koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
BANKSYCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359TpL repertuarMuzyczne Opowieści Europy
zmodyfikowano  11 lat temu

Koncert Jubileuszowy

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 963 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Poznań » ul. Wieniawskiego 1 » NA MAPIE

  • 21 października 2005, piątek
    » 19:00

55 lat Poznańskiej Ogólnokształcącej

Szkoły Muzycznej I st. im. Henryka Wieniawskiego

W koncercie wystąpią absolwenci tejże szkoły:

  • Grzegorz Nowak – dyrygent
  • Magdalena Karolak – obój
  • Tomasz Lis – fortepian
  • Mateusz Smól – skrzypce
  • Bronisław Madziar – wiolonczela
  • oraz uczennica - Celina Kotz – skrzypce,

którym towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Poznańskiej.

Usłyszymy:

  • Ēdouard Lalō – Symfonia hiszpańska op. 21 cz. I
  • Bernhard Molique – Concertino g-moll na obój i orkiestrę
  • Fryderyk Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11 cz. I
  • Franz Joseph Haydn – Koncert wiolonczelowy D-dur cz. I 
  • Henri Vieuxtemps – V Koncert skrzypcowy a-moll op. 37 cz. I 
  • Johannes Brahms – Uwertura akademicka op. 80

Koncert poprowadzi Agnieszka Kozłowska.

Grzegorz Nowak

Maestro rozpoczął międzynarodową karierę wygrywając w 1984 roku Grand Prix oraz wszystkie nagrody specjalne na prestiżowym Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim im. Ernesta Ansermeta w Genewie. W następnym roku nagrodzono go 'Europäische Förderpreis für Musik“ dla Europejskiego Muzyka Roku.

Jego kariera artystyczna jako szefa orkiestr symfonicznych i teatrów operowych, rozpoczęła się w Słupsku wiodąc przez orkiestry amerykańskie do szwajcarskiego Biel oraz przez Warszawską Operę Narodową (Teatr Wielki) do Edmontońskiej Orkiestry Symfonicznej i niemieckiej radiówki Süd-West- Rundfunk. Obecnie jest dyrektorem muzycznym Sinfonia Helvetica i festiwalu 'Musique & Amitié' w Szwajcarii, Canadian Chamber Orchestra oraz od 2004 roku Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii Poznańskiej.

Po ukończeniu studiów w Poznaniu w klasach dyrygentury (Stefan Stuligrosz i Witold Krzemieński), kompozycji (Florian Dąbrowski) i skrzypiec (Jadwiga Kaliszewska), wygrał konkurs na stypendium doktoranckie w słynnej amerykańskiej Eastman School of Music i doskonalił swój kunszt w Tanglewood z takimi mistrzami jak: Leonard Bernstein i Seiji Ozawa, a następnie Kurt Masur zaprosił go jako asystenta do Filharmonii Nowojorskiej. Dyrygował tak renomowanymi orkiestrami, jak London Symphony, Montreal Symphony, Orchestre National de France i orkiestrami w takich miastach jak Monte Carlo, Paryż, Rzym, Genewa, Zürich, Bruksela, Luksemburg, Madryt, Lizbona, Oslo, Sztokholm, Kopenhaga, Warszawa, Chicago, Baltimore, Cincinnati, San Diego, Buffalo, Montreal, Toronto, Vancouver, Ottawa, Jeruzalem, Tel Aviv, Tokyo, Hong Kong czy Tajwan. Prowadził opery w Szwajcarii, Polsce, Anglii, Niemczech, we Włoszech, w Monte Carlo, Szwecji, USA i Kanadzie, odbył m.in. tournée po Anglii z Narodową Operą Walijską (Tosca Pucciniego), przygotował również premierę Andrea Chénier Giordano w koprodukcji Opery Poznańskiej z Placido Domingo i Narodową Operą z Waszyngtonu.

Koncertował z tak znakomitymi solistami, jak: Mścisław Rostropowicz, Martha Argerich, Anne-Sophie Mutter, Vladimir Ashkenazy, Henryk Szeryng, Pinchas Zukerman, Marilyn Horne, Kathleen Battle, Gwyneth Jones oraz wielokrotnie z Krystianem Zimermanem.

Jego nagrania płytowe zdobyły wiele nagród oraz wysokie uznanie krytyków i publiczności.

BRONISŁAW MADZIAR

Naukę gry na instrumencie rozpoczął w wieku 8 lat. Jego pedagogami w PPSM nr 1 im. H. Wieniawskiego były p. Ewa Pruchniewska i Danuta Taczanowska. W czasie nauki w szkole-jubilatce uzyskał znaczące sukcesy: wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym w Liezen (Austria), III miejsce na I Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym we Wrocławiu (w wieku 11 lat), I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Bydgoszczy (trio fortepianowe) i w XVIII Konkursie Bachowskim w Zielonej Górze.

Dyplom Hochschule für Musik und Theater Rostock, w klasie wiolonczeli prof. Gerta von Bülow uzyskał w ub. roku, zdając zarazem egzamin na artystyczne studia podyplomowe. Uczestniczył w mistrzowskich międzynarodowych kursach muzycznych (jego pedagogami byli m.in. N. Schmidt, A. Niculescu, M. Iancovici, G. Pidoux, G. Popp, S. Firlej. T. Strahl).

Był członkiem i solistą Concertino Ensemble Rostock. Współpracował też z licznymi zespołami kameralnymi, koncertując w wielu krajach Europy, w radio i telewizji, jak również uczestnicząc w nagraniach. Od roku mieszka w Getyndze, gdzie gra w Göttinger Symphonie Orchester a od lipca br. także członkiem Göttinger Kammerorchester, której jest współzałożycielem.

Uczeń III klasy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. H. Wieniawskiego w Poznaniu w klasie skrzypiec prof. Jadwigi Kaliszewskiej i Kariny Gidaszewskiej rozpoczął naukę gry na skrzypcach w wieku lat sześciu, POSM I st. ukończył jako prymus.

Pierwszą nagrodę zdobył już w klasie pierwszej w Wielkopolskim Konkursie Wykonawczym, w każdym kolejnym roku dopisując po kilka sukcesów na znaczących imprezach (np. Olsztyn, Wieniawski Junior, Wrocław, Zielona Góra, Warszawa, Poznań, Legnica, Jeunesses Musicales w Bukareszcie, Gdańsk, Paganini Junior, Fermo we Włoszech, Łódź). W 2005 roku został zaproszony do zagrania z Filharmonią Legnicką na gali rozpoczynającej trzecią edycję konkursu Młody Paganini. W 1999 roku w Ogólnopolskim Konkursie Lutniczym prezentował walory dźwiękowe zgłoszonych do Konkursu instrumentów dziecięcych. Uprawia również muzykę kameralną – i tu też zdobywa nagrody (Bystrzyca Kłodzka, Koło, Poznań). Reprezentował Polskę w Międzynarodowym Kursie Zespołów Kameralnych Musica Mundi w Brukseli.

Był stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Fundacji Aleksandra i Jolanty Kwaśniewskich, jest stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Ostatnie stypendium to miesięczny kurs muzyczny Morningside Music Bridge w Calgary w Kanadzie.

TOMASZ LIS

Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 10-ciu lat. Jest absolwentem PPSM im. Wieniawskiego i PLM im. Karłowicza w Poznaniu w klasie p. Krystyny Filipowskiej. Studiował w Royal Academy of Music wLondynie w klasie Martina Roscoe ( jako stypendysta uczelni), obecnie kończy studia Masters w Guildhall School of Music&Drama (specjalizacja akompaniament) u prof. Ronana O’Hory. Doskonali grę pod okiem tak wybitnych pianistów jak A. Lubimow, N. Goerner, G. Johnson, S. Hough, R. Levin, R. Jansen, E. Asti.

Występuje jako solista, kameralista i akompaniator. W lecie grał na Cheltenham Music Festival z zespołem najzdolniejszych młodych instrumentalistów studiujących w Wielkiej Brytanii, w Londynie m. in. w serii Pianiści Świata w St. Martin-in-the-Fields i w Wigmore Hall (festiwal Szymanowskiego). Poznali go również melomani Francji, Niemiec i Szwajcarii a w Polsce grał m.in. z orkiestrą Amadeus A. Duczmal i na Festiwalu Młodych Zwycięzców Konkursów Muzycznych w Katowicach.

Od r.1998 współpracuje z Ruchem Muzycznym, publikując swoje korespondencje zagraniczne.

MAGDALENA KAROLAK

Grę nauki na oboju rozpoczęła jako uczennica VII klasy Szkoły-Jubilatki pod kierunkiem prof. Tomasza Gubańskiego. W wieku 16 lat została przyjęta na studia wyższe we Freiburgu do klasy prof. Heinza Holligera. Kontynuuje edukację w Musikhochschule w Lubece – najpierw u prof. D. Jonasa, a aktualnie u prof. M. Bourgue’a. W roku 2005 rozpoczęła pod kierunkiem Marka Niewiedziała naukę gry na oboju barokowym, którą kontynuuje w Konserwatorium Muzycznym w Weronie w klasie Paolo Grazzi.

Pierwszą z trzech nagród krajowych zdobyła na konkursie już w drugim roku nauki; jest laureatką pierwszych miejsc na konkursach we Lwowie, Takasaki oraz wyróżnień w Bernie, Pradze i Lubece. Otrzymała również nagrody muzyczne (m. Poznania, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i fundacji Eugenii Czerny-Jetting.

W ub. roku była stypendystką Międzynarodowej Akademii Muzyki Współczesnej pod dyr. P. Boulez’a w Lucernie a w bieżącym roku zarejestrowała utwory solowe i kameralne dla północnoniemieckiej tv Junge Klassik. Jej nagrania transmitowały różne rozgłośnie radiowe; koncertowała już z Filharmonią Poznańską, orkiestrą Amadeus, orkiestrami kameralnymi: ukraińską Perpetuum mobile i szczecińską Academia.

Od roku 2003 współpracuje regularnie z pianistą Mihaiłem Żuravliovem a od tego roku gra w triu stroikowym z Sebastianem Mainzem (klarnet) i Hisao Yasumoto (fagot).

CELINA KOTZ

Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w Szczecinku w wieku lat 6-ciu. Jest uczennicą VI klasy Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia w klasie p. Kariny Gidaszewskiej. Jej starsza o 3 lata siostra jest również skrzypaczką - w październiku 2003 r. obie koncertowały w Wiedniu. Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci zorganizował jej w czerwcu br. koncert na zamku w Warszawie. Celina uczestniczyła w wielu konkursach o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym zdobywając - często jako najmłodsza uczestniczka, czołowe lokaty. Najbardziej znaczące to: II miejsce na Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Klas Skrzypiec w Warszawie, I miejsce we Wrocławiu na konkursie im. G. Bacewicz i konkursie Talenty Europy na Słowacji, Grand Prix na Wielkopolskim Konkursie Wykonawczym i Międzynarodowym Konkursie im. J. Garści w Stalowej Woli.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ