projekt zero: WITZELSUCHT
projekt zero: WITZELSUCHT
- 17 lutego 2018, sobota» 19:00
- 16 lutego 2018, piątek» 20:00
Witzelsucht, czyli wesołkowatość jest określeniem na wesołość i ożywienie, charakterystyczne dla osób z zaburzeniami podstawy płata czołowego. Jest jedną z wielu przypadłości, które zmieniają umysł człowieka, wpływając tym samym na jego osobowość, a co za tym idzie również na jego istotę.
Bogactwo natury powinno być badane z punktu widzenia zdrowia i choroby, nieskończonych form indywidualnej adaptacji, dzięki której organizm ludzki, człowiek, potrafi przystosować się i zrekonstruować, stawiając czoło wyzwaniom i zmiennym kolejom życia. W tym znaczeniu defekty, dolegliwości i schorzenia mogą — poprzez ujawnienie ukrytych umiejętności — odgrywać paradoksalną rolę. W tym sensie paradoksalną cechą choroby jest jej „kreacyjny” potencjał.
Zdarza się, że ludzie cierpią na wyjątkowe schorzenia. Takie, które wywracają percepcję – tak, jak rozumie i odczuwa „normalny” człowiek – do góry nogami. Trudno wyobrazić sobie, że traci się umiejętność osądzania, zachowując przy tym zdolność myślenia czysto abstrakcyjnego. Kiedy łatwiej jest opisać rękawiczkę jako powierzchnię ciągłą obejmującą samą siebie z pięcioma wybrzuszeniami, a trudniej już domyślić się, że to po prostu rękawiczka.Co dzieje się, gdy zdolność do rozpoznawania części naszego ciała zostaje zaburzona albo gdy tracimy umiejętność rozpoznawania mowy?
Każda z tych przypadłości jest podróżą w nieznane. Wzbudza poczucie niepokoju i dziwności, ponieważ zaburza i deformuje najbardziej podstawowe narzędzia, przy pomocy których poznajemy i interpretujemy samych siebie oraz to, co nas otacza. Do tego, w jaki sposób odbieramy świat, przyzwyczajeni jesteśmy tak bardzo, że nie zajmuje to naszej uwagi. Oczywiste jest, że widzimy barwy, czujemy zapachy czy identyfikujemy kończyny jako własne. Na co dzień nie przyglądamy się temu jako czemuś niezwykłemu, taki stan rzeczy odczuwając jako dany nam per se.
Tego typu choroby skłaniają do refleksji zarówno nad tym, jak widzimy świat, jak i nad tym, że może on być odbierany w sposób od naszego odmienny. Dzieje się tak u osób cierpiących na zespół Touretta, wszelkie afazje czy inne przypadłości neurologiczne. Wśród nich najbardziej interesujące są te, w których dochodzi do utraty tożsamości – za przykład może posłużyć zespół Korsakowa, gdzie człowiek pozbawiony pamięci traci także spójną narrację o sobie samym i nie wie, kim jest i kim są ludzie, którzy go otaczają.
Chorzy muszą próbować ułożyć z rozbitych cząsteczek spójny obraz rzeczywistości, który wkomponowywałby się w ramy społeczeństwa, w jakim żyją.
W walce z chorobą, szukaniu nowych rozwiązań i nowych dróg adaptacji wielką wartość odnalazł Oliver Sacks, neurolog, autor Mężczyzny, który pomylił swoją żonę z kapeluszem czy Antropologa na marsie. Książek, które stały się bestsellerami, zainteresowały film (Przebudzenia w reż. Penny’egoMarshalla) oraz teatr (The Man Who: a theatrical research Petera Brooka).
Podążając śladami jednego z ojców neuropsychologii, Aleksandra Łurii, Oliver Sacks nie patrzył na pacjenta tylko przez pryzmat jego przypadłości. Chorego traktował przede wszystkim jak człowieka. Kogoś, w kim oprócz schorzenia mieści się paleta emocji, marzeń oraz lęków. Mieści się wszystko. Mały kosmos, którego nie sposób nigdy w pełni zrozumieć ani matematycznie przeanalizować.
Biorąc na warsztat jego głęboko ludzkie opowieści kliniczne,badamy co stanie się, gdy reguły, które definiują nasz świat, ulegną przekształceniom. Co stanie się, jeżeli na nas samych spojrzymy à rebours.
Anna Fazja Melodia porządkuje jej działania. Bez melodii jest zagubiona, a najprostsze czynności stają się dla niej niemożliwe do wykonania.
Et Tur Tiki głosowe i ruchowe uparcie towarzyszą jego działaniom. Nerwica natręctw nie pozwala na dokończenie podstawowych czynności. Wszystko musi powtarzać po wielokroć.
AlegTostandon I AlegTostandon II
Ich własne nogi stają się ich imitacją. Pomimo, że stanowią część ich ciał i połączone są z nimi skomplikowanym systemem żył, kości i skóry odczuwają je jako obce.
Agnoz Aj Rozpoznaje ludzi jedynie po charakterystycznych cechach, takich jak duży nos czy spiczasta broda. Nie jest w stanie zobaczyć całości, widzi tylko fragmenty. Zdarza się mu pomylić nogę z głową bądź hydrant z człowiekiem.
Aga Połowiczna
Utraciła pojęcie lewej strony, zarówno w odniesieniu do świata, jak i do własnego ciała.
Wo Korsak
Ma zaburzenia pamięci bieżącej. Swoje luki pamięciowe wypełnia nieskończoną liczbą abstrakcyjnych i oderwanych od siebie konfabulacji.
Paulina Ozga red. Katarzyna Wolanin
Projekt Zero to przedsięwzięcie Wydziału Aktorskiego aktywizujące i wspierające samodzielną studencką działalność naukowo-artystyczną.
Jest to specjalny, wewnętrzny program grantowy, w ramach którego studenci ubiegają się o dofinansowanie, formułują kierunek swoich poszukiwań twórczych i pod opieką wybranego przez siebie tutora realizują swój projekt artystyczny.
W ramach Projektu Zero promowane są inicjatywy interdyscyplinarne, integrujące działalność studentów różnych wydziałów naszej uczelni.
Dzisiejszy świat oczekuje od młodych artystów autonomii, odwagi i zaradności – temu właśnie wychodzi naprzeciw Projekt Zero.
Reżyseria i choreografia: Liwia Bargieł
Muzyka: Aleksander Kaźmierczak
Video i światło: Marta Mielcarek
Konsultacje dramaturgiczne: Paulina Ozga
Obsada: Anna Fazja – Patrycja Grzywińska Aga Połowiczna – Sonia Mietielica Agnoz Aj – Vova Makovskyi Wo Korsak/ AlegTostandon II – Błażej Stencel Et Tur/ AlegTostandon I – Piotr Janusz
czas trwania: 40 min
premiera: 11.04.2017
projekt zero: WITZELSUCHT
projekt zero: WITZELSUCHT
Wszystko o mężczyznach
31 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kamienica
al. Solidarności 93 Warszawa
50 944teatr
Piotruś Pan
31 maja 2017 - 12:00, 16:00jest więcej terminów
Studio Buffo
ul. Konopnickiej 6 Warszawa
35 348teatr
Konserwator
31 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Komedia
ul. Słowackiego 19a Warszawa
28 842teatr
Blackbird
31 maja 2017 - 20:00jest więcej terminów
Teatr Ateneum
nie podano Warszawajest więcej miejsc
22 376teatr
Maria Callas. Master Class
31 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawa
62 845teatr
Mały Książę
31 maja 2017 - 09:30, 12:00jest więcej terminów
Och-Teatr
ul. Grójecka 65 05-077 Warszawa Warszawajest więcej miejsc
25 384teatr
Młynarski obowiązkowo!
31 maja 2017 - 19:30jest więcej terminów
Teatr 6. piętro
PKiN, Pl. Defilad 1 (wejście od ul. Marszałkowskiej) 00 - 901 Warszawa Warszawa
50 729teatr
KRZYSZTOF ZALEWSKI koncert
31 maja 2017 - 21:00jest więcej terminów
Teatr Syrena
ul. Litewska 3 Warszawa
50 011teatr
Mamma Mia!
31 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Roma
ul. Nowogrodzka 49 Warszawa
226 974teatr
Szkoła żon
31 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl Warszawa
40 595teatr
Królowa Śniegu
31 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Narodowy
Pl. Teatralny 3 00–077 Warszawa Warszawa
66 247teatr
Fredraszki
31 maja 2017 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Narodowy
Pl. Teatralny 3 00–077 Warszawa Warszawa
71 747teatr
Obsługiwałem angielskiego króla
31 maja 2017 - 18:00jest więcej terminów
Nowy Teatr
ul. Madalińskiego 10/16 Warszawa
64 717teatr
Ciotka Karola 3.0
31 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Kwadrat
ul. Marszałkowska 138 Warszawajest więcej miejsc
80 500teatr
Tajemniczy ogród
31 maja 2017 - 11:00jest więcej terminów
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
72 906teatr
Posprzątane
31 maja 2017 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Współczesny
ul. Mokotowska 13 Warszawa
107 108teatr
Fabularny Przewodnik Po Trzecim Trymestrze
30 maja 2017 - 20:00
Klub komediowy
Nowowiejska 1 Warszawa
11 666teatr