koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
CO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuar
zmodyfikowano  3 lata temu

9\. Festiwal Prawykonań „Polska muzyka najnowsza” / NOSPR / Franck Ollu

CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 12 986 wyświetleń od 26 marca 2021
  • 25 kwietnia 2021, niedziela
    » 18:00
  • 23 kwietnia 2021, piątek
    » 19:30

Wykonawcy
Franck Ollu – dyrygent
NOSPR
Katarzyna Krzewińska – live electronics
Paweł Gusnar – saksofon

Program
Katarzyna Krzewińska
utwór na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics

Marcin Stańczyk
„Live” na saksofon, zespół i taśmę

Lidia Zielińska
„Pustynnienie” na orkiestrę, media elektroniczne i przestrzeń

Marta Śniady
„Delikatna muzyka dla wrażliwych dziewcząt” na orkiestrę, audio playback i wideo

Katarzyna Krzewińska – utwór na wielką orkiestrę symfoniczną i live electronics
Inspiracją do powstania utworu jest książka Nie ma Mariusza Szczygła wyróżniona w 2019 roku Nagrodą Literacką Nike. Zbiór reportaży łączy temat pustki, braku, żałoby po stracie. Wydany w roku 2018 tom w kontekście obecnej sytuacji zyskuje na aktualności – obecnie w codziennym życiu, niekiedy bardzo dotkliwie doświadczamy „nie ma”. Uczuciu pustki towarzyszy usilna próba przeniesienia życia do świata online, jednak wraz z pozytywnymi tego aspektami przychodzą również te negatywne – nadmiar bodźców i technologii staje się często pułapką. Planowany utwór to refleksja nad „komputeryzacją” świata i próba zobrazowania zalewającego nas szumu informacyjnego, który paradoksalnie wzmaga uczucie pustki i tęsknoty. W kompozycji zastosowane zostaną nowoczesne technologie, takie jak przetwarzanie dźwięku w czasie rzeczywistym (live electronics) czy wielokanałowa transmisja dźwięku (system kwadrofoniczny).
Standardowe instrumentarium symfoniczne wzbogacone zostanie o dodatkowe dwa saksofony (sopranowy i barytonowy), akordeon i gitarę elektryczną. Brzmienie orkiestry poszerzone zostanie o zastosowanie elektroniki oraz współczesnych technik wykonawczych: mikrotonów, multifoników, efektów sonorystycznych.
Planowany utwór będzie w nowatorski sposób czerpał ze zdobyczy muzyki elektronicznej – często spychanej na margines przez środowiska akademickie. Jest to ogromny obszar dla poszukiwań barwowych oraz rytmicznych. Element transowości oraz to jak manipulacja barwą, rytmem, tempem czy zakresem częstotliwości oddziałują na słuchaczy jest ciekawe pod względem psychologicznym i tworzy szerszy kontekst do odczytania kompozycji.
Walorem edukacyjnym utworu jest świadome wykorzystanie zdobyczy technologii w postaci live electronics i wielokanałowej projekcji dźwięku, a także kreowanie brzmienia, które łączy w sobie walory muzyki symfonicznej i popularnej (elektronika, sampling). Elementy te szczególnie ważne są dla młodych słuchaczy, w życiu których technologia jest silnie obecna. Estetyka muzyki elektronicznej staje się spoiwem przybliżającym odbiorcę do zrozumienia tych bardziej klasycznych, orkiestrowych środków wyrazu powodując, że kompozycja jest bardziej przystępna.
Katarzyna Krzewińska

Marcin Stańczyk – *Live*” na saksofon, zespół i taśmę

Live is now
Live is true

Live is wait
Live is will

Live is wonder
Live is and

Live is real
Live is play

Live is reach
Live is full

Live is be 
alive

Marcin Stańczyk

Lidia Zielińska – *Pustynnienie*” na orkiestrę, media elektroniczne, dzieci i przestrzeń
Gdy w 2019 roku planowałam nową kompozycję, chciałam w niej zawrzeć lęki i myśli o nieuchronnościach, które nas trapią na co dzień. Nie przypuszczałam, że za kilka miesięcy wszystkie one tak bardzo się nasilą. Pandemia pozwoliła nam wszak ujrzeć wszystko w znacznie ostrzejszym świetle. Zamknęła – na czas jakiś – wszelkie perspektywy, ale dała nam szansę i zmusiła do rozróżnienia, co jest nieuchronne, a co zależy jednak od nas samych.
Dziś nie ma już we mnie lęków. Zamiast się sublimować, przeistoczyły się w wielką wściekłość – na głupotę, chciwość i wszelkie zaniechania. Nie podołaliśmy jako ludzie i jako obywatele. Umiem to wyrazić bez subtelności, wyłącznie grubymi kreskami.

Lidia Zielińska

Marta Śniady – *Delikatna muzyka dla wrażliwych dziewcząt*” na orkiestrę, audio playback i wideo
„Trudno się dziwić, że badania pokazują, iż intelektualna samoocena kobiet zwykle spada, w miarę jak wzrasta liczba przebytych lat studiów. Studiowałyśmy własną nieobecność”.
Gloria Steinem, Moje życie w drodze, Poradnia K, Warszawa 2019.
W utworze Delikatna muzyka dla wrażliwych dziewcząt (Soft music for sensitive gals) podejmuję refleksję nad kobiecością we współczesnym świecie z perspektywy kompozytorki. Absurdalne oczekiwania wobec wyglądu, zachowania, osobowości, a także twórczości kobiet sprawiają, że często przyjmują one role niezłomnych superbohaterek. Następuje idealizacja kobiet dostosowujących się do zasad patriarchalnego świata, które są doceniane za to, że tworzą „tak jak mężczyźni” i nie użalają się nad sobą. W moim utworze multimedialnym staram się pokazać zmagania z trudnymi do spełnienia oczekiwania społecznymi w duchu „girl power”.
Marta Śniady

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

zmodyfikowano  3 lata temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ