koncentrator kultury wyciskamy 100% kultury z kultury - wyciskaj z nami!

Na naszych stronach internetowych stosujemy pliki cookies.

Korzystając z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki
wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z  Polityką Prywatności.

» ROZUMIEM I AKCEPTUJĘ
TpL repertuarCO JEST GRANE - kwiecień 2024 -nr 359
zmodyfikowano  11 lat temu

KONCERT GWIAZDKOWY

Poznań »
CO było GRANE - ARCHIWALNE TERMINY » » 1 217 wyświetleń od 1 stycznia 2007

Poznań » ul. Wieniawskiego 1 » NA MAPIE

  • 19 grudnia 2003, piątek
    » 19:00

PIOTR CZAJKOWSKI oraz KOLĘDY

Wystąpią: Iwona Hossa-Derewecka (sopran) Jacek Zieliński (śpiew) Maciej Sikała (saksofony) oraz Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej pod batutą Jose Maria Florencio.

W programie: Piotr Czajkowski - Suita baletowa Jezioro łabędzie op. 20 - Suita baletowa Dziadek do orzechów op. 71 a oraz kolędy w opracowaniu Bohdana Jarmołowicza.


IWONA HOSSA_DEREWECKA Urodzona w Poznaniu. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie śpiewu prof. Ewy Wdowickiej (dyplom z wyróżnieniem, 1998). Jeszcze podczas studiów (1996) zadebiutowała partią Violetty w premierowym spektaklu Traviaty Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W tym samym roku została solistką tego Teatru. Od 2000 roku solistka Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie zadebiutowała partią Violetty w Traviacie Verdiego. W lutym 2001 roku zaśpiewała tam z powodzeniem partię Hanny w Strasznym dworze Moniuszki w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. Współpracuje również z Operą Szczecińską, gdzie wykonała partię Konstancji w Uprowadzeniu z seraju Mozarta, za którą w 1998 roku otrzymała nagrodę Bursztynowy Pierścień. Laureatka m.in. III nagrody oraz specjalnej nagrody Mozartowskiej na VI Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu (1995). W 1999 r. otrzymała Grand Prix i Złoty Medal na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach. Laureatka Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych Orfeo 2000 w Hanowerze. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki (1995), zaś w 1998 roku uhonorowana nagrodą w postaci Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego przyznawaną przez Kapitułę Nagrody Artystycznej Miasta Poznania. Współpracowała z takimi dyrygentami jak: D. Jones, D. Agler, M. Benini, J. Kaspszyk, J. Masymiuk i in. Zapraszana do udziału w Festiwalu Operowym w Bydgoszczy (Traviata, 1997; Uprowadzenie z seraju, 1998), festiwalu operowym w Carcassonne we Francji (1999), Wexford Opera Festival w Irlandii (1999, 2000). W roku 2000 wzięła także udział w Festiwalu Rossiniowskim w Pesaro (Włochy). Uczestniczka licznych kursów wokalnych prowadzonych m. in. przez Helenę Łazarską, Leopolda Spitzera, Jerzego Marchwińskiego, Ewę Podleś, Sylwię Geszty i Ryszarda Karczykowskiego. Brała udział w prawykonaniach utworów m.in. J. Maksymiuka i M. Jasińskiego. Ma w swoim dorobku ponad 40 partii operowych, operetkowych oraz oratoryjno-kantatowych, a także bogaty repertuar kameralny.

JACEK ZIELIŃSKI Urodzony w 1946 roku w Krakowie w rodzinie o tradycjach muzycznych – ojciec był skrzypkiem w Orkiestrze Polskiego Radia w Krakowie, matka – rodowita góralka, po której artysta odziedziczył zamiłowanie do muzyki góralskiej. Uczęszczał do szkół muzycznych w rodzinnym mieście, ucząc się gry na skrzypcach. Studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie altówki. Na początku studiów, w roku 1965, założył wraz z bratem Andrzejem, zespół Skaldowie, z którym związany jest zawodowo do dnia dzisiejszego jako wokalista, skrzypek, trębacz, a także kompozytor i aranżer. Nagrał kilkanaście płyt. Koncertował w kraju i za granicą. Z wielkim sukcesem artysta wystąpił wraz ze Skaldami podczas tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Piosenki w Sopocie.

MACIEJ SIKAŁA Saksofonista tenorowy i sopranowy. Absolwent Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach (1987). Laureat wielu nagród i plebiscytów, m.in. I miejsca na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Katowicach (1986), Nagrody Programu 3 Polskiego Radia (Mateusz 95), I miejsca w ankiecie czytelników Jazz Forum w kategoriisaksofon tenorowy` w latach 1995-2001. Gra w takich zespołach, jak: Kwintet Piotra Wojtasika, Kwartet Wojciecha Niedzieli, Vintage Band, Duet z Leszkiem Dranickim, Kwartet Artura Dutkiewicza oraz Sopot-Hamburg Jazz Quintet. W roku 1998 ukazała się jego pierwsza autorska płyta Blue Destination. W marcu 2001 ukazała się płyta zatytułowana The Sheep is Found, zawierająca kompozycje M. Sikały. Od 1998 roku wraz z Piotrem Lemańczykiem (kontrabas, gitara basowa) i Tomaszem Sowińskim (perkusja) gra w swoim nowym trio. W lipcu 2002 roku odbył się pierwszy koncert nowego kwartetu M. Sikały – do dotychczasowego tria dołączył Cezary Paciorek grający na fortepianie. Na repertuar tych zespołów składają się kompozycje lidera oraz standardy jazzowe grane jednak w sposób niestandardowy.

JOSÉ MARIA FLORÊNCIO Najbliższe sezony tego dobrze znanego publiczności muzyka rodem z Brazylii naturalizowanego w Polsce, przyniosą wiele ważnych, a nawet może wręcz przełomowych wydarzeń. W kalendarzu Maestra, poza stałą pracą z Poznańskimi Filharmonikami i trwającą od lat intensywną współpracą z Teatrem Wielkim w Warszawie, Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną PR, Sinfonią Varsovią i wszystkimi ważnymi zespołami kraju, znajdują się zaproszenia od takich zespołów, jak: Jeruzalem Symphony, Berliner Kammerorchester, Teatro Colón, Orquestra Filarmonica de Buenos Aires, NHL TV Japan Orchestra, Konserwatorium Moskiewskie i kilku innych zespołów z Francji, Turcji, Brazylii, Chin, Japonii czy Rosji. Edukację muzyczną Maestro rozpoczął w swoim rodzinnym mieście – Fortaleza – kontynuował ją na Uniwersytecie Minas Gerais w Belo Horizonte, a następnie uzupełnił na wielu kursach mistrzowskich w swoim kraju oraz w The Juilliard School of Music w Nowym Jorku, Musikhochschule w Wiedniu i jeszcze w warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, gdzie ukończył studia z wyróżnieniem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie prof. Henryka Czyża. Po przyjeździe do Polski (1985), prawie natychmiast rozpoczął aktywną karierę dyrygencką. Poprowadził gościnnie wiele koncertów symfonicznych i kameralnych, a także przedstawień operowych i baletowych w niemal wszystkich ośrodkach muzycznych kraju i w wielu krajach Europy, obu Ameryk i Azji. Występy Maestro Florência spotykały się zarówno z ogromnym aplauzem publiczności, jak i z wielkim uznaniem krytyki, która w wielu krajach nie wahała się go określić jednym z najlepszych dyrygentów swojego pokolenia. Maestro sprawował funkcję stałego dyrygenta Teatru Wielkiego w Łodzi, był Dyrektorem Muzycznym Państwowej Opery we Wrocławiu, Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Orkiestry i Chóru PRiTV w Krakowie, Dyrygentem Teatru Wielkiego w Warszawie – Opery Narodowej oraz Dyrektorem Muzycznym Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Od lipca 1998 roku sprawuje funkcję Dyrektora Naczelnego i Artystycznego Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego. Odbył z tymi zespołami wiele tournées zagranicznych i brał udział w krajowych i zagranicznych festiwalach muzycznych. Jest laureatem wielu nagród i odznaczeń, między innymi dwukrotnym laureatem nagrody Złota Łódka za najlepsze spektakle teatralne roku: Ernani Verdiego w 1992 roku i Cavalleria rusticana Mascagniego w 1993 roku na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, laureatem nagrody krytyków muzycznych São Paulo dla najlepszego dyrygenta sezonu 1992 roku oraz laureatem prestiżowej nagrody Sereia de Ouro 97 Brazylijskiej Telewizji GLOBO dla osobowości świata kultury wnoszącej największy wkład w kształtowanie dobrego obrazu swego rodzinnego stanu Ceará w całym kraju, jak i poza jego granicami. W dokonaniach artystycznych Maestro Florência znajduje się wiele prawykonań utworów współczesnych, m.in. światowa prapremiera opery Electra Mikisa Theodorakisa, Kantaty Holocaust Marty Ptaszyńskiej czy prawykonania utworów napisanych przez kompozytorów z wielu krajów świata (Polska, Francja, Izrael czy Brazylia) na zamówienie Filharmonii Poznańskiej, dedykowanych Jemu osobiście i Orkiestrze Symfonicznej FP. Maestro dokonał również wielu pierwszych nagrań CD najnowszej muzyki kompozytorów niemal z całego świata. W ostatnich latach nagrał dla kontrahentów z Francji utwory Jacquesa Bondona, Henriego Tomasi i Camillea Saint-Saënsa. W planach Maestro Florência na najbliższe sezony znajduje się projekt nagrania kompletnej twórczości wielu znanych kompozytorów swojego rodzinnego kraju – Brazylii, takich jak Heitor Villa-Lobos czy César Guerra-Peixe.

ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII POZNAŃSKIEJ Niewiele jest w Polsce miast o takich tradycjach muzycznych, jak Poznań. To właśnie tutaj koncertowali: Niccolò Paganini, Henryk Wieniawski, Fryderyk Chopin, Ferenc Liszt, Ignacy Jan Paderewski, Antoni Rubinstein, Ludwig Spohr, Eugène Ysaÿe i wiele innych znanych osobistości życia muzycznego Europy. Filharmonia Poznańska rozpoczęła swoją działalność w roku 1947 z inicjatywy Tadeusza Szeligowskiego, poznańskiego kompozytora, który był jej pierwszym dyrektorem. Salą koncertową Filharmonii jest Aula Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, znana w Europie z doskonałej akustyki i pięknej architektury. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej należy do grona najbardziej znanych orkiestr symfonicznych w Polsce. Występuje w ważniejszych muzycznych ośrodkach Polski i często wyjeżdża na zagraniczne tournées. Z zespołem występowali tacy mistrzowie batuty, jak: Hermann Abendroth, Stanisław Skrowaczewski, Roberto Benzi, George Georgescu, Eugène Ormandy, George Szell, Carlo Zecchi, José Serebrier, Marco Erede, Enrico de Mori. Wśród solistów są artyści tej klasy, co: Artur Rubinstein, Igor i Dawid Ojstrach, Martha Argerich, Rugiero Ricci, Henryk Szeryng, Mścisław Rostropowicz, Malcolm Frager, Edward Auer, Monique Haas, Jean Fournier, Światosław Richter, Elisabeth Schwarzkopf, Narciso Yepes, Gidon Kremer, Maurizio Pollini, Krystian Zimerman, Garrick Ohlsson, Nelson Goerner, Dang Thai Son, jak również sławni polscy śpiewacy: Stefania Toczyska, Ewa Podleś, Ryszard Karczykowski, Wiesław Ochman, Wojciech Drabowicz i inni. Od 1952 roku Orkiestra akompaniuje finalistom Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jest również podstawowym zespołem symfonicznym prestiżowych przedsięwzięć artystycznych w Poznaniu – Musica Memorabilis oraz festiwal Poznańska Wiosna Muzyczna, a ponadto zapraszana jest do udziału w Warszawskiej Jesieni i Wratislavii Cantans. Często uczestniczy w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich oraz zagranicznych. Ma w swym dorobku nagrania z muzyką symfoniczną, operową i baletową dla radia, telewizji oraz na płyty CD. Orkiestrą kierowali kolejno: Tadeusz Szeligowski, Stanisław Wisłocki, Jerzy Katlewicz, Robert Satanowski, Witold Krzemieński, Zdzisław Szostak, Renard Czajkowski, Wojciech Rajski, Wojciech Michniewski, Andrzej Borejko, Mirosław Jacek Błaszczyk. Zespół koncertował na estradach Austrii, Belgii, Bułgarii, Czech, Danii, Słowacji, Holandii, Francji, Islandii, Litwy, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Szwajcarii, Luksemburga oraz Turcji. Uczestniczył w wielu zagranicznych festiwalach, m.in.: Romaeuropa (Villa Medici), Kissingen Sommer, Festival de Paques (Lourdes), Ankara Sanat Festivali, Festwochen in Herrenhausen, Bregenzer Frülling, Dresdner Musikfestspiele, MIDEM w Cannes. Wspólnie z Chórem Profesora Stefana Stuligrosza Filharmonicy Poznańscy wystąpili na uroczystym koncercie przed Papieżem Janem Pawłem II w Watykanie oraz na Uniwersytecie Katolickim w Leuven z okazji nadania Tadeuszowi Mazowieckiemu tytułu doctora honoris causa. Od sezonu artystycznego 1998/1999 Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Filharmonii Poznańskiej jest José Maria Florêncio.

zmodyfikowano  11 lat temu
przewiń ekran do początku stronyprzewiń ekran do początku strony

Wybierz kasę biletową:

ZAMKNIJ