koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  rok temu  »  

DON GIOVANNI / Wolfgang Amadeus Mozart

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 11 894 wyświetleń od 15 marca 2023

Wolfgang Amadeusz Mozart napisał „Don Giovanniego” w 1787 roku, na zamówienie opery w Pradze. Zaledwie rok wcześniej praska publiczność entuzjastycznie przyjęła jego „Wesele Figara”. Wobec tego sukcesu, dwudziestodwuletni wówczas kompozytor został wkrótce poproszony o szybkie przygotowanie nowego dzieła. Lorenzo da Ponte, librecista, z którym Mozart wielokrotnie współpracował, zaproponował mu opowieść o rozpustniku Don Juanie. Doskonały tekst libretta powstał na kanwie dramatu „Burlador de Sevilla” („Zwodziciel z Sewilli”) Tirsa de Moliny. Da Ponte czerpał również ze sztuki Moliera. Temat okazał się niezwykle inspirujący dla młodego Mozarta. W bardzo krótkim czasie zdołał stworzyć dzieło, które olśniewa tak oryginalnością rozwiązań muzycznych, jak doskonałością formy i dojrzałością brzmienia.

Choć Mozart w swoim prywatnym katalogu wpisał utwór pod prostą nazwą >opera buffa<, dzieło to częstokroć przypisywane jest do węższego gatunku – >dramma giocoso< („wesoły dramat”). Wiedeński geniusz przekroczył bowiem ramy zastanej formy i podporządkował w mistrzowskim stylu muzykę wydarzeniom dramatycznym. Przeplatając elementy tragiczne i komiczne, potrafił wykreować rzeczywistość dźwiękową doskonale oddającą zawiłości fabuły i pogłębiającą portrety psychologiczne poszczególnych postaci.

„Don Giovanni” zajmuje istotne miejsce w repertuarach najważniejszych światowych teatrów operowych. Od prapremiery w Pradze w 1787 roku, do końca wieku XVIII, jak i przez cały wiek XIX nie było więc roku, w którym na deskach którejś ze scen nie pojawiłaby się ta słynna opera. Jej niespotykana popularność nie gaśnie również w wieku XX i XXI. W dokumentacjach tak licznych na przestrzeni wieków realizacji, znajdują się nazwiska największych śpiewaków i dyrygentów, takich jak: Ezio Pinza, Thomas Allen, Fiorenza Cossotto, Kiri Te Kanawa, Claudio Desderi, Ferruccio Furlanetto, Herbert von Krajan, Karl Böhm i wielu innych.

INSCENIZACJA, SCENOGRAFIA, REŻYSERIA RYSZARD PERYT

KOSTIUMY MARLENA SKONECZKO

ŚWIATŁO PIOTR RUDZKI

PROJEKCJE MAREK ZAMOJSKI

PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB SZAFRAŃSKI

ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH

ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK

INSPICJENTKI AGNIESZKA ORLIKOWSKA (11.05), DOROTA LACHOWICZ (12.05)

◆OBSADA 11.05.2023 → http://bit.ly/3l9Quhu

◆OBSADA 12.05.2023 → http://bit.ly/3mLBXZJ

ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

MARTA KLUCZYŃSKA ⎮ dyrygentka

Bilety 11.05.2023 👉

https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/243241

Bilety 12.05.2023 👉

https://ewejsciowki.pl/embedded/rezerwacja/243242

zmodyfikowano  rok temu  »  
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ