koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarMuzyczne Opowieści EuropyCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359BANKSY
zmodyfikowano  11 lat temu

DADA EAST?

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 758 wyświetleń od 8 czerwca 2008
  • 11 czerwca 2008, środa
    » 18:00

Rumuńskie konteksty dadaizmu

Spotkanie towarzyszące wystawie DADA EAST? Rumuńskie konteksty dadaizmu

"W orbicie międzynarodowego konstruktywizmu. Rumuńska awangarda lat dwudziestych." Przemysław Strożek

Artyści wszystkich krajów łączmy się. Sztuka musi być międzynarodowa inaczej umrze" – głosił komunikat Międzynarodowego Kongresu Artystów Progresywnych w Düsseldorfie z 1922 r. Z postanowień kongresu wyłaniała się utopijna wizja międzynarodowego konstruktywizmu jako ideału nowoczesnej kultury. Komunikat zostaje podpisany w imieniu Marcela Janco, który w tym samym roku wraca do Bukaresztu, po tym jak ostatecznie odcina się od dadaizmu Tristana Tzary. W Rumunii zakłada pierwszy organ konstruktywistów, pierwsze czasopismo o międzynarodowym charakterze - „Contimporanul". Grupuje wokół siebie Iona Vineę, Victora Braunera, M. H. Maxy'ego, których twórczość artystyczna oraz zakładane czasopisma: "75HP" „Punct" i „Integral" świadczyć będą o kolejnych przeobrażeniach rumuńskiej awangardy. Pod szyldem konstruktywizmu, a później integralizmu, pokazali wiarę w budowę nowej sztuki, która otwierała niezwykle szerokie horyzonty międzynarodowej współpracy artystycznej. Zasięg zagranicznych kontaktów, Międzynarodowa Wystawa Sztuki Nowoczesnej w Bukareszcie (1924), a także powołanie przez M. H. Maxy'ego Akademii Sztuk Dekoracyjnych na wzór Bauhausu świadczyły o rozwijanej idei internacjonalizmu, która wpisywała się w jedno z najważniejszych dążeń europejskich awangard artystycznych lat dwudziestych.

Przemysław Strożek - (ur. 1983) absolwent Polonistyki UW, doktorant IS PAN. Przygotowuje rozprawę doktorską na temat recepcji włoskiego futuryzmu w Europie Środkowo-Wschodniej.

bilety:

wstęp wolny

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ