Trzy wysokie kobiety
Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana
Warszawa » ul. Kazimierza Karasia 2 00-327 Warszawa tel. 22 826 92 76, bilety@teatrpolski.waw.pl » NA MAPIE
- 12 czerwca 2021, sobota» 18:00
- 11 czerwca 2021, piątek» 19:30
- 10 czerwca 2021, czwartek» 19:30
Autor: Edward Albee
Przekład: Małgorzata Semil Reżyseria: Maksymilian Rogacki Scenografia: Aleksandr Prowaliński Kostiumy: Aleksandr Prowaliński Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński Muzyka: Dominik Strycharski Inspicjent: Katarzyna Zbrojewicz Sufler: Małgorzata Ziemak Producent wykonawczy: Magdalena Mróz
występują: Hanna Skarga, Maksymilian Rogacki, Grażyna Barszczewska, Katarzyna Strączek
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr.
Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem.
Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił…
„Trzy wysokie kobiety” nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć.
Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albee'ego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”.
Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albee'ego współczesnych kontekstów.
Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia.
Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.
Kassandra w Teatrze na Bielanach
23 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 800teatr
Artystyczna Niedziela z Mamą i Tatą
23 września 2012 - 12:00
Dom Kultury Rakowiec , filia Ośrodka Kultury Ochoty
Wiślicka 8 Warszawa
13 968teatr
Cykl przedstawień teatralnych dla dzieci „Baju Baj”
23 września 2012 - 12:30, 13:30
Dom Kultury Włochy
Bolesława Chrobrego 27 Warszawa
14 544teatr
Nad kolorową rzeczką
22 września 2012 - 12:00, 14:00
Klub Artystyczny Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
14 617teatr
Dobry wieczór kawalerski
22 września 2012 - 19:30
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
14 067teatr
DOBRY WIECZÓR KAWALERSKI
22 września 2012 - 19:30
PALLADIUM
ul. Złota 9 Warszawa
14 149teatr
IMPRO COMBAT, czyli AFRONT vs. AFRONT
21 września 2012 - 19:00
Lokal Użytkowy
Brzozowa 27/29 Warszawa
14 052teatr
Zgłoszenia do Festiwalu Teatralnego
1 września 2012 - 19:46
Liceum XVIII im Kochanowskiego
Wiktorska 99 Warszawa
14 136teatr
Madame
17 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Scena Przodownik
Olesińska 21 Warszawa
14 677teatr
E.Chowaniec - Gardenia
16 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Scena Przodownik
Olesińska 21 Warszawa
14 657teatr
Biblia - w skróconej wersji
16 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Teatr Młyn
Jezuicka 4 Warszawa
14 303teatr
GRA
16 września 2012 - 20:00jest więcej terminów
Teatr WARSawy
Rynek Nowego Miasta 5/7 Warszawa
14 118teatr
Spektakl Monsters. Pieśni Morderczyń.
15 września 2012 - 19:30jest więcej terminów
Teatr Rampa
ul. Kołowa 20 Warszawa
14 380teatr
WSZYSTKO ZAMIAST
15 września 2012 - 16:00, 17:00, 18:00, 19:00
Bielański Ośrodek Kultury
ul. Goldoniego 1 Warszawa
13 975teatr
Na granicy – spektakl improwizowany na żywo
15 września 2012 - 19:00
Coco de Oro
Potocka 14 Warszawa
14 149teatr
Z Dodkiem po Warszawie
15 września 2012 - 19:00jest więcej terminów
Ośrodek Kultury im. Stefana Żeromskiego
Obozowa 85 Warszawa
14 517teatr
Bezpłatne Warsztaty Aktorskie
15 września 2012 - 10:00
ROE Szkoły Artystyczne
Kawęczyńska 36 Warszawa
42 039teatr