"Don Giovanni" W. A. Mozart - PREMIERA! - 30\. Festiwal Mozartowski w Warszawie
- 20 maja 2021, czwartek» 19:00
30. Festiwal MozartowskiTeatr Warszawskiej Opery KameralnejWolfgang Amadeusz MozartDon Giovanni - PREMIERA!Il dissoluto punito, ossia Il Don GiovanniOpera w dwóch aktachLibretto: Lorenzo da PontaInscenizacja i reżyseria: Michał ZnanieckiKierownictwo muzyczne: Tadeusz KozłowskiScenografia: Rafał Olbiński, Luigi ScoglioKostiumy: Michał ZnanieckiChoreografia – Inga PilchowskaReżyseria światła – Dawid KarolakAsystent reżysera: Jola DenejkoOBSADA:Don Giovanni – Łukasz Klimczak, Artur JandaLeporello – Dawid Biwo, Adam ZarembaDonna Anna – Maria Domżał, Gabriela GołaszewskaDonna Elwira – Karina Skrzeszewska, Natalia RubiśZerlina – Paulina Janczaruk, Aleksandra BorkiewiczDon Ottavio – Aleksander Kunach, Jarosław BieleckiMasetto – Sebastian Marszałowicz, Dawid DubecCommendatore – Remigiusz Łukomski, Grzegorz SzostakTancerze: Katarzyna Reisch, Anna Reisch, Joanna Kierzkowska, Zyta Bujacz-Dziel, Karolina Banaszek, Natalia JóźwiakZespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium VarsovienseDyrygent: Tadeusz KozłowskiEwa Mrowca – klawesynZespół Wokalny Warszawskiej Opery KameralnejKierownik Zespołu Wokalnego – Krzysztof Kusiel-MorozNa melomanów czeka jedno z najważniejszych wydarzeń roku 2021. Jest nim bezspornie premiera opery „Don Giovanni” w nowej inscenizacji ….. Ilekroć to arcydzieło Wolfganga Amadeusza Mozarta pojawia się w nowej odsłonie na operowym afiszu, skupia nań uwagę całego muzycznego świata.Czy którakolwiek z operowych premier Wolfganga Amadeusza Mozarta zwieńczona została tak wspaniałymi recenzjami jak miało to miejsce po wystawieniu opery „Don Giovanni”? Co sprawia, że do dzisiaj rozbudza ono wyobraźnię muzykologów, jako opera, która znacznie wyprzedziła swoje czasy?Do Pragi, gdzie Salzburski Mistrz miał dać światu operę opowiadająca historię największego z uwodzicieli, przybył na fali znakomitych recenzji po „Weselu Figara”, ale to w jaki sposób prażanie przyjęli „Don Giovanniego” przeszło wszelkie oczekiwania. Pełen malkontentów Wiedeń, często wręcz czekających na potknięcie Mozarta, musiał tym razem obejść się recenzjami, które obficie płynęły z Pragi.W 91. wydaniu w roku 1787 „Wiener Zeitung” pisał o wielkim sukcesie dzieła, wystawionym siłami włoskiej trupy działającej w Pradze pod kierownictwem tenora i menagera, Domenico Guardasoniego. Sam Mozart zbudowany wielkim sukcesem pisał do przyjaciela, Gottfrieda von Jacquina: 29 października moja opera trafiła na scenę odnosząc trudny do opisania sukces. Mam nadzieję na jej wystawienie w Wiedniu, choć chcą abym im tutaj napisał kolejną operę, to jednak pomimo kuszącej propozycji, muszę odmówić.Bezspornie o ostatecznym sukcesie dzieła zdecydowała również jego strona czysto literacka. Twórca libretta, Lorenzo Da Ponte, odwołując się wprost do dzieła Moliera, stworzył arcydzieło potwierdzając słuszną opinię najwybitniejszego librecisty swoich czasów. Znamiennym jest, że uważana dzisiaj za absolutne arcydzieło, wpisana w poczet największych osiągnięć ludzkiego umysłu opera, skutecznie podzieliła krytyków majowej premiery w Wiedniu (7 maja 1788). Jedni odczytywali ją jako operę buffa nomen omen zgodnie z intencjami samego Mozarta, rzecz w tym, że zarówno sam temat dramatu jak i sposób przedstawienia w nim fabuły i postaci, wpisywały je w znacznie poważniejszy gatunek dramma giocosa. I to właśnie sposób w jaki interpretowano operę zdecydował o polemice. Przeciął ją sam Józef Haydn, jak pisze Johann Schink w Dramutrgiche Monate 1790 uznając wszelkie dyskusje za bezcelowe w obliczu geniuszu największego kompozytora wszechczasów, jakim jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Nomen omen tenże sam wpływowy wiedeński krytyk (Schink) choć nie pozostawia suchej nitki na libretcie, pod niebiosa wychwala muzykę Mozarta.W tej ocenie poszedł dalej Chronik v. Berlin już wówczas określając „Don Giovanniego” najwybitniejszym dziełem operowym jakie kiedykolwiek usłyszał człowiek, wyprzedzającym w znacznej mierze swoje czasy. Jak dalece, najlepiej świadczy list Johanna Wolfganga Goethego do Friedricha Schillera z grudnia 1797 roku, w której poeta podkreśla wyjątkowość dzieła przy jego pewnej artystycznej hermetyczności, która z racji na artyzm, zarezerwowana jest dla nielicznych.Carl Spazier, jeden z najbardziej wpływowych krytyków doby Mozarta, (publikował na łamach Musikalisches Wochenblatt) poszedł najdalej, pisząc, iż jedna aria z „Don Giovanniego” znaczy więcej niż wszystkie dzieła Giovanniego Paisiella.Wspomniany przez Goethe artyzm, odbiegający od chęci schlebiania tanim gustom, nie przeszkodził w sukcesie liczonym wystawieniami dzieła. Jak podaje biograf Mozarta Otto Jahn, w Wiedniu zabrzmiało do 1863 roku 531 razy, w Pradze – 476 a w Berlinie przez pół wieku, wykonano ”Don Giovanniego” ponad 200 razy.W Polsce arcydzieło Mozarta wykonano już w 1789 roku w Warszawie. 231 lat po tej premierze Warszawska Opera Kameralna ma zaszczyt przedstawić drugą wizję artystyczną tego dzieła, goszczącą na naszej scenie. Jak odczytujemy historię amanta wszechczasów dzisiaj dwa i pół wieku po praskiej premierze, przekonają się Państwo już 20 maja 2021 r.
Król Dramatu
2 grudnia 2012 - 15:30jest więcej terminów
Teatr Imka
M. Konopnickiej 6 Warszawa
14 090teatr
Warsztaty teatralne dla dzieci W SAMO POŁUDNIE Z MELPOMENĄ
2 grudnia 2012 - 12:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
13 768teatr
Teatrzyk kukiełkowy Kasia i Basia 2.12.2012/ t-Bar Warszawa ul. Szpitalna 5
2 grudnia 2012 - 11:30
t-Bar Dilmah
ul. Szpitalna 5 Warszawa
14 720teatr
Teatr La M.ort HamletMaszyna
2 grudnia 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
14 076teatr
HamletMaszyna Teatr la M.ort.
2 grudnia 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 728teatr
balet DZIADEK DO ORZECHÓW
2 grudnia 2012 - 11:00, 14:00, 18:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
13 881teatr
Balet Dziadek do orzechów
2 grudnia 2012 - 11:00, 14:00, 18:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
13 994teatr
BALET DZIADEK DO ORZECHÓW
2 grudnia 2012 - 11:00, 14:00, 18:00
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
14 000teatr
Musical hiszpański – Enamorada!
1 grudnia 2012 - 19:30
Hala sportowo widowiskowa w Wilanowie
ul. Wiertnicza 26 Warszawa
14 929teatr
Teatr Akt-em zaprasza do salki myśliwskiej
1 grudnia 2012 - 18:00jest więcej terminów
Białołęcki Ośrodek Kultury
ul. Vincentego van Gogha 1 Warszawa
14 374teatr
Cafe Babel
30 listopada 2012 - 16:30
Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”
Bracka 20a Warszawa
14 132teatr
BOSKI ROMANS reż. Michał Walczak
30 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
14 662teatr
HamletMaszyna Teatr la M.ort.
30 listopada 2012 - 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 743teatr
Spektakl tańca Butoh Gensho No Uta
30 listopada 2012 - 19:00
Centrum Promocji Kultury Praga Południe
Podskarbińska 2 Warszawa
14 893teatr
Życie w zasięgu ręki Teatr Praski
28 listopada 2012 - 17:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
14 103teatr
KANASTRA
26 listopada 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Academia
ul.11 Listopada 22 Warszawa
15 108teatr
Andropauza 2
26 listopada 2012 - 19:30
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
13 790teatr