koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  rok temu

RESPIGHI | RAVEL | RICHTER. ZAKOŃCZENIE SEZONU ARTYSTYCZNEGO 2022/2023

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 450 wyświetleń od 21 maja 2023

10 czerwca 2023, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy
Stefan Plewniak | skrzypce / dyrygent
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Program
Ottorino Respighi – Trittico Botticelliano (1927)
Maurice Ravel – Le Tombeau de Couperin (1917/1919)
Max Richter – Vivaldi’s Four Seasons Recomposed (2012)

Twórczość włoskiego postromantyka Ottorino Respighiego znana jest dość wybiórczo – dużą popularnością cieszą się zawsze barwne i monumentalne orkiestrowe cykle „Trylogii rzymskiej”, obejmujące Fontane di Roma, Pini di Roma i Feste romane. Niemniej ciekawe, a przypominane nieco rzadziej są kompozycje „historyzujące” na bardziej kameralne składy, nawiązujące do dziedzictwa dopiero w Italii odkrywanej muzyki dawnych mistrzów. Trittico botticelliano z 1927 to przywołanie trzech słynnych obrazów renesansowego malarza Sandro Botticellego ze zbiorów florenckiej Galerii Uffizi. Niezwykle oryginalne w swej koncepcji powstało z inspiracji amerykańskiej mecenaski artystów Elizabeth Coolidge, a jego części nawiązują do płócien La Primavera, L’Adorazione dei Magi i La nascita di Venere podejmując próbę oddania dźwiękami impresji podziwiającego go artysty. Ukłonem w stronę epoki malarza są subtelne stylizacje muzyki dawnej oraz cytat gregoriańskiej antyfony Veni, veni Emanuel.

Kompozytorzy muzyki lutniowej i klawesynowej w barokowej Francji tworzyli dzieła nazywane tombeau – często w typie stylizowanego allemande lub pawany ku czci zmarłej osobistości, nie w charakterze „lamentu”, lecz raczej wzniosłej apoteozy. Do tej epoki i tradycji nawiązał Maurice Ravel pisząc w trudnych latach I wojny światowej fortepianowy cykl sześciu miniatur nawiązujących do konceptu barokowej suity: Le Tombeau de Couperin. Każde z ogniw dedykowane jest pamięci jednego z poległych na wojnie przyjaciół kompozytora (który nb. sam zaciągnął się do wojska marząc o karierze pilota – z uwagi na słabe zdrowie nie brał udziału w walkach, lecz był m.in. kierowcą ciężarówek z zaopatrzeniem frontu). Podobnie jak dawne tombeaux także ten utwór nacechowany jest raczej pogodną, czasem melancholijną afirmacją, nie rozpaczą – pytany o to autor odpowiadał, że „zmarli są wystarczająco smutni w swej wiekuistej ciszy”. W 1919 Ravel dokonał orkiestracji dzieła, w wersji zredukowanej do czterech części.

Max Richter, współczesny niemiecki kompozytor działający głównie w Wielkiej Brytanii jest twórcą wszechstronnym, kreatywnie nawiązującym do wielu nurtów i stylów muzyki nowej, często określanym mianem „postminimalisty”. Jego przemawiająca żywymi emocjami, ciekawie stylizowana muzyka gości często w filmach i serialach (m.in. Genialna przyjaciółka wg prozy Eleny Ferrante), komponowana specjalnie dla nich, bądź zapożyczana z dzieł koncertowych. Kompozycja Vivaldi’s Four Seasons Recomposed w chwili płytowej premiery w 2012 (później zaprezentowano dzieło koncertowo) wzbudziła wielkie zainteresowanie i należy odtąd do często wykonywanych. Twórca sięgnął po doskonale znany programowy cykl czterech koncertów mistrza włoskiego baroku i ukazał go w całkiem nowym świetle, wykorzystując dobrze znane motywy (wg Richtera w jego wersji zawiera się ok. 1/4 oryginalnego materiału Vivaldiego) przetworzone i osadzone w nowych kontekstach.

Dyrygentem i zarazem solistą-skrzypkiem koncertu wieńczącego owocny sezon Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa będzie Stefan Plewniak, wszechstronny artysta znany jako wybitny barokowy i współczesny skrzypek, dyrygent i producent muzyczny. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym orkiestry Il Giardino d’Amore, zespołu Cappella dell’Ospedale della Pietà Venezia i The FeelHarmony Symphony Orchestra, także założycielem wytwórni płytowej Ëvoe Records. Pierwszy dyrygent L’Orchestre de l’Opera Royale w Wersalu, był kierownikiem muzycznym w Warszawskiej Operze Kameralnej. Realizator wielu niezapomnianych kreacji koncertowych i operowych, cenionych nagrań, występował również jako dyrygent gościnny m.in. z Filharmonią Krakowską i Łódzką oraz wieloma innymi zespołami w Polsce i za granicą. Prowadzi także działalność pedagogiczną m.in. w Instytucie Smyczkowym NOR59 w Oslo. [pmac]

Bilety normalne: 40 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 30 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia:
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.

Bilety dostępne w systemach Polskie Radio – Bilety24, eBilet oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

***

Bezpieczne zakupy w Bilety24. W przypadku odwołania wydarzenia, gwarantujemy automatyczny zwrot środków potwierdzony komunikatem wysyłanym na adres e-mail, podany podczas zakupu.

zmodyfikowano  rok temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ