koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSYMuzyczne Opowieści EuropyPOK KWIECIEŃ - MAJ 2024
zmodyfikowano  rok temu  »  

Muzyka Dawna na Zamku Królewskim. VIRGO FIDELIS

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 10 305 wyświetleń od 7 grudnia 2022
  • 26 lutego 2023, niedziela
    » 19:00

Wydarzenie w ramach cyklu MUZYKA DAWNA NA ZAMKU KRÓLEWSKIM

Wenecki kompozytor późnego baroku Baldassare Galuppi cieszył się dużą popularnością wśród sobie współczesnych. Choć sławę przyniosły mu przede wszystkim dzieła sceniczne, to nie mniej zachwycające są jego wokalno-instrumentalne kompozycje religijne. Między innymi motet Confitebor Tibi, Domine zdradza nietuzinkowy talent melodyczny i niezwykłą sprawność w zakresie techniki kompozytorskiej. Pod tym względem wyróżnia się także Francesco Durante, który zyskał uznanie jako twórca dzieł instrumentalnych oraz wybitny pedagog. Za życia twórcy jego ekstrawaganckie utwory, jak m.in. Concerto nr 2, u jednych wywoływały zachwyt, u innych – zaskoczenie. Wszak nie bez przyczyny Rousseau uważał Francesca Durante za jednego z najwspanialszych ówczesnych włoskich mistrzów harmonii, natomiast Quantz krytykował za „dziwaczny smak”.

W finale koncertu zabrzmi Stabat Mater Alessandra Scarlattiego. Przejmujący tekst i chorałowa melodia średniowiecznej sekwencji inspirowała wielu kompozytorów. Choć w XVI stuleciu została usunięta z liturgii przez sobór trydencki, to jej popularność wcale nie malała. Świadczą o tym przepiękne opracowania, szczególnie liczne w barokowym repertuarze włoskim, do którego należy dzieło Scarlattiego. Niewielki aparat wykonawczy – sopran, alt, smyczki i basso continuo – wystarcza neapolitańczykowi, by odmalować niezwykle ekspresyjny dźwiękowy obraz matki patrzącej na ukochanego syna konającego na krzyżu. Bogactwo środków retorycznych pomaga oddać nastrój kolejnych strof – wyrażających ból, wspólnotę w cierpieniu, ale także gorliwą wiarę i nadzieję na zbawienie.

◆ PROGRAM ◆

Baldassare Galuppi – Confitebor tibi, Domine

Francesco Durante – Concerto nr 2

Affettuoso | Presto | Largo affettuoso | Allegro affettuoso

Alessandro Scarlatti – Stabat Mater

◆ WYKONAWCY ◆

JUSTYNA STĘPIEŃ ⎮ sopran

ANNA RADZIEJEWSKA ⎮ mezzosopran

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej CAPELLA REGIA POLONA

MICHAŁ PIOTROWSKI ⎮ koncertmistrz, prowadzenie

Bilety 👉https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/234831

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ