koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
LATO w biblioteceGASTRO Miasto 4CO JEST GRANE - WRZESIEŃ 2024 - nr 363KOMEDA
zmodyfikowano  miesiąc temu

„Zemsta” Teatr Klasyki Polskiej

CO jest GRANE » 471 wyświetleń od 24 lipca 2024

Warszawa » ul. Vincenta van Gogha 1 » NA MAPIE

#

„Zemsta”, obok „Ślubów panieńskich” najsłynniejsza komedia Aleksandra Fredry, od 
niemal 200 lat żyje w świadomości wielu pokoleń Polaków. Krytycy pisali, że jest
jakby „polonezem granym dźwiękiem słów” i wszyscy zgadzali się co do jednego – to 
najbardziej polska komedia Fredry.

Sąsiedzki spór Cześnika i Rejenta staje się w niej podstawą do ukazania ludzkich
przywar, wyśmiania małostkowości, ale i okazją do przypomnienia, dlaczego na 
końcu to właśnie zgoda zbuduje na nowo to, co nienawiść zniszczyła. Jak to w 
komedii bywa, nie mogło w „Zemście” zabraknąć miłosnej intrygi wymierzonej w 
młodych zakochanych i knowań tzw. średniego pokolenia, czyli prześmiesznego
Papkina i apetycznej Podstoliny.

Osobnym motywem jest spór o zamek, w którym dzieje się akcja komedii. Występuje
on w roli współbohatera dzieła, jako motyw rodem z preromantycznej powieści
gotyckiej, w której właśnie konflikt o zamek staje się sprężyną wprowadzającą
postacie w ruch. Geneza tego motywu sięga roku 1764, kiedy to angielski pisarz
Horacy Walpole wydaje „Zamek w Otranto”, powieść zapewne znaną Fredrze.
Historycy literatury zaliczają Fredrę również do kontynuatorów polskiego oświecenia,
lecz nie można jednoznacznie (jak to często bywało) uznać go za naśladowcę
Moliera w twórczości komediowej. Fredro ma swój niepowtarzany, polski styl, który 
tak nas uwiera i tak nas śmieszy w „Zemście”.
Styl ten jest najwyższą próbą komedii. I właśnie z tak zacnego tworzywa poetyckiego
utkał Fredro „Zemstę”, którą warto stale przypominać. Dzięki wyjątkowej,
zachowującej wierność literze tekstu i szacunek dla słowa, inscenizacji Teatru Klasyki
Polskiej możemy –– przenieść się do zamku Kamieniec, by samemu przekonać się,
dlaczego tak chętnie budujemy mury między nami i co się stanie, gdy w świecie, w 
którym zgoda jest podobno niemożliwa, na chwilę zapanuje święty spokój.

Reżyseria - Michał Chorosiński

Obsada:
Cześnik Raptusiewicz - Jarosław Gajewski
Klara - Marta Dylewska
Rejent Milczek - Dariusz Kowalski
Wacław - Ksawery Szwenkier
Podstolina - Maja Hirsch
Papkin - Tomasz Drabek
Dyndalski - Leszek Zduń
Śmigalski - Paweł Lipnicki
Mularz - Henryk Gołębiewski
oraz Kwartet dęty drewniany Teatru Klasyki Polskiej

Zastrzegamy sobie prawo do zmiany obsady w przypadku wypadków losowych lub choroby.

zmodyfikowano  miesiąc temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ