka Zwierko–Wiercioch – mezzosopran, Leszek Świdziński – tenor, Jarosław Bręk – bas
  • grupa perkusyjna Filharmonii Krakowskich: Ryszard Haba, Andrzej Kaczmarczyk, Konstanty Szewczyk, Leszek Żurek, Piotr Kania, Paweł Mielcarek
  • przy fortepianach zasiądą: Piotr Grodecki, Mirosław Herbowski, Janusz Skowron, Jacek Tosik-Warszawiak

W tym szczególnym składzie wykonawczym zabrzmi na wstępie Wesele Igora Strawińskiego, czyli rosyjskie sceny choreograficzne ze śpiewem i muzyką. Pierwszy pomysł Wesela sięga okresu, w którym Strawińskim pracował nad Świętem wiosny, Wesele (1914-17), jest więc de facto drugą częścią dyptyku natchnionego obrzędami dawnej Rusi. W Weselu obchodzone są wiejskie obrzędy weselne, tutaj - jak pisze R.Vlad – *człowiek śpiewa bez wytchnienia, nie dając instrumentom możności wtrącenia jednej autonomicznej frazy, jeśli pominąć dzwonienie końcowych dwudziestu jeden taktów*.

Strawiński, który pomimo, iż nigdy nie zdobyl dyplomu uczelni muzycznej (w 1905 roku ukończyl prawo), prywatnie kształcił się u Rimskiego-Korsakowa w zakresie kompozycji i orkiestracji. Ten związek uczeń-mistrz zaważy na jego dalszym rozwoju muzycznym, ale także na udanym debiucie posród młodych kompozytorów rosyjskich (I Symfonia i suita Le Faune et la Bergere w 1907r.). O przyszłości Strawińskiego zadecyduje w znacznym stopniu także jego spotkanie z Sergiuszem Diagilewem, inicjatorem i twórcą "Baletów Rosyjskich" w Paryżu. Na jego zamówienie Strawiński pisze bowiem balety Ognisty ptak (1910), Pietruszkę oraz niezwykle nowatorskie Święto wiosny.

Premiera baletu Pietruszka odbyła się 13 czerwca 1911 roku w Theatre du Chatalet i wzbudziła ogromny entuzjazm wśród odbiorców zarówno pod wzgledem scenicznym, jak i muzycznym. Podczas koncertów w Filharmonii Krakowskiej usłyszymy suitę właśnie z tego baletu - utwór niezwykle oryginalny, osobisty, zawierający elementy parodystyczne oraz cytaty z pieśni ludowych.

A na zakończenie wieczorów w Filharmonii - prawdziwy muzyczny rarytas - Krzesany Wojciecha Kilara. Prawykonanie utworu miało miejsce podczas festiwalu "Warszawska Jesień" w 1974 roku - nota bene pod batutą obecnego Dyrektora Artystycznego Filharmonii Krakowskiej - Maestro Jana Krenza. Tytuł utworu celnie sugeruje stylizację na taniec góralski. Pomimo różnych, również ambiwalentnych opinii w środowisku muzycznym, utwór wywołał entuzjazm i zrobił estradową karierę. Wpisując tę kompozycję w program koncertów kończących sezon artystyczny w Filharmonii Krakowskiej dokonano pewnego ciekawego zestawienia - nie tylko ze względu na folklorystyczny charakter prezentowanych pozycji. Krzesany został bowiem z ogromnym sukcesem wykonany w paryskim Théâtre des Champs-Elysées, gdzie w roku 1913 wygwizdano Święto wiosny Strawińskiego za zbyt awangardowy charakter...

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ