koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - październik 2021 - nr 330
zmodyfikowano  10 miesięcy temu  »  

CYRULIK SEWILSKI - Koncert Noworoczny ONLINE

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 16 279 wyświetleń od 23 grudnia 2020

Warszawa » https://www.youtube.com/channel/UC-m28nt18Ep1aSp8bZIgLfQ » NA MAPIE

  • od: 1 stycznia 2021, piątek
    do: 3 stycznia 2021, niedziela

Kanał YouTube Polskiej Opery Królewskiej - nagranie z Teatru Królewskiego w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

INSCENIZOWANA WERSJA KONCERTOWA

Il barbiere di Siviglia (Cyrulik sewilski) to jedno z najsłynniejszych dzieł Gioacchina Rossiniego. Choć jego napisanie zajęło ponoć kompozytorowi zaledwie trzy tygodnie, to okazało się jednym ze szczytowych osiągnięć w gatunku opera buffa. Skrząca się od oryginalnych muzycznych pomysłów kompozycja obfituje w kunsztowne arie i zabawne dialogi. Doskonałość muzycznych rozwiązań potęguje znakomite libretto, które Cesare Sterbini ułożył na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais’go.

Dziś nie każdy pamięta, że prapremiera słynnej opery Rossiniego odbyła się pod tytułem Almaviva, ossia L’inutile precauzione (Almaviva lub Zbyteczna ostrożność). Zmiana oryginalnego tytułu stanowiła jeden z licznych zabiegów mających na celu zjednanie rzymskiej publiczności. Spodziewano się bowiem, że wykorzystanie przez młodego Rossiniego tekstu, na kanwie którego powszechnie szanowany Giovanni Paisiello skomponował wcześniej własną operę, może wzbudzić negatywne emocje. I rzeczywiście. Na nic zdało się uzyskanie zgody mistrza oraz wyjaśnienie dołączone do programu. Wszelkie próby załagodzenia sytuacji okazały się daremne, a premiera, która odbyła się w Teatro Argentina w Rzymie 20 lutego 1816 roku, zakończyła się fiaskiem. Jednak już drugie przedstawienie publiczność przyjęła z należytym uznaniem. Wkrótce zaś opera zyskała sławę nie tylko we Włoszech, ale i na całym świecie. Przyjąwszy ostatecznie tytuł tożsamy z literackim pierwowzorem, Il barbiere di Siviglia Rossiniego bawi i zachwyca również dziś.

KONCEPCJA REALIZATORSKA ANDRZEJ KLIMCZAK

KOSTIUMY, REKWIZYTY MARLENA SKONECZKO

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

ŚWIATŁA PIOTR RUDZKI

✅ WYKONYWANE FRAGMENTY:

• Uwertura

• Cavatina Figara Largo al factotum della città

• Duetto All’idea di quel metallo

• Cavatina Rosiny Una voce poco fa

• Aria Basilia La calunnia e un venticelo

• Duetto Dunque io son…

• Aria Bartola A un dottor della mia sorte

• Duetto Pace e gioia sia con voi

• Aria Rosiny Contro un cor che accende amore

• Quintetto Don Basilio!

• Aria Berty Il vecchiotto cerca moglie

• Terzetto Ah! qual colpo inaspettato!

• Finaletto Di si felice innesto serbiam memoria eterna?

✅ OBSADA:

HRABIA ALMAVIVA SYLWESTER SMULCZYŃSKI

FIGARO ROBERT SZPRĘGIEL

ROSINA ANETA ŁUKASZEWICZ

DON BARTOLO ROBERT GIERLACH

DON BASILIO WOJCIECH GIERLACH

BERTA JUSTYNA STĘPIEŃ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

DYRYGENT DAWID RUNTZ

🔴 Materiał będzie dostępny do niedzieli 3 stycznia 2021r., do godziny 19.00

Wydarzenie pod Mecenatem PZU

zmodyfikowano  10 miesięcy temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ