koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  4 lata temu

Nowa muzyka z dwóch stron Oceanu -Gala PNA

Gdańsk »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 961 wyświetleń od 18 lutego 2020
  • 23 kwietnia 2020, czwartek
    » 19:00

Dwóch muzyków grających na co dzień w Orkiestrze Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej tym razem usłyszymy w roli solistów. I to w bardzo interesującym repertuarze. Dwa koncerty powstałe w XX wieku, ale dalekie od awangardowych ekscesów rzadko są wykonywane na polskich estradach filharmonicznych. Dotyczy to zwłaszcza koncertu Joliveta, kompozytora, który pozostaje w cieniu z jednej strony kompozytorów z grupy Le Six z drugiej strony swojego kolegi Oliviera Messiaena. Jolivetowi obce były zarówno programowy neoklasycyzm, jak i metafizyczne spekulacje. W muzyce interesowała go głównie ekspresja. Skomponowany w latach 1953-1954 Koncert na fagot, harfę i fortepian wyróżnia się swoim niekonwencjonalnym doborem instrumentów. Jednak chociaż harfa i fortepian pełnią tu ważną rolę, głównym solistą jest fagocista, a jego partia jest najeżona trudnościami. Koncert jest zbudowany według zasad barokowej sonaty da chiesa (z układem części wolna-szybka-wolna-szybka), a finałem jest efektowne Fugato.

Również Koncert Barbera, najbardziej chyba popularnego kompozytora amerykańskiego XX wieku, odbiega od typowego wzoru wirtuozowskiego koncertu romantycznego. Dwie pierwsze części są refleksyjne, podczas gdy finał to stosunkowo krótkie, lecz bardzo wymagające dla solisty Moto perpetuo. Koncert Barbera powstał w latach 1939-1941 na zamówienie bogatego melomana – Samuela Simona Felsa. Barber był już wtedy, pomimo swojego młodego wieku, znanym kompozytorem, autorem słynnego cenionym Adagia przez takich dyrygentów jak Toscanini czy Rodziński. Mecenas nie był zadowolony z powstałego dzieła i kompozytor musiał częściowo zwrócić honorarium. Jednak kompozycja Barbera zdała najważniejszy egzamin – próbę czasu i jest dziś jednym z najpopularniejszych utworów koncertowych skomponowanych w Ameryce w XX wieku.

Orkiestra Symfoniczna PFBGeorge Tchitchinadze – dyrygentKarolina Piątkowska-Nowicka – skrzypceMirosław Pachowicz – fagotKonrad Mielnik – prowadzenie

Program:André Jolivet – Koncert na fagot, orkiestrę smyczkową, harfę i fortepian [15’]Samuel Barber – Koncert skrzypcowy op. 14 [23’]

zmodyfikowano  4 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ