Gilad Atzmon And Orient House Ensemble
Gilad Atzmon
- 19 lutego 2006, niedziela» 20:00
koncert
Wystąpią:
- Gilad Atzmon: saksofony, klarnet
- Frank Harrison: fortepian i melodika
- Romano Viazzani: akordeon
- Dumitru O. Fratila: skrzypce
- Yaron Stavi: kontrabas
- Asaf Sirkis: perkusja i bandir
- Guillermo Rozenthuler: śpiew
Gilad Atzmon urodzony w Jerozolimie (1963) dzieciństwo i młodość spędził w Izraelu, zdobywając wykształcenie muzyczne i na co dzień obserwując wyniszczającą wojnę pomiędzy rodakami a Palestyńczykami. Wreszcie pozbawiony złudzeń, porzucił Izrael i udał się do Anglii by studiować filozofię. Tam poznał perkusistę Asafa Sirkisa (gościł w Żaku w maju 2005 r.), zainteresował się muzyką Środkowego Wschodu, Północnej Afryki i Wschodniej Europy. Atzmon powołał w Londynie Orient House Ensemble i zaczął na nowo definiować własne korzenie w świetle rzeczywistości politycznej. Teraz określa się jako zdeklarowany artysta polityczny.
Muzyka Gilada Atzmona coraz bardziej zmierza w kierunku kulturalnej hybrydy.
Na płycie, Exile
(2003), Atzmon wraz z kolegami próbują opowiedzieć
historię Palestyny. Jako członek grupy Blockheads
, Gilad nagrywał i występował z takimi artystami jak: Ian Dury, Robbie Williams, Sinead
O'Connor i Paul McCartney.
Jako lider grupy zachwyca słuchaczy swoim silnym stylem, który jest
wyrafinowaną i ironiczną mieszanką wspaniałego bebopu i środkowowschodnich korzeni. The Observer pisze: Atzmon tworzy swój własny,
międzykulturowy idiom
. Jazz UK porównuje do trąby powietrznej,
dynamicznej, charyzmatycznej i drażniącej
. Jego talent pokazuje pozornie
nie wymagającą wysiłku zdolność do niszczenia i odbudowywania dowolnie
wybranej starej melodii
(Time Out
). Występy Gilada na żywo zapierają
dech i przytłaczają.
Pracował jako producent i aranżer izraelskich artystów, m.in. Ofry Hazy,
grał z Memphis Slimem, Jack’em De Johnette, Michelem Petrucciani, Kenwoodem
Dennardem, Jimem Mullenem, współpracował z DJ-em Face. W 2000 roku wydał
płytę Gilad Atzmon & The Orient House Ensemble
, w 2001 Nostalgico
, w 2003 Exile
(Najlepszy Album Jazzowy Roku - BBC Jazz Award 2003; Najlepszy
Album Jazzowy Roku 2003 wg 'Time Out Magazine'; 14 pozycja na liście
najlepszych płyt roku wg The Observer
).
“Mistrz dynamiki i wolnego budowania nastroju, mieszania liryki z chrypką,
Coltrane’owskiego szkwału, kombinacji, dzięki którym mógłby zrobić
wspaniałą karierę solową. Lecz jego samozwańcza misja przywrócenia
kulturalno-politycznego znaczenia jazzu, jak w pierwszej erze bopu i free-
jazzu lat 60-tych, czyni go cokolwiek większym' pisał John Fordham w The
Guardian
. (na podstawie www.gilad.co.uk)
Atzmon to silny głos europejskiego jazzu, w którym mieszają się między innymi pieśni z Neapolu, tango i bałkański folk. Posiada niespotykany dar nagrywania muzyki ambitnej, a jednocześnie znajdującej szeroką publiczność.
Na jego najnowszej płycie MusiK
(2004) smutny kawiarniany śpiew Guillermo
Rozenthulera przenosi nas jakby w klimat filmów Almodovara, ale zaraz
później mamy do czynienia z eksplozją szaleńczego tanga i sopranu a’la
Coltrane. Desperacki romantyzm i westchnienia smyczkowego ansamblu zostają
nagle odepchnięte przez odjazdy saksofonu Atzmona udającego syreny policyjne
i abstrakcyjne odgłosy ulicy.
Atzmon: 'Nadszedł czas by na nowo odkryć, dlaczego my wszyscy słuchamy
muzyki, czas poszukiwania esencji w ogłuszającym, przytłaczającym
otoczeniu. Czas, by przearanżować wiek dwudziesty, powiedzieć Wielkiemu
Bratu: No, thanks! Sam zdecyduję, czym jest dla mnie muzyka.
To album o muzyce, nagrany w imieniu muzyki.'
Fragmenty wywiadu Gilada Atzmona z Cariną Prange z Jazzdimensions-Office.
'Bycie cudzoziemcem (w Londynie) jest dla mnie zaletą. Pierwszą rzeczą, jaką możesz uczynić jako obcokrajowiec to zasymilować się - być jak inni. Robiąc to, tracisz ważne cechy swej osobowości! Nie jest to jednak problem sam w sobie - to strata dla innych. Jeśli stracę swą tożsamość, może to stać się i twoim problemem, ponieważ mogłyby ominąć cię niektóre cechy właściwe dla mojej kultury, które mógłbym ci przekazać. W tej chwili zachód jest wielokulturowy. Obcokrajowcy to w dużej części uchodźcy, polityczni azylanci, ludzie cierpiący lub po prostu ludzie pragnący lepszego życia.
(…) Wielu artystów to cudzoziemcy! Cudzoziemcy dokonali poważnej zmiany w życiu - spakowali walizki, pożegnali się z rodzicami - może nawet na 20 lat. Mój album o tym opowiada. Ja jestem cudzoziemcem w Anglii. Mój perkusista jest cudzoziemcem w Anglii. Basista i klawiszowiec są poniekąd
cudzoziemcami w mojej muzyce
. Pochodzimy z tak różnych stron i stworzyliśmy coś, czego jeszcze nie było. Można ten album lubić lub nie,
ale trzeba powiedzieć - to definitywnie inna muzyka! Rozumiesz, co mam na myśli? Jest inna dla mnie. Mógłbym grać arabską muzykę z Arabami, ale jest to rodzaj kombinacji z jazzem i zależało mi, aby każdy wniósł
własny wymiar. Wiodło mi się dobrze w Izraelu jako producentowi i muzykowi
sesyjnemu. Ale bycie producentem znaczy produkować towary
, coś, co ludzie
kupią. Wiec miałem pewien rodzaj komercyjnego ciśnienia. Na szczęście nie byłem w tym zły - dobrze mi się żyło, ale kiedy skończyłem 32 lata,
byłem kompletnie znudzony i nie mogłem już więcej tego robić. W tym samym
czasie zetknąłem się z książką Slonimskiego Thesaurus of Scales an
Melodic Patterns
. To książka, którą każdy amerykański jazzman zna na pamięć. Choć to rosyjska książka, w znacznej części eksploruje pojęcie
muzyki dwunastotonowej. I pomyślałem, że mógłbym rozwijać muzyczne
wymiary poprzez bardzo różne aspekty improwizacji. Prawdę mówiąc,
Slonimski wywarł wpływ na Coltrane’a, Mike’a Sterna, Scofielda. To bardzo ważna książka. I mając ją na uwadze, zacząłem zadawać za dużo
pytań natury estetycznej. Będąc przy estetyce zacząłem coraz bardziej
interesować się filozofią niemiecką, w szczególności Kantem. Pamiętam,
że na początku byłem w stosunku do niego dość krytyczny. Jak to się dzieje, że estetyczny
ma coś wspólnego z subiektywnym
? I wtedy
pojąłem różnice pomiędzy estetyką
a estetyczną przyjemnością
i modą
, która niekoniecznie jest estetyczną
przyjemnością. Coraz
bardziej zagłębiałem się w filozofię. Pojechałem do Anglii – zabawne -
studiować niemiecką filozofię. Miałem uczyć filozofii. Jedynie jako
asystent na uniwersytecie. Pierwszego ranka miałem wstać o 6 rano, aby
dotrzeć z Londynu do Rochester. Wstanie o 6 nad ranem z saksofonem, w podróży, nie jest dla mnie problemem, ale aby uczyć filozofii?? To nie mój sposób na życie i to był koniec mojej filozoficznej kariery! Ale wciąż
się tym interesuję, gdziekolwiek pojadę. Jest to zawsze jakiś problem dla
lokalnego managera - zadaję mnóstwo pytań cały czas. (…)
Nie gram z wieloma muzykami. Jestem nieśmiały. (…) Całe życie
“maszeruję' z tymi samymi ludźmi. Znalezieni ludzi do wspólnej drogi
zajmuje mi trochę czasu. (…) Nie jestem typową osobą, która spotyka
muzyków. To, co chcę robić w tej chwili to Orient House
. W każdym
miejscu, kraju, mieście chcę spotykać lokalnych muzyków i zapraszać ich
do wspólnego grania. Jest to rodzaj autentycznego podejścia do muzyki.' (na
podstawie: www.jazzdimensions.de)
Realizacja: Magda Renk
Bilety: 10,- na kartę klubową i dla posiadaczy biletu SKM
40,- normalny, 28,- ulgowy
Gilad Atzmon
Gilad Atzmon
KRÓL ROGER
20 kwietnia 2024 - 18:00 | KUP-BILETjest więcej terminów
Opera Bałtycka w Gdańsku
al. Zwycięstwa 15; Gdańsk
9 567teatr
Przekręt (nie)doskonały
20 kwietnia 2024 - 16:00 | KUP-BILET | 100zł 19:30 | KUP-BILET | 100zł
Scena Teatralna NOT
ul. Rajska 6 Gdańsk
23 697teatr
Przekręt (NIE)doskonały
20 kwietnia 2024 - 16:00 | KUP-BILET | 120.00/140.00zł 19:30 | KUP-BILET | 120.00/140.00złjest więcej terminów
Scena Teatralna NOT
ul. Rajska 6 Gdańsk
1 008 412teatr
Lilla Weneda
19 kwietnia 2024 - 19:00
Teatr Wybrzeże
nie podano Gdańsk
1 618teatr
Nowy program: Jak Uradować Świat
18 kwietnia 2024 - 19:00
Klubogaleria Bunkier
Olejarna 3 Gdańsk
83 883teatr
artystyczni
17 kwietnia 2024 - 17:30jest więcej terminów
Europejskie Centrum Solidarności
Solidarności 1 Gdańskjest więcej miejsc
1 561 723teatr
"I LOVE YOU TOUR" - Kopiec / Nowogrodzka - Stand-up comedy
16 kwietnia 2024 - 20:00jest więcej terminów
Pub 107
Ogarna 107D Gdańsk
247 630teatr
Teatr w Blokowisku: DELTA WENUS
15 kwietnia 2024 - 19:00jest więcej terminów
"Plama" Gdański Archipelag Kultury
ul. Pilotów 11 Gdańsk
10 188teatr
Stand-up / Cezary Jurkiewicz: Hej Einstein / Gdańsk / 15.04.2024 r. / godz. 19:00
15 kwietnia 2024 - 19:00
Klub Muzyczny Parlament
ul. Św. Ducha 2 Gdańsk
6 320teatr