Czerwień i fiolet, Ewa Harabsz
- 4 stycznia 2020, sobota» 18:00
- od: 4 stycznia 2020, sobotado: 9 lutego 2020, niedziela
wernisaż: 4.01.2020, g. 18.00
kurator: Marek Wasilewski
oprowadzanie kuratorskie: 11.01.2020, g. 17.00
Ewa Harabasz pisze, że fascynują ją „reakcje ludzi, ich zachowania, emocje, gesty ciała w odpowiedzi na traumatyczne sytuacje. Studiuję ich przedstawienia – i w mediach, i w reprodukcjach malarstwa, odnajdując coraz więcej uderzających podobieństw między nimi”. Cykle prac Ewy Harabasz ukazują medializację postrzegania przemocy we współczesnej kulturze. Widok czyjegoś nieszczęścia, twarze ofiar przemocy, rany i blizny widoczne na ludzkich ciałach oglądamy zazwyczaj za pośrednictwem kolorowej fotografii lub filmu dostępnego w mediach. Te wizerunki, jak uważa artystka, często nakładają się w naszych głowach podświadomie na dramatyczne sceny znane z ikon czy malarstwa Caravaggia. Dora Apel zauważyła, że „obrazy Ewy Harabasz wykorzystują realizm fotoreportażu, by stworzyć hiperrealistyczne lub surrealistyczne tło, niepozwalające spojrzeniu zbyt szybko się rozproszyć, wzywające do świadczenia o cierpieniu również poza tą krótka chwilą, po której pojawia się efekt znużenia i obojętności”. Strategia twórcza Ewy Harabasz polega zatem na tym, że obrazy traumy i przemocy, które widzimy w masowych mediach, i którym zazwyczaj poświęcamy kilka mało ważnych sekund, przenosi w wymiar, który znajduje się poza ekonomią czasu mierzonego liczbą kliknięć czy spojrzeń. Jak stwierdził W.J.T. Mitchell: „Zwracamy się do obrazów mediów i obrazy mediów zwracają się do nas”. Autor Picture Theory zadaje niezwykłe pytanie: czego chcą od nas obrazy? Pisze, że: „Przedstawienia są rzeczami naznaczonymi wszelkimi znamionami osobowości i ożywienia: eksponują zarówno ciała materialne, jak i wirtualne: mówią do nas – czasem dosłownie, a czasem metaforycznie; albo patrzą na nas w ciszy…” i odpowiada na zadane przez siebie pytanie w sposób następujący: „To, czego chcą przedstawienia wizualne, nie jest tożsame z ich przesłaniem ani oddziaływaniem, ani nawet z tym, co same twierdzą, że tego właśnie chcą. Podobnie jak ludzie, przedstawienia mogą nie wiedzieć, czego chcą, trzeba im pomóc przypomnieć to sobie w dialogu z innymi”. Wydaje się, że taką sytuację dialogu z obrazami stwarza Ewa Harabasz. Artystka wchodzi aktywnie w relację zdefiniowaną przez Mitchella, odpowiada na obrazy mediów obrazami swoimi. Swoimi działaniami pomaga zrozumieć, czego przywoływane obrazy się od nas domagają.
Używając tradycyjnych technik, takich jak malarstwo i rysunek, zamienia codzienny partykularny hiperrealizm reporterskich materiałów w uniwersalny hiperrealizm sztuki. To, co było materiałem dla kilkusekundowej konsumpcji, staje się tematem refleksji, przemyślenia, patrzenia, które nie ślizga się po powierzchni zjawisk, lecz dąży do zrozumienia, odszukania tego, co kryje się pod pozornie oczywistą pierwszą warstwą znaczeń. Tak jest w przypadku pokazywanego w Galerii Miejskiej Arsenał cyklu Czerwień i fiolet. Ten neutralny tytuł sugeruje podjęcie formalnego studium z zakresu kolorystyki, gdyż działanie artystki faktycznie sprowadza się pozornie do zajęcia się relacją tych dwóch barw w przestrzeni kompozycji. W istocie artystka rozrysowuje zmieniające się kolory podskórnych ran i siniaków u dzieci. Obrazy, które widzimy, to pieczołowicie wykonane studia rysunkowe powstałe na bazie zdjęć dokumentujących dziecięce ofiary przemocy domowej, często lekceważonej, akceptowanej i marginalizowanej jako problem społeczny. Pytając za Mitchellem: czego od nas chcą te obrazy, możemy odpowiedzieć, że potrzebują one uwagi, zastanowienia i zerwania z bezczynnością. Bożena Czubak zauważyła, że sztuka Ewy Harabasz stawia nas przed dylematem sztuki pomawianej o „zdradę w pięknym odmalowywaniu okropności. Zdradę tematu na rzecz przesłaniającego go piękna. Jednakże w pracach Harabasz tematem nie jest samo cierpienie, ale jego obrazy i przede wszystkim tkwiące w nich pułapki”.
Marek Wasilewski
SPOTkanie z DESIGNem
od: 23 grudnia 2007 do: 31 grudnia 2007
SPOT.
Dolna Wilda 87 Poznań
15 002sztuka
Zapis przestrzeni
od: 8 listopada 2007 do: 28 listopada 2007
Galeria Sztuki Współczesnej Profil
15 477sztuka
Grafika satyryczna Januarego Nestora Misiaka
16 listopada 2007 - 19:00
Markowa Knajpka
Kramarska 15 Poznań
16 292sztuka
MIRAŻE
16 listopada 2007 - 20:00
GALIMERIAStary BrowarCentrum Medyczne LIM
Półwiejska 42 Poznań
14 876sztuka
Festiwal Krytyki Politycznej
od: 9 października 2007 do: 10 października 2007
Teatr Ósmego Dnia
ul. Ratajczyka 44 Poznań
28 336sztuka
Teatr tańca w ogrodzie sztuk
9 października 2007 - 18:00
Polski Teatr Tańca - Balet Poznański
ul. Kozia 4 Poznań
40 066teatr
Kamil Gubała
od: 27 września 2007 do: 4 października 2007
Centrum Handlowe M1
Szwajcarska 14 Poznań
15 804sztuka
Wielkopolskie stroje ludowe
od: 22 listopada 2006 do: 30 września 2007
Muzeum Etnograficzne Oddz. MN
ul. Grobla 25 (wejście od ul.Mostowej 7) Poznań
15 779sztuka
Letni Salon Sztuki
od: 20 czerwca 2007 do: 20 września 2007
Galeria Ventzi
Wszystkich Świętych 3/8 Poznań
15 632sztuka
Wystawa UNESCO„OUR PLACE– The World’s Heritage”już w Poznaniu
od: 20 lipca 2007 do: 29 lipca 2007
Galeria Stary Browar, poziom 0
ul. Półwiejska 42 Poznań
15 732sztuka
VII FESTIWAL MUZYKA ŚWIATA
od: 6 lipca 2007 do: 27 lipca 2007
Wielkopolska Zagroda
ul. Fredry 12 Poznań
31 516sztuka
Między straganami
od: 6 lipca 2007 do: 26 lipca 2007
Wielkopolska Zagroda
ul. Fredry 12 Poznań
16 558sztuka
Asian Attitude
od: 30 czerwca 2007 do: 20 lipca 2007
Muzeum Narodowe
al. Niepodległości 9 Poznań
16 452sztuka
Kultura Nagości
od: 18 maja 2007 do: 18 czerwca 2007
Galeria Ventzi
Wszystkich Świętych 3/8 Poznań
16 544sztuka
Antyfotografie
od: 11 maja 2007 do: 10 czerwca 2007
Galeria Miejska Arsenał
Stary Rynek 6 Poznań
16 925sztuka
TOMASZ CIECIERSKI -
od: 28 kwietnia 2007 do: 10 czerwca 2007
Muzeum Narodowe, Galeria Malarstwa i Rzeżby
al. Marcinkowskiego 9 Poznań
18 022sztuka
Olędry – przestrzenie obok nas
od: 22 listopada 2006 do: 31 maja 2007
Muzeum Etnograficzne Oddz. MN
ul. Grobla 25 (wejście od ul.Mostowej 7) Poznań
16 898sztuka